Chociaż w Polsce rośnie liczba rejestracji fabrycznie nowych pojazdów, większość z nich kupowanych jest „na firmę”. Jak w rzeczywistości wygląda prawdziwy obraz przeciętnego polskiego kierowcy?
Jak informuje serwis ChceAuto.pl – pierwsza w Europie, bezpłatna platforma pomagają w wyborze samochodu z rynku wtórnego – przeciętny polski kierowca przeznacza na zakup samochodu około 20 tys. zł. Taką kwotę zadeklarowało aż 42 proc. z przeszło 83 tysięcy użytkowników, którzy w zeszłym roku skorzystali z unikatowej wyszukiwarki serwisu.
Ponad 21 proc. zapytań skierowanych do systemu dotyczyło aut w cenie do 10 tys. zł. Jedynie 16 proc. użytkowników szukała dla siebie auta w przedziale cenowym od 20 a 30 tys. zł. Kwotę między 30 a 40 tys. zł. było skłonnych wydać niespełna 8 proc. ankietowanych użytkowników. Tylko 2 proc.(!) z 80 tys. ankietowanych kierowców zadeklarowała, że może przeznaczyć na zakup samochodu powyżej 120 tys. zł – czyli tyle, ile zostawić trzeba w salonie za kompletnie wyposażone auto segmentu D.
Ciekawe dane płyną z analizy deklarowanego przez ankietowanych średniego czasu eksploatacji. Wygląda na to, że przynajmniej jeśli chodzi o samochody, Polacy są stali w uczuciach. W polu „zakładany czas eksploatacji” zdecydowana większość szukających auta dla siebie wpisała odpowiednio: 24 (około 80 proc!), 60, 36 i 48 miesięcy! To bardzo długo, jeśli wziąć pod uwagę, że zapytania kierowane do systemu dotyczyły pojazdów używanych!
O aucie w wieku maksymalnie 1 roku myślał tylko 1 na 10 kupujących. Dla porównania, aż 30 proc. poszukiwała dla siebie auta w wieku maksymalnie 15 (!) lat. 11 proc. badanych deklarowała, że ich przyszły samochód nie powinien mieć więcej, niż 5 lat.
Warto podkreślić, że niewielka zamożność społeczeństwa przekłada się również na priorytety, jakimi kierujemy się przy wyborze pojazdu. Zdecydowana większość kierowców oczekuje od swojego samochodu przede wszystkim bezawaryjności i niskich kosztów eksploatacji. Polacy najmniej zawracają sobie głowę takimi kwestiami jak osiągi i – zajmującym ostatnią pozycję w zestawieniu – bezpieczeństwem!
O badaniu:Dane uzyskano na podstawie przeszło 83 tysięcy zapytań skierowanych do wyszukiwarki systemu ChceAuto.pl przez polskich kierowców w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2014 roku (skorzystanie z systemu wymaga wypełnienia specjalnej ankiety). W tym czasie serwis ChceAuto odwiedziło przeszło 2 mln 250 tys użytkowników generując ponad 12 mln odsłon.