Dziewięć lat temu w czeskim Kolinie rozpoczęła działalność nowa fabryka należąca do koncernu PSA (Peugeot i Citroen) oraz Toyoty. Od tamtej pory zajmuje się ona produkcją tylko jednego pojazdu, ale w trzech wcieleniach. Na tej samej taśmie produkcyjnej powstają "trojaczki": Peugeoty 107, Citroeny C1 i Toyoty Aygo.
Peugeot 108
W dzisiejszym świecie motoryzacji 9 lat to cała epoka. Nic więc dziwnego, że już wkrótce z czeskiej fabryki zaczną wyjeżdżać nowe generacje produkowanych tam dzisiaj pojazdów.
Jako pierwszy następcę modelu 107, pojazd oznaczony jako 108, zaprezentował Peugeot. Można się spodziewać, że Citroen i Toyota nie każą na siebie długo czekać.
Peugeot 108
Jaki jest Peugeot 108? Podobnie jak 107, auto ma być oferowane zarówno wersji trzy-, jak i pięciodrzwiowej. Samochód ma 3,47 m długości i 1,62 m szerokości. To oznacza, że jest o 4 cm dłuższy od modelu 107, ale jednocześnie o 4 cm węższy. Rozstaw kół wynosi 1,42 m, średnica zawracania to 9,60 m. Pojemność bagażnika nie imponuje, ale 196 litrów (w wersji z zestawem naprawczym koła; z "dojazdówką" pojemność jest o 16 l mniejsza) w tej klasie samochodów nie jest złym wynikiem. Dzięki dzielonej i składanej tylnej kanapie pojemność przestrzeni bagażowej można zwiększyć do nawet 750 litrów. Masa własna wersji bazowej to tylko 840 kg.
Peugeot 108
Peugeot 108 nie będzie tak spartańsko wykończonym samochodem jak 107. Na liście opcji znajdzie się m.in. 7-calowy ekran dotykowy służący do zarządzania systemem infotainment i umożliwiający połączenie ze smartfonem. Zamówić będzie można również kamerę cofania, automatyczną klimatyzację czy system bezkluczykowego dostępu. Ciekawostkę stanowi wersja 108 TOP, która posiada składany materiałowy dach o wymiarach 76 na 80 cm.
Wybór jednostek napędowych jest ograniczony do dwóch trzycylindrowych silników benzynowych: 1.0 o mocy 68 KM i 1.2 o mocy 82 KM. Standardowym wyposażeniem jest pięciobiegowa przekładnia manualna, w opcji, wyłącznie dla słabszego silnika, zamówić będzie można zautomatyzowaną przekładnię o pięciu biegach.
Peugeot 108 oficjalnie zadebiutuje na salonie w Genewie na początku marca. Pierwsze samochody pojawią się w salonach latem. Można się spodziewać, że w Genewie zobaczymy również następców Citroena C1 i Toyoty Aygo.