Na trwającym właśnie we Frankfurcie salonie samochodowym Nissan zaprezentował trzecią generację modelu X-Trail. Samochód trafi do salonów na początku przyszłego roku.
Nissan X-trail
Historia Nissana X-Trail sięga 2002 roku. Wtedy debiutowała pierwsza generacja (oparta na płycie podłogowej Primery i Almery). W 2007 roku pojawiła się generacja II, tym razem zbudowana na tzw. płycie C, wspólnej platformie Renault i Nissana, na której budowano m.in. Megane (od 2003 roku), Koleosa i bijącego rekordy popularności Qashqaia.
Nissan X-trail
Mimo wykorzystania tej samej płyty podłogowej, X-Trail II właściwościami jezdnymi znacznie odbiegał od Qashqaia. Zawieszenie zestrojono znacznie bardziej miękko, dzięki czemu lepiej spisywało się w terenie, układ kierowniczy był "leniwy", a promień skrętu - typowy bardziej dla samochodu terenowego niż crossovera.
Nissan X-trail
Wygląda na to, że trzecia generacja X-Traila, będzie mocno różniła się od drugiej, zdecydowanie czerpiąc z wzorca, jakim okazuje sie Qashqai. Można dostrzec to m.in we wzornictwie. Producent się z tym nawet nie kryje, przyznając, że inspirację czerpano również z Juke'a i Murano.
Nowy Nissan X-Trail będzie samochodem globalnym. Producent zamierza go produkować w dziewięciu zlokalizowanych na całym świecie fabrykach, auto ma trafiać aż na 190 rynków (w tym do USA, gdzie X-Trail otrzyma nazwe Rogue).
Nissan X-trail
Samochód po raz kolejny zbudowano na wspólnej płycie podłogowej Nissana i Renault, tym razem wykorzystano tzw. Common Module Family (CMF), czyli platformę modułową.
Wymiarów nowego X-Traila jeszcze nie znamy. Wiadomo jednak, że auto będzie oferowane w wersji pięcio- oraz siedmioosobowej. Fotele będą montowane tak, że kolejny rząd będzie wyżej niż poprzedni, co poprawi widoczność. Tylne drzwi otwierają się niemal pod kątem prostym (dokładnie 80 stopni), co ułatwia zajmowanie miejsca "w bagażniku". Na fotelach drugiego rzędu jest znacznie więcej miejsca niż do tej pory, co osiągnięto poprzez wydłużenie rozstawu osi. Na razie nie podano o ile.
Nissan X-trail
Ciekawy patent zastosowano w bagażniku. Specjalną pokrywa o regulowanej wysokości można go podzielić na dwie części położone jedna nad drugą, co zwiększa możliwości wykorzystania przestrzeni bagażowej.
Nissan buńczucznie zapowiada, że gdy w przyszłym roku nowy X-Trail wyjedzie na drogi, będzie jednym z najbardziej zaawansowanych technicznie samochodów dostępnych w sprzedaży. W modelu tym znajdą zastosowanie wszystkie najnowsze technologie dostępne obecnie w samochodach. Wspomnieć warto o systemie NissanConnect, który integruje nawigację z dostępem do danych z Google, system grający z możliwością podłączenia Smartfona, dostęp do internetu czy pokładowy system rozrywkowy. Całością steruje się za pomocą ekrany dotykowego o średnicy 7 cali, zlokalizowanego na środkowej konsoli.
Nissan X-trail
To jednak nie koniec - drugi, pięciocalowy ekran znajduje się bezpośrednio przed kierowcą i dostarcza informacji pochodzących z nawigacji, danych o spalaniu czy średniej prędkości, a także informacje z systemu rozpoznawania znaków.
Nissan X-Trail III w wersji 4x4 posiada system ALL MODE 4x4i. Systemem steruje się za pomocą pokrętła na konsoli środkowej, a dostępne tryby pracy to 2WD (napęd na jedną oś), Auto (układ sam - w zależności od potrzeby - dołącza tylną oś) oraz Lock (rozkład momentu między osiami jest stały).
Nissan X-trail
W samochodzie znajdziemy również szereg nowoczesnych systemów elektronicznych. Absolutną nowością są Active Ride Control, który potrafi wykryć nierówności na drodze i tak posterować amortyzatorami, by ograniczyć ich wpływ na nadwozie, oraz Active Engine Brake, który steruje momentem hamującym od silnika podczas hamowani i jazdy po zakrętach, odpowiednio wspomagając hamulce.
Nissan X-trail
Z kolei Active Trace Control to odpowiednik ESP. System na podstawie danych dotyczących m.in. prędkości, skrętu kierownicy czy położenia pedałów gazu i hamulca, tak steruje prędkością obrotowa kół (poprzez indywidualne hamowanie), by auto zachowało stabilność. W X-Trailu znajdziemy również Uphill Start Support (asystent ruszania pod górę) i Hill Descent Control (przydatna w terenie regulacje prędkości zjazdu).
Nissan X-trail
Nie wiemy jeszcze nic o silnikach, które znajdą zastosowanie w Nissanie X-Trail III. Producent zapewnia, że te informację pojawią się przed debiutem auta w salonach.
Nowy Nissan X-Trail trafi do europejskich salonów na początku przyszłego roku. Następnie sukcesywnie będzie wprowadzany na kolejne rynki - sprzedaż ogólnoświatowa rozpocznie się w czerwcu.