Peugeot 607 3.0 208 KM
Model 607 zaprezentowano po raz pierwszy w 1999 roku. Samochód zastąpił w ofercie produkowanego już od dziesięciu lat Peugeota 605. Co ciekawe auto zbudowano na tej samej płycie podłogowej, co poprzednika. 607 miała jednak całkowicie nowe nadwozie oraz jednostki napędowe. W 2005 roku model poddano niewielkiemu liftingowi, samochód przetrwał w ofercie francuskiej marki do końca 2008 roku.
Jak przystało na flagową limuzynę, wyposażenie większości egzemplarzy jest kompletne (dwustrefowa automatyczna klimatyzacja, podgrzewane fotele, pełny pakiet elektryczny, itd.). W samochodzie stworzonym do długich tras dziwić może jednak brak takich elementów, jak np. uchwyty na kubki. Przyzwyczajenia wymaga obsługa panelu klimatyzacji czy radia (małe przyciski).
Wnętrze rozpieszcza pasażerów ogromem przestrzeni, również kierowca powinien być zadowolony. Samochód nie jest bowiem przesadnie komfortowy, zawieszenie zapewnia pewne czucie drogi, dzięki czemu niemal pięciometrowe auto dobrze prowadzi się również w zakrętach. Użytkownicy chwalą sobie również zaskakującą zwrotność modelu. Po stronie zalet, zapisać można trwałe i stosunkowo tanie w naprawach zawieszenie (z przodu pracują kolumny McPhersona, z tyłu układ wielowahaczowy). W trosce o domowy budżet radzimy unikać, oferowanych po 2003 roku (lifting) , odmian z opcjonalną elektroniczną regulacją siły tłumienia.
Mimo zaawansowanego wieku auto wciąż kusi nabywców wysokim poziomem wyposażenia. W egzemplarzach z końca produkcji liczyć można np. na: skórzaną tapicerkę, pełny pakiet elektryczny, dwustrefową automatyczną klimatyzację czy dotykowy panel ekran na konsoli środkowej (do sterowania nawigacją i wentylacją – swoją drogą zbyt mały i mało intuicyjny.
Kluczem do znalezienia złotego środka między komfortem, a kosztami eksploatacji jest wybór odpowiedniej jednostki napędowej. Bezkonkurencyjny okazuje się benzynowy motor 2,2 l 16V o mocy 158 KM lub 163 KM (po 2005 roku). Prosta, benzynowa konstrukcja jest trwała i łatwa w naprawach. Ma też klasyczny pośredni wtrysk paliwa i hydrauliczną kompensacją luzów zaworowych, co oznacza, że śmiało można zdecydować się na instalację gazową. Przyspieszenie do 100 km/h trwa poniżej 10 s, w okolicach dziesiątki oscyluje też średnie zużycie paliwa.
Odradzamy topowy, benzynowy motor V6 2,9 l. Jest drogi w serwisowaniu (rozrząd) i bywa kapryśny (cewki). W dodatku szczelnie upakowano go pod maską, co wydłuża czas (a więc i koszty) napraw.
Radzimy też trzymać się z daleka od diesli – w tej klasie silnik wysokoprężny wieszczy ogromne przebiegi, a co za tym idzie – ogólne wyeksploatowanie. Biorąc pod uwagę obecność dwumasowych kół zamachowych, wtrysku Common Rail i – w większości przypadków – „mokrego” filtra cząstek stałych rachunki za naprawy mogą być bardzo wysokie. Jeśli już koniecznie musimy mieć Peugeota na olej napędowy polecamy skupić się na podstawowych, czterocylindrowych jednostkach 2,0 HDI i 2,2 HDI. Nie są mistrzami osiągów, ale ich konstrukcja jest dobrze znana mechanikom. Zdecydowanie odradzamy najmocniejszego Diesla – podwójnie doładowany 2,7 HDI. Jednostka stosowana też m.in. przez Jaguara czy Land Rovera wsławiła się licznymi problemami układem korbowo-tłokowym (pękające wały, uszkodzenia panewek). Naprawa uszkodzonego silnika przekracza wartość pojazdu!
Do najczęstszych usterek 607 należą awarie elektroniki. Komputery pokładowe często diagnozują usterki, których nie ma, psują się czujniki ciśnienia w oponach, ABSu czy - podobnie, jak w przypadku poprzednika - cewki zapłonowe. Na przyspieszone zużycie narażone są też elementy zawieszenia - głównie łączniki stabilizatorów, końcówki drążków kierowniczych i tuleje metalowo gumowe. Silniki HDI są wrażliwe na jakość oleju napędowego (kosztowne usterki wtryskiwaczy), często psuje się w nich również dwumasowe koło zamachowe czy zawory recyrkulacji spalin. Usterki te dotyczą jednak większości nowoczesnych diesli. Przed zakupem należy dokładnie przestudiować historię auta. Wiele egzemplarzy służyło na zachodzie jako samochody służbowe, często ich przebieg znacznie przekracza 300 tys. km. Z drugiej strony, jeżeli uda nam się znaleźć bezwypadkowy egzemplarz z książką serwisową i przebiegiem rzędu 200 tys. km. nie powinniśmy być zawiedzeni. To najbardziej ekskluzywny model w gamie Peugeota i Francuzi przykładali się do jego produkcji. Biorąc pod uwagę bardzo dużą utratę wartości, najmłodsze egzemplarze mają rewelacyjny stosunek ceny do oferowanego komfortu, wyposażenia i osiągów.
Najgorszymi doradcami przy zakupie samochodu używanego są emocje. Dlatego właśnie w opisach modeli kładziemy nacisk na te informacje, które mogą przydać się w podjęciu ostatecznej decyzji oraz przy oględzinach auta. Staramy się ująć w opisie najczęściej występujące usterki danego modelu, a także podpowiedzieć, na jakie „przygody” powinniśmy być przygotowani po zakupie. Oczywiście nie każdy musi zgadzać się z naszymi opiniami, jednak mają one swoje podstawy we wnikliwych analizach rynku. Pamiętajcie, że nasz opis w żadnym wypadku nie ma na celu bezkrytycznego wychwalania danego modelu. To raczej surowa, chłodna ocena konkretnego auta, zachęcająca do równie pesymistycznej kalkulacji kosztów. Zawsze trzeba mieć bowiem na uwadze to, że cena zakupu używanego pojazdu jest dopiero początkiem wydatków.
Ostatnia zmiana: 2018-11-03