Passat jest światowym bestsellerem. Wraz ze wszystkimi modelami pochodnymi, wyprodukowany został już w prawie 22 milionach egzemplarzy. Tylko w 2013 roku na model z tej serii zdecydowało się ponad 1,1 mln osób. Teoretycznie w ubiegłym roku co 29 sekund ktoś na świecie kupował Passata. To dwa Passaty na minutę, 126 na godzinę, ponad 3 000 dziennie!
Volkswagen Passat B8
W przeciwieństwie do poprzednika samochód zaprojektowano od podstaw. Bazą do jego stworzenia była modułowa płyta podłogowa znana m.in. z obecnego Golfa. Niemcy zaprezentowali zarówno odmianę z nadwoziem sedan, jak i kombi. Nowy Passat z trójbryłową karoserią mierzy teraz 4767 mm długości, co oznacza, że jest krótszy od poprzednika o równe 2 mm. Mimo tego auto może się jednak pochwalić zdecydowanie przestronniejszym wnętrzem.
Rozstaw osi wydłużył się aż o 79 mm i wynosi teraz 2791 mm. Samochód sprawia wrażenie większego niż w rzeczywistości dzięki zmniejszeniu zwisów nadwozia. Przednie koła przesunięto w kierunku przedniego zderzaka o 33 mm, tylni zwis skrócono o 17 mm. Passat 8 generacji jest też o 12 mm szerszy od poprzednika (szerokość nadwozia 1832). Co zaskakujące, chociaż wysokość nadwozi zmniejszyła się o 14 mm w kabinie wygospodarowano więcej miejsca na głowy pasażerów.
Volkswagen Passat B8
Gama modelowa nowego Passata obejmować będzie dziesięć jednostek napędowych - wszystkie mają bezpośredni wtrysk paliwa i turbodoładowanie. Oferta silników benzynowych rozpoczyna się od jednostki o mocy 92 kW / 125 KM (1,4 l TSI). Kolejnym silnikiem jest czterocylindrowy TSI o pojemności 1,4 litra i mocy 110 kW/150 KM z funkcją aktywnego odłączania cylindrów. Zużywa on 4,9 l/100 km (emisja CO2 115 g/km), czyli o 1,3 litra na 100 km mniej, niż porównywalny poprzednik. Pozostałe stopnie mocy to: 132 kW/180 KM, 162 kW/220 KM i 206 kW/280 KM. Auto oferowane będzie również z napędem hybrydowym z benzynowym silnikiem o mocy 156 KM (sumaryczna moc układu to 211 KM). Wszystkie jednostki TSI mogą być zamawiane z dwusprzęgłową przekładnią; w modelach o mocy 220 KM, 280 KM i modelu hybrydowym skrzynia DSG montowana jest seryjnie.
Niezwykle interesujący pod względem techniki jest najmocniejszy czterocylindrowy silnik wysokoprężny z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem (TDI), jaki kiedykolwiek był oferowany przez Volkswagena: nowy 2,0-litrowy motor bi-turbo o mocy 176 kW/240 KM, zużywający zaledwie 5,3 l/100 km (emisja CO2: 139 g/km). Passat Limousine z tym silnikiem rozwija prędkość maksymalną 240 km/h, Variant – 238 km/h. Ze względu na wysoki maksymalny moment obrotowy - 500 Nm - Passat 240 KM będzie wyposażony seryjnie w napęd na wszystkie koła 4MOTION i 7-biegową DSG.
Volkswagen Passat B8
Program silników wysokoprężnych w momencie wprowadzenia nowego Passata na rynek obejmuje również jednostkę 2,0 l TDI o mocy 110 kW/150 KM, spalającą tylko 4,1 l/100 km (emisja CO2: 108 g/km) – o 0,5 l/100 km mniej, niż porównywalny poprzednik, oraz mocniejsze turbodiesle (również 2,0 l TDI): 140 kW/190 KM i 176 kW/240 KM.
Samochód zadebiutuje oficjalnie na salonie motoryzacyjnym w Paryżu. Polskie ceny poznamy we wrześniu. Pierwsze egzemplarze trafić mają do klientów z początkiem listopada. Zobacz galerię zdjęć z premiery Volkswagena Passata B8