Volkswagen zaprezentował Passata nowej, dziewiątej generacji. Zgodnie z zapowiedziami, samochód będzie dostępny wyłącznie jako kombi (Variant) i zastąpi model obecny na rynku od... 2014 roku, a więc niemal dekadę!
Volkswagen Passat Variant
Passat to jeden z najchętniej kupowanych modeli Volkswagena. Do tej pory sprzedano ponad 34 miliony egzemplarzy wszystkich generacji, czyli więcej niż Garbusa. Pod względem popularności Passat ustępuje jedynie Golfowi.
Nowy Passat będzie będzie oferowany z szeroką gamą układów napędowych. Do wyboru będą trzy źródła napędu typu hybrydowego, w tym dwie plug-in, a także pięć doładowanych silników benzynowych i wysokoprężnych.
W Passacie pojawią się dwa całkowicie nowe hybrydowe źródła napędu typu plug-in (eHybrid) o mocy 204 i 272 KM. W połączeniu z nowym akumulatorem o pojemności netto 19,7 kWh umożliwiają one zasięg na silniku elektrycznym do 100 km. Akumulator może być ładowany prądem AC o mocy 11 kW zamiast poprzednich 3,6 kW, natomiast na stacjach szybkiego ładowania prądem stałym (DC) Passat Variant eHybrid może ładować się nawet z mocą 50 kW.
Volkswagen Passat Variant
Połączenie silnika elektrycznego i nowego, oszczędnego silnika benzynowego turbo (1.5 TSI evo2) zapewnić ma całkowity zasięg na poziomie około 1000 km.
Nowością w Passacie będzie również napęd mild hybrid eTSI o mocy 150 KM.
Volkswagen Passat Variant
Gamę jednostek napędowych uzupełnią dwa silniki benzynowe 2.0 TSI o mocy 204 i 265 KM oraz trzy silniki wysokoprężne 2.0 TDI o mocy 122, 150 i 193 KM (wszystkie są turbodoładowane). Do standardowego wyposażenia wszystkich odmian nowego Passata należy automatyczna, dwusprzęgłowa skrzynia biegów DSG. Warianty o mocy 193 i 265 KM są standardowo wyposażone w napęd na wszystkie koła 4MOTION; natomiast pozostałe modele mają napęd na przednie koła.
Volkswagen całkowicie przeprojektował wnętrze. W oczy rzuca się nowy, duży wyświetlacz (12,9 lub 15 cali) z przejrzystą strukturą menu. Ekran cyfrowych zegarów nadal ma 10,25 cala. Dzięki zastosowaniu wyłącznie automatycznych skrzyń biegów, przełącznik wyboru kierunku jazdy można było przenieść na kolumnę kierownicy.
Volkswagen Passat Variant
Passat Variant zostanie wprowadzony na rynek z rozszerzoną gamą systemów wspomagających kierowcę. Wśród nich są nowe układy pomagające podczas parkowania. Są to dostępne za dopłatą: Park Assist Plus, Park Assist Pro oraz funkcja pamięci dla Park Assist Pro. Dzięki Park Assist Pro, nowy Passat Variant może zdalnie parkować i wyjeżdżać z miejsca parkingowego przy pomocy smartfona.
Jeśli Passat jest wyposażony w funkcję pamięci dla Park Assist Pro, system może rejestrować i zapisywać ostatnie 50 metrów podróży. Gdy samochód ponownie osiągnie tę pozycję – na przykład parkując przed domem – zaproponuje przejęcie manewru parkowania.
Nowości można znaleźć także w układzie jezdnym nowego Passata. Opcją jest adaptacyjne zawieszenie DCC Pro, po raz pierwszy w technologii 2-zaworowej w amortyzatorach.
Nadwozie Passata IX ma ma 492 cm długości, 185 cm szerokości i 150,6 cm wysokości. Rozstaw osi zwiększono o 5 cm, do 284 cm, dzięki czemu nikt nie będzie mógł narzekać na brak miejsca. Pojemność bagażnika wynosi aż 690 litrów.
Volkswagen Passat IX generacji zostanie wprowadzony na rynek w pierwszym kwartale 2024 r.