Koncern Toyoty, który dość ostrożnie podchodzi do samochodów elektrycznych, zanotował rekordową sprzedaż w Europie. Od stycznia do grudnia z salonów wyjechało 1 217 132 Toyot i Lexusów. To wynik o 4 proc. lepszy wynik niż rok wcześniej. Czwarty rok z rzędu Toyota utrzymała pozycję drugiej najpopularniejszej marki samochodów osobowych.
- Postawili na hybrydy a nie elektryki
- Yaris Cross bestsellerem Toyoty w Europie
- Samochód z wtyczką? Nie, dziękuję
Postawili na hybrydy a nie elektryki
Toyota sceptycznie podchodzi do samochodów elektrycznych. W gamie ma tylko jeden model na baterie sprzedawany jako Toyota (bz4X) i dwa modele Lexusa (RZ i UX 300e). Japończycy za to mocno postawili na klasyczne hybrydy, które nie wymagają ładowania, za to cechują się niskim zużyciem paliwa, nie tylko podczas testów, ale przede wszystkim realnej jazdy. Ta strategia daje efekty.
To właśnie hybrydy w 2024 roku napędzały sprzedaż Toyoty i Lexusa, stanowiąc już 74 proc. wszystkich kupionych przez europejskich klientów aut. Przez 12 miesięcy ubiegłego roku sprzedano 902 902 samochody hybrydowe, co jest wynikiem lepszym aż o 10 proc. od uzyskanego rok wcześniej. W Europie Zachodniej, w tym w Polsce, zelektryfikowane samochody stanowią aż 77 proc. wszystkich pojazdów, które opuściły salony obu marek.
Toyota Aygo X
Yaris Cross bestsellerem Toyoty w Europie
Sprzedaż samochodów marki Toyota wzrosła rok do roku o 3 proc. Klienci kupili 1 128 948 aut, a najczęściej wybieranym modelem był Yaris Cross – 204 797 egzemplarzy. Na drugim miejscu plasuje się Yaris (176 782 egz.), a trzecim najpopularniejszym autem jest Corolla – 163 393 egzemplarzy w wersjach Hatchback, Sedan i TS Kombi.
Toyota Yaris Cross
Doskonale na rynku radzi sobie także nowa generacja Toyoty C-HR, która jest czwartym autem z ponad 100 tys. sprzedanych egzemplarzy (131 622 egz.). Dwa modele przekroczyły barierę 90 tys. sprzedanych aut – to Aygo X (97 446 egz.) oraz RAV4 (94 344 egz.).
Toyota Corolla
Samochód z wtyczką? Nie, dziękuję
Sprzedaż Toyot ze zelektryfikowanymi napędami wzrosła o 9 proc., a klienci kupili łącznie 822 814 takich aut. Najpopularniejszymi modelami z tej kategorii są Yaris Cross Hybrid (199 778 egz.), Yaris Hybrid (160 128 egz.), Corolla Hybrid (135 118 egz.), Toyota C-HR Hybrid/Plug-in Hybrid (115 525 egz.) oraz RAV4 Hybrid/Plug-in Hybrid (91 094 egz.).
Toyota C-HR
Na tym tle słabiutko wypada sprzedaż elektrycznego bZ4X, który przez 12 miesięcy znalazł w Europie 24 465 nabywców.
Niespecjalnie dobrze sprzedają się również hybrydy z wtyczką. Przykładowo, z salonów wyjechały tylko 18 402 sztuki RAV4 w wersji plug-in i 16 088 sztuk C-HR plug-in, a wręcz katastrofalnie wygląda sprzeda Priusa. Model ten, w poprzednich generacjach był klasyczną hybrydą, którą upodobali sobie taksówkarze, a obecnie jest wyłącznie hybrydą plug-in. Efekt? W rok z salonów wyjechało 3151 egzemplarzy, czyli mniej niż niszowego, stricte sportowego Yarisa GR (5624 szt.).