Specjaliści z instytutu Euro NCAP przetestowali ostatnio sześć nowych samochodów, które trafiły niedawno do sprzedaży w Europie.
Tym razem przebadano bezpieczeństwo oferowane przez nowe Audi A3, Forda B-Maxa, Isuzu D-Maxa, Kiię Cee’d, Renault Clio i Volvo V40. Czy potencjalni klienci mogą decydować się na te pojazdy bez obaw?
Wszystko wskazuje na to, że konstruktorzy poradzili już sobie z nowymi zasadami, wg których przeprowadzane są testy Euro NCAP. Za wyjątkiem Isuzu D-Maxa, który – z uwagi na masywną budowę i przeznaczenie – nie ma szans na najwyższy wynik, wszystkie pozostałe auta otrzymały maksymalny rezultat pięciu gwiazdek.
Volvo V40
Po raz pierwszy w historii jeden z testowanych samochodów zdobył też maksymalną ocenę procentową (100 procent) w kategorii systemów bezpieczeństwa, zostając tym samym najbezpieczniejszym samochodem na świecie. Ten prestiżowy tytuł przypadł najnowszemu Volvo V40. Samochód otrzymał też bardzo wysoki wynik – 98 procent – za ochronę dorosłych i aż 88 procent (rekord w tej kategorii) za ochronę pieszych (nowe Volvo wyposażono w m.in. w poduszkę powietrzną pieszego). Nieco słabiej wypadło V40 w kategorii ochrona najmłodszych – samochód otrzymał notę 75 procent – konkurencja była w tym zestawieniu lepsza.
Audi A3
Powody do radości mają też w Ingolstadt. Nowe Audi A3 otrzymało 95 procent punktów za ochronę dorosłych, 87 procent za ochronę dzieci i 74 procent punktów za ochronę pieszych. W kategorii systemów wspomagających bezpieczeństwo samochód oceniono na 86 procent.
Z testami Euro NCAP świetnie poradził sobie też nowy miejski minivan - nowy Ford B-MAX. Auto otrzymało notę 92 procent za ochronę dorosłych i 84 procent za ochronę dzieci. Bezpieczeństwo pieszych oceniono na 67 procent, systemów wspomagając na 71 procent.
Kia Cee'd
Spoglądając przez pryzmat cen nowych samochodów warto też podkreślić bardzo dobre wyniki nowej Kii Ceed. Auto oceniono na 89 procent w kategorii ochrony dorosłych i wysokie 88 procent w dziedzinie ochrony dzieci. Bardzo wysoko – na 86 procent - oceniono też systemy wspomagające bezpieczeństwo. Przeciętnie nowa Kia radzi sobie tylko w zderzeniu z pieszym. Poziom zabezpieczenia tego ostatniego przed skutkami wypadku to jedynie 61 procent.
Zgodnie z tradycją Renault, bardzo wysokie oceny zebrało nowe Clio, które wkrótce ma się stać lokomotywą sprzedaży francuskiej marki.
Renault Clio
Podobne jak w przypadku większej Kii, bezpieczeństwo dorosłych oceniono na 88 procent, dzieci na 89 procent. Podobnie jak Kia auto nie zapewnia jednak najwyższej ochrony pieszym – poziom ich zabezpieczenia oceniono na przeciętne 66 procent. Warto jednak podkreślić rewelacyjny rezultat, jakie małe Renault otrzymało w dziedzinie systemów wspomagających bezpieczeństwo. Auto oceniono na 99 procent – do wyrównania rekordu nowego Volvo V40 zabrakło więc jedynie 1 procenta!
Pickup Isuzu, który jako jedyny w zestawieniu otrzymał cztery gwiazdki, na tle swoich klasowych rywali (np. Nissan Navara) również nie ma się czego wstydzić.
Isuzu D-Max
Ochrona dorosłych oceniona została na wysokie (jak na pickupa) 83 procent, dzieci na 67 procent.
Również w kategorii systemów wspomagających bezpieczeństwo samochód uzyskał dość dobry wynik- 71 procent. Najgorzej – z racji wysokiego przodu i gabarytów – nowe Isuzu D-max radzi sobie z ochroną pieszych. Wynik w tej kategorii to zaledwie 51 procent.