To może być jednak z ciekawszych premier salonu genewskiego. 5 marca w Szwajcarii zadebiutuje całkowicie nowa marka z Chin - Qoros.
I będzie te od razu premiera z przytupem. Qoros zaprezentuje jeden samochód w wersji produkcyjnej, który już wkrótce trafić ma do Europy oraz dwa samochody koncepcyjne, które stanowią zapowiedź kolejnych modeli.

Qoros 3 sedan
Samochód, który gotowy jest do produkcji to Qoros 3 sedan. Pojazd zaliczany jest to segmentu kompaktów, a więc tego, w którym walka na europejskich rynku jest szczególnie zażarta. Qoros pozycji Golfa na pewno nie zagrozi, ale czy znajdzie swoje miejsce w statystykach sprzedaży? To możliwe.

Qoros 3 sedan
Qoros 3 obecnie znajduje się na ostatnim etapie trwających dwa lata testów. W drugiej połowie roku samochód ma zadebiutować w Chinach, a niedługo potem, jeszcze w tym roku, pojawi się w Europie. Znana jest już pełna specyfikacja, z dostępnymi kolorami włącznie.
Samochód będzie produkowany w Chinach, w nowej fabryce w Changshu, tam też mają powstawać kolejne modele. Zdolności produkcyjne zakładu to obecnie 150 tys. samochodów rocznie, ale bez większych problemów można je zwiększyć do 450 tys. egzemplarzy rocznie.

Qoros 3 sedan
Producent zapewnia, że Qoros 3 nie został opracowany wyłącznie chińskimi siłami - wśród partnerów, którzy mieli swój udział w powstaniu tego modelu są m.in. Magna-Steyr, TRW, Continental, Bosch, Getrag, Benteler, Lear, Microsoft, Harman, Neusoft-Alpine i Iconmobile.
Auto zbudowane na nowej platformie, która opracowana została siłami własnymi Qorosa. Chińczycy zapewniają, że jest ona modularna, dzięki czemu możliwe będzie wykorzystanie jej w kolejnych modelach. Przy projektowaniu nadwozia uwzględniono gusta europejskie i trzeba przyznać, że pierwszy model może się podobać. Koncepcja stylistyczna jest spójna, auto pozbawiono designerskich ekstrawagancji.

Qoros 3 sedan
Qoros 3 ma być bezpiecznym pojazdem, bez tego odniesienie sukcesu na wymagającym rynku europejskim nie byłoby możliwe. Producent oczekuje, że w teście zderzeniowym Euro NCAP samochód otrzyma maksymalną ocenę 5 gwiazdek. Wyposażenie standardowe obejmuje m.in. boczne i kurtynowe poduszki powietrzne.

Qoros 3 sedan
Producent zapowiada, że każdy samochód standardowo będzie posiadał unikatowy system informatyczny, którego komunikacja będzie oparta o 8-calowy ekran dotykowy. Za jego pomocą kierowca będzie mógł zapoznać się ze stanem samochodu, nawigować, odebrać telefon, połączyć się z internetem, a nawet umówić na wizytę w serwisie. Ekran ten ma zastąpić większość przełączników, które zwykle porozmieszczane są na całej desce rozdzielczej.

Qoros 3 sedan
Qoros 3 sedan ma 461 cm długości i 184 cm szerokości, a dzięki dużemu rozstawowi osi (269 cm) i krótkim zwisom pasażerowie nie będą mogli narzekać na brak miejsca we wnętrzu. Pokaźnych rozmiarów jest również bagażnik (450 litrów).
Od momentu debiutu w Chinach Qoros 3 będzie dostępny z benzynowymi silnikami o pojemności 1.6 l, wyposażonymi w układ zmiennych faz rozrządu. Jednostka wolnossąca generuje 126 KM, a silnik 1.6 turbo - 156 KM i 210 Nm. Moment obrotowy standardowo będzie przekazywany za pośrednictwem manualnej przekładni sześciobiegowej, w opcji dostępna będzie sześciostopniowa skrzynia dwusprzęgłowa.

Qoros 3 sedan
Obecnie trwają również prace nad trzycylindrowym silnikiem 1.2 turbo oraz nowym 1.6 turbo, oba będą posiadać bezpośredni wtrysk paliwa i opcjonalnie będą mogły współpracować ze skrzynią dwusprzęgłową o siedmiu przełożeniach. Obie jednostki spełniać mają normę emisji Euro6, która wejdzie w życie w przyszłym roku.
Zawieszenie Qorosa 3 dopracowano pod kątem wymagań europejskich kierowców. Z przodu zastosowano kolumny McPhersona, a z tyłu belkę skrętną. Samochód wyposażony jest w hamulce tarczowe (średnica tarcz przednich to 32 cm) oraz układ ESP opracowany przez firmę TRW.

Qoros 3 Cross Hybrid
Poza Qorosem 3 w Genewie zostaną pokazane jeszcze dwa prototypy. Pierwszy z nich to Qoros 3 Cross Hybrid, czyli crossover z nadwoziem typu hatchback i napędem hybrydowym: z przodu zamontowano silnik benzynowy, przy tylnej osi - elektryczny, ponadto kolejna jednostka elektryczna (Integrated Starter Generator) znajduje się między skrzynią biegów i silnikiem spalinowym. Samochód może poruszać się z napędem na przednią oś - jak auto o napędzie konwencjonalnym, na tył - wyłącznie na prąd, oraz w trybie 4x4, gdy pracują oba typy silników.

Qoros 3 Estate
Drugi prototyp to Qoros 3 Estate, czyli Qoros 3 w wersji kombi. Producent przewiduje, że po uruchomieniu sprzedaży Qorosa 3 sedan, kolejne modele oparte na prototypach będą wchodziły do produkcji co pół roku. Oznacza to, że nie dalej niż do końca przyszłego roku w Europie powinno dać się kupić Qorosa 3 w wersjach sedan, kombi i crossover (z nadwoziem typu hatchback).

Qoros 3 sedan
Qoros to całkowicie nowa marka na rynku motoryzacyjnym, która założona została w 2007 roku przez największego niezależnego chińskiego producenta samochodów, firmę Chery Automobile oraz izraelski holding Israel Corporation. Qoros zatrudnia na kierowniczych stanowiskach m.in. wielu Europejczyków z doświadczeniem w branży motoryzacyjnej (pracowali m.in. w BMW, Volkswagenie czy BMW M-Sport).
Premiera chińskiej marki w Europie zapowiada się ciekawie. Pytanie tylko, czy europejskie cła nie wytrącą Chińczykom głównego atutu produkowanych w Państwie Środka samochodów, jakim ma być przystępna cena...