chceauto.pl
x
Nowy Opel Astra OPC - super, ale drogo?

Nowy Opel Astra OPC - super, ale drogo?

Motonowości
Redakcja ChceAuto.pl 2012-04-27
Opel ujawnił kolejne informacje techniczne na temat najmocniejszej wersji Astry, czyli OPC.
Przypomnijmy, że samochód ten po raz pierwszy pokazano publicznie na salonie w Genewie w marcu. Astra OPC jest oparta na trzydrzwiowej wersji tego modelu o nazwie GTC. Samochód wyróżnia się agresywnym przednim zderzakiem, nakładkami na progi, podwójnym wydechem oraz dyfuzorem.

Opel Astra OPC
Opel Astra OPC
Pod maską pracuje dwulitrowy silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa, który dzięki doładowaniu dysponuje mocą 280 KM i momentem obrotowym 400 Nm. To oznacza, że obecna generacja Astry OPC jest najmocniejszą i najszybszą w historii. Samochód przyspiesza do 100 km/h w równe 6 sekund, a prędkość maksymalna została ograniczona do 250 km/h.

W samochodzie zastosowano zawieszenie FlexRide z rozwiązaniem zwanym High Performance Struts (HiPerStruts) z przodu. Jest to zmodyfikowana wersja kolumn McPhersona, jego główną zaletą są mniejsze kąty pochylenia kół podczas skręcania, co przekłada się na lepszą przyczepność. Z kolei z tyłu zastosowano belkę skrętną z drążkiem Watta, co również ma zapewniać dobre prowadzenie.

Opel Astra OPC
Opel Astra OPC
Za odpowiednie wybieranie nierówności odpowiadają aktywne amortyzatory FlexRide. Kierowca ma do wyboru trzy tryby pracy. W trybie Standard, przeznaczonym do codziennej jazdy, można korzystać ze sportowych osiągów, a jednocześnie cieszyć się względnym komfortem, chociaż samochód i tak jest sztywniejszy niż zwykłe wersje Astry. Po włączeniu trybu Sport zawieszenie usztywnia się, ograniczając przechyły nadwozia, zaś układ kierowniczy działa bardziej bezpośrednio. Trzeci tryb – OPC – służy do ekstremalnie wyczynowej jazdy: układ kierowniczy pracuje w sposób jeszcze bardziej bezpośredni niż w trybie Sport, silnik bardziej żwawo reaguje na gaz, a nastawy zawieszenia podporządkowane są maksymalnym osiągom. Włączenie trybu OPC sygnalizuje zmiana podświetlenia zestawu wskaźników na kolor czerwony.

Opel Astra OPC
Opel Astra OPC
Aktywne amortyzatory FlexRide niezależnie od trybu reagują na to, co dzieje się na drodze, niwelując przechyły nadwozia na zakrętach oraz podczas hamowania. Ponadto w porównaniu z turbodoładowaną Astrą GTC 1.6 (180 KM) sprężyny w wersji OPC zostały usztywnione o około 30 procent, a zawieszenie obniżono o 10 milimetrów. Do bardziej dynamicznej jazdy zachęca także zwiększona sztywność tulei wahaczy i tylnej osi.

Moment obrotowy - jak w każdej Astrze - trafia na koła przednie. By uniknąć problemów z trakcją samochód wyposażono w mechaniczny, wielotarczowy dyferencjał o ograniczonym poślizgu. Obecnie to rzadkość, jeśli już jakiś producent decyduje się poprawiać trakcję, robi to za pomocą elektronicznych protez, które na dłuższą metę prowadzą do przegrzania hamulców.

Opel Astra OPC
Opel Astra OPC
Jak działa ten mechanizm w Astrze? Kiedy jedno z obracających się przednich kół traci przyczepność, dwa zespoły tarcz w mechanizmie różnicowym działają jak sprzęgła, generując opór o precyzyjnie określonej wartości. Efekt blokujący (maksymalnie 50 procent) zależy od kąta rampowego, pod jakim zespoły tarcz są dociskane, co z kolei determinuje nacisk na wielotarczowe sprzęgło w zależności od wartości momentu obrotowego. Im płytszy jest kąt rampowy, z tym większą czułością reaguje cały układ. W przypadku Astry OPC kąt rampowy przy przyspieszaniu wynosi 45 stopni. W czasie wytracania prędkości, czyli przy hamowaniu lub po zwolnieniu pedału przyspieszenia, tarcze sprzęgła mechanizmu są rozłączane i kontrolę nad przednimi kołami może przejąć ABS.

Opel Astra OPC
Opel Astra OPC
Zgodnie z wymogami europejskimi nowa Astra OPC jest seryjnie wyposażona w układ ESP. Tyle tylko, że podczas sportowej jazdy on bardziej przeszkadza niż pomaga. Dlatego układ kontroli stabilności w OPC działać może w dwóch trybach: standardowym oraz Competitive, w którym próg interwencji systemu zostaje podwyższony, ale w naprawdę niebezpiecznej sytuacji układ hamulcowy nadal będzie starał się przywrócić stabilność pojazdu. Ponadto ESP można w Astrze OPC całkowicie wyłączyć poprzez 6-sekundowe przytrzymanie przycisku sterującego. Wówczas kierowca zdany jest już wyłącznie na własne umiejętności.

Opel Astra OPC
Opel Astra OPC
Inżynierowie z Opel Performance Center bardzo duży nacisk położyli na obniżenie masy Astry. Uwagę poświęcono nawet takim szczegółom, jak fotele. Nie tylko zapewniają one niższą pozycję za kierownicą i lepsze trzymanie boczne, ale również są aż o 45 procent lżejsze niż te stosowane w zwykłych Astrach.

Niestety, zaawansowaną technikę zastosowaną w Astrze OPC Opel odpowiednio wycenił. W Niemczech samochód będzie kosztował 34 250 euro (cena brutto obejmująca 19-procentowy VAT). Jak będzie w Polsce? Poprzednią generację Astry OPC można było kupić za ok. 100 tys. zł. Już wiadomo, że nowa generacja będzie droższa, bowiem około 100 tys. zł kosztuje Astra GTC z silnikiem o mocy 180 KM. Proste przeliczenie niemieckiej ceny Astry OPC daje kwotę przekraczającą 140 tys. zł, a przecież w Polsce mamy o 3 pkt. proc. wyższy VAT...

Nowy Opel Astra OPC - super, ale drogo? - GALERIA ZDJĘĆ

Nowy Opel Astra OPC - super, ale drogo?Nowy Opel Astra OPC - super, ale drogo?Nowy Opel Astra OPC - super, ale drogo?Nowy Opel Astra OPC - super, ale drogo?Nowy Opel Astra OPC - super, ale drogo?Nowy Opel Astra OPC - super, ale drogo?Nowy Opel Astra OPC - super, ale drogo?Nowy Opel Astra OPC - super, ale drogo?

Zobacz także

Opel Astra Sports Tourer GSe. Polskie ceny

Opel Astra Sports Tourer GSe. Polskie ceny 2023-05-29

Pod nazwą GSe (Grand Sport electric) Opel sprzedaje samochody usportowione i zelektryfikowane. Po modelach Grandland GSe i Astra GSe, można już składać zamówienia na trzeci samochód należący do tej gamy, Opla Astrę Sports Tourer GSe, czyli kombi....
Opel Astra GSe i Opel Grandland GSe. Polskie ceny

Opel Astra GSe i Opel Grandland GSe. Polskie ceny 2023-01-24

Wkrótce polskie salony Opla rozpoczną zbieranie zamówień na Grandlanda GSe i Astrę GSe, czyli flagowe wersji obu modeli.Od lutego będzie można zamawiać Grandlanda GSe w cenie od 252 900 zł. Nieco później zostaną otwarte zamówienia na Astrę GSe w...
Opel Astra Electric. Czyli na prąd

Opel Astra Electric. Czyli na prąd 2022-12-01

Opel poszerza gamę Astry o wersję bateryjną. Samochód, który jest technologicznym bliźniakiem Peugeota e-308, będzie oferowany również jako Astra Sports Tourer, czyli kombi. Już niedługo nabywcy Opla Astry będą mieli jeszcze więcej opcji napędu...
Opel Astra GSe. Elektrycznie i sportowo

Opel Astra GSe. Elektrycznie i sportowo 2022-09-29

Po zapowiedzi reaktywacji GSe jako nowej submarki zelektryfikowanych i dynamicznych samochodów, Opel opublikował kolejne informacje oraz zdjęcia pierwszego modelu z serii GSe, czyli Astry Astra GSe będzie dostępna jako hatchback i kombi (Sports Tourer...
Nowe testy Euro NCAP. Wpadki Opla Astry i Peugeota 308

Nowe testy Euro NCAP. Wpadki Opla Astry i Peugeota 308 2022-05-27

Euro NCAP ogłosił kolejne wyniki testów zderzeniowych. Tym razem pod lupę niezależnych ekspertów od bezpieczeństwa trafiło sześć nowych modeli i nie wszystkie otrzymały ocenę pięciogwiazdkową.Zastrzeżenia dotyczyły spokrewnionych ze sobą,...
Opel Astra Sports Tourer - ceny

Opel Astra Sports Tourer - ceny 2022-04-15

W Polsce można już zamawiać nowego Opla Astrę Sports Tourer. Ceny zaczynają się od 96 900 zł.Standardowe wyposażenie obejmuje systemy wspomagające kierowcę, takie jak system ostrzegania przed najechaniem na pojazd poprzedzający z funkcją hamowania...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS