Na salonie w Nowym Jorku zadebiutowała Toyota RAV4 nowej, piątej generacji. Samochód całkowicie zrywa z poprzednikiem - oparto go na nowej płycie podłogowej, dostał nowy wygląd i nowe silniki.
Toyota RAV4
Nowa Toyota RAV4 została zbudowana na modułowej płycie podłogowej TNGA (Toyota New Global Architecture). To pozwoliło m.in. na zastosowanie jednostek napędowych nowej generacji.
Nowa RAV4 ma 460 cm długości, czyli niemal dokładnie tyle samo, ile miała poprzednia generacja. Zmieniły się jednak proporcje - zmniejszono przedni i tylny zwis, a powiększono o 3 cm rozstaw osi, ponadto o 1 cm zwiększyła się szerokość nadwozia (do 185,5 cm). Dzięki temu można było zwiększyć rozmiar kabiny pasażerskiej.
Toyota RAV4
Zwiększono również pojemność bagażnika, chociaż producent nie zdradził jeszcze dokładnych wartości.
RAV4 ma być samochodem, który będzie dobrze radził sobie w terenie. Dzięki skróceniu zwisów poprawiono kąt natarcia i zejścia, a powiększony prześwit pozytywnie wpływa na kąt rampowy. Ponadto w ślad za szerszym nadwoziem poszło zwiększenie rozstawu kół.
Pod maskę Toyoty RAV piątej generacji trafią zupełnie nowe silniki, które mają cechować się większą mocą i niższym zużyciem paliwa od jednostek stosowanych obecnie.
Toyota RAV4
RAV4 będzie dostępne w wersji hybrydowej, w której silnik benzynowy o pojemności 2.5 l będzie wspomagany przez dwa elektryczne (jeden będzie znajdował się przy tylnej osi i napędzał tylne koła). Dla Polaków nie jest to dobra wiadomość - ze względu na dużą pojemność hybrydowa RAV4 wpadnie w wyższy próg akcyzowy (18,6 zamiast 3,1 proc).
Dlatego zapewne większym powodzeniem będą się cieszyły wersje z nowym, dwulitrowym silnikiem benzynowym, który będzie parowany z manualną lub automatyczną skrzynią biegów.
Toyota RAV4
Wersja ta otrzyma udoskonalony system napędu na wszystkie koła z podwójnym sprzęgłem i odłączaniem tylnego mostu w wersji z automatyczną skrzynią biegów.
W Ameryce nowa Toyota RAV4 będzie dostępna również we wzmocnionej wersji XSE Hybrid (dokładnych danych jeszcze nie znamy) oraz nieco bardziej terenowej wersji Adeventure (chociaż zmiany sprowadzają się głównie do innej stylizacji). Czy te samochody trafią na rynki Starego Kontynentu na razie nie wiadomo.
Premiera wersji europejskiej Toyoty RAV4 piątej generacji odbędzie się jesienią, a pierwsze samochody trafią do salonów zapewne na początku przyszłego roku.