Amerykańska legenda powraca na drogi.
W dwa lata od zakończenia produkcji Vipera, na trwającym właśnie salonie motoryzacyjnym w Nowym Jorku, koncern Chrysler zaprezentował nowe wcielenie kultowego auta.
Auto nie będzie już oferowane pod marką Dodge. Nowy Viper ma być pierwszym pojazdem nowej marki SRT (Street Racing Technology) utworzonej przez Chryslera w oparciu o dział inżynierów zajmujących się fabrycznym tuningiem pojazdów amerykańskiego koncernu.
Zbudowany od podstaw pojazd waży 1521 kg – o 45 kg mniej niż poprzednia generacja. Nadwozie wykonane zostało z włókien węglowych i aluminium, osadzono je na przestrzennej ramie nośnej zbudowanej z stali i stopów magnezu. Dzięki temu sztywność skrętna karoserii poprawiła się w stosunku do poprzednika o rekordowe pięćdziesiąt procent!
Nowy SRT Viper napędzany będzie 8,4 litrowym silnikiem V10. Atmosferyczna jednostka wyposażona jest m.in. w aluminiowe koło zamachowe i chłodzone sodem zawory wylotowe. Zastosowano również nowe katalizatory i wykonany z kompozytów układ dolotowy. Dzięki temu silnik jest o 40 KM mocniejszy, niż w poprzednim Viperze. Motor rozwija moc maksymalną 640 KM i moment obrotowy 814 Nm. Konstruktorzy podkreślają, że jest to obecnie najmocniejsza, pozbawiona doładowania jednostka napędowa na rynku.
Moc – tak jak w poprzedniku – trafia wyłącznie na koła tylnej osi. W układzie przeniesienia napędu pracuje nowa, sześciostopniowa, ręczna skrzynia biegów i nowy dyferencjał.
We wnętrzu kierowcę i pasażera przywitają m.in: skórzana tapicerka, sportowe, kubełkowe fotele zaprojektowane przez firmę Sabelt i rozbudowany system audio Harman Kardon z dużym, dotykowym wyświetlaczem.
W skonstruowaniu układu hamulcowego pomagali specjaliści z renomowanej włoskiej firmy Brembo. Przy każdym z kół zamontowano wentylowaną tarczę o średnicy 335 mm oraz czterotłoczkowy, wykonany z aluminium zacisk. Konstrukcja tych ostatnich została specjalnie odchudzona tak, by zmniejszyć masę nieresorowalną auta.
Jak na razie producent nie zdecydował się uchylić rąbka tajemnicy, jaką owiane są osiągi nowego Vipera. Można się jednak spodziewać przyspieszenia do 100 km/h w ok. 3,5 sekundy i prędkości maksymalnej przekraczającej 300 km/h.
Pierwsze egzemplarze nowej generacji Vipera najprawdopodobniej trafią do klientów klientów początkiem 2013 roku.