W sierpniu padł niechlubny rekord dotyczący średniego wieku sprowadzanych do Polski aut. Tak starych samochodów nie importowaliśmy masowo jeszcze nigdy!
Z danych Instytutu Samar wynika, że średni wiek sprowadzonego w sierpniu auta wynosił 12,12 roku. To absolutny rekord wszechczasów. Ostatni raz tak stare pojazdy masowo sprowadzaliśmy do Polski w roku 2004! Wówczas średni wiek wynosił jednak… 11,85 roku!
Zainteresowanie rodaków starszymi autami trwa już od dziesięciu miesięcy. W tym czasie miesięczna średnia wieku już czterokrotnie przekraczała 12 lat. Czegoś podobnego nie obserwowano w Polsce jeszcze nigdy!
Na szybkie starzenie się parku importowanych aut wpływ ma kilka czynników. Nie chodzi wyłącznie o inflację, ale też trwający od kilkunastu miesięcy trend odwracania się kupujących od silników wysokoprężnych. W tym przypadku górę bierze rachunek ekonomiczny (wyższe ceny napraw) potęgowany lękiem dotyczącym zaostrzenia przepisów dotyczących jakości spalin (np. zamieszanie wokół stref czystego transportu). W efekcie zwolennicy Diesli coraz częściej skłaniają się w kierunku starszych aut z dużymi silnikami benzynowymi, które dobrze tolerują zasilanie gazem LPG.
Dowodem takiego stanu rzeczy może być chociażby średni wiek sprowadzanych aut, który w przypadku pojazdów benzynowych wynosi aż 13 lat i 4 miesiące. Dla porównania, średni wiek sprowadzonego auta z silnikiem Diesla to 11 lat i 1 miesiąc.
Popyt na używane samochodu utrzymuje się jednak da dużym poziomie. Według miesięcznego raportu AAA AUTO opartego na analizie danych dotyczących sprzedaży aut używanych w komisach, na stronach internetowych oraz u dealerów samochodów używanych, w sierpniu 2021 roku w Polsce pojawiło się 199.112 ofert sprzedaży samochodów używanych, czyli o 15.403 aut mniej niż w lipcu bieżącego roku.
To kontynuacja trendu spadkowego, jeśli chodzi o liczbę ofert sprzedaży samochodów używanych z poprzednich miesięcy. W lipcu było o ponad 5.600 ofert sprzedaży aut mniej niż w czerwcu tego roku. Jednocześnie, spadek liczby aut na rynku wtórnym spowodował w ciągu ostatniego roku wzrost mediany cen z 18.600 zł w sierpniu 2020 roku do 20.000 zł w sierpniu 2021 roku. W tym samym okresie wzrosła także mediana przebiegu aut używanych z 181.000 km do 183.000 km oraz wzrósł udział importu aut używanych do Polski z 56 proc. rok temu do 58,4 proc.