718 Boxster i 718 Cayman - takie nazwy otrzymają dwudrzwiowe auta sportowe Porsche z silnikiem umieszczonym centralnie po zmianach na rok modelowy 2016. Oznaczenie 718 odwołuje się do przełomowego samochodu sportowego z 1957 roku, który w swoich czasach odnosił sukcesy w uznanych wyścigach długodystansowych.
Porsche Boxster
Ale 718 Boxster i 718 Cayman mają z nim więcej wspólnego - zarówno od strony optycznej, jak i technicznej. Oba modele zostaną wyposażone w 4-cylindrowe silniki typu bokser z turbodoładowaniem. Roadster będzie pozycjonowany na wyższym poziomie cenowym niż Coupé - tak samo jak w przypadku modeli 911. Nowe „718” trafią na rynek w 2016 roku.
Porsche Cayman
Przypomnijmy, że do tej pory Cayman i Boxster napędzane były sześciocylindrowym silnikiem 2.7.
Oczywiście, jednostki o czterech cylindrach mają w Porsche długie tradycje, a zasilane nimi samochody zdążyły odnieść wiele sukcesów w wyścigach. Tyle, że było to bardzo dawno.
Porsche 718 Boxster i Porsche 718 Cayman
W późnych latach 50-tych model 718, następca legendarnego Porsche 550 Spyder, otrzymał szczytowe wcielenie 4-cylindrowego boksera. Mocny, wydajny silnik dał mu przewagę nad licznymi rywalami i sukcesy m.in. w 12-godzinnym wyścigu na torze Sebring (rok 1960) oraz w Mistrzostwach Europy w Wyścigach Górskich (European Hill Climb Championship; okres 1958-1961). W latach 1959-1960 model trzykrotnie triumfował w legendarnym wyścigu Targa Florio na Sycylii. W 24-godzinnym maratonie Le Mans w 1958 roku Porsche 718 RSK z 4-cylindrową jednostką o mocy 142 KM wywalczyło zwycięstwo w swojej klasie.
Porsche 718 Boxster i Porsche 718 Cayman
Później w Porsche nadeszła jednak era silników sześciocylindrowych, również z doładowaniem. Doładowanie nie miało jednak rekompensować niskiej pojemności, po prostu modele Turbo stały o klasę wyżej niż wolnossące.
Teraz zabójcze okazały się normy emisji spalin i Porsche zostało zmuszone do zastąpienia silników sześciocylindrowych czterocylindrowymi z doładowaniem. Mimo wszystko, szkoda.