Na salonie w Nowym Jorku Land Rover zaprezentował nową generację modelu Range Rover Sport. Pierwsze zdjęcia tego pojazdu mieliśmy okazję zobaczyć dwa tygodnie temu; na skutek przecieku fotografie trafiły do sieci. Teraz jednak mamy oficjalne zdjęcia i dane techniczne.
Range Rover Sport
Nowy Range Rover Sport zyskał 6,2 cm długości i mierzy obecnie 4,85 m, czyli 14,9 cm mniej niż "zwykły" Range Rover. Rozstaw osi również zwiększono, aż o 17,8 cm. Dzięki temu nowy Sport może przewieźć nawet siedem osób, przy czym dwie siedzą na elektrycznie składanych fotelach umieszczonych w bagażniku. Szerokość również została zwiększona i to znacząco, bo o 5,5 cm.
Chociaż nowy Range Rover Sport jest wyraźnie większy od poprzednika, to jest od niego także znacznie lżejszy. Dzięki zastosowaniu na szeroką skalę aluminium nowy Range Sport w zależności od wersji waży nawet o 420 kg mniej niż do tej pory! To tak jakby wysadzić czterech pasażerów...
Range Rover Sport
Land Rover zaznacza, że chociaż Sport był opracowywany równolegle ze "zwykłą" wersją Range Rovera, to oba pojazdy dzielą tylko 25 proc. części.
Producent określa Range Rovera Sport najszybszym i najlepiej prowadzącym się pojazdem w historii marki. Na osiągi i prowadzenie niewątpliwie znaczący wpływ ma znacznie mniejsza masa, ale nie bez znaczenia są również silniki. A w nowym Range Roverze Sport można wybierać spośród kilku jednostek.
Range Rover Sport
Gamę otwiera silnik wysokoprężny 3.0 TDV6 o mocy 258 KM i momencie 600 Nm, który pozwala na osiągnięcie 100 km/h w ciągu 7,6 s i rozpędzenie auta do 210 km/h. Wyżej w gamie stoi wysokoprężny silnik 3.0SDV6 o mocy 292 KM (moment wciąż wynosi 600 Nm). Prędkość maksymalna tej wersji to również 210 km/h, ale na życzenie klienta blokada może zostać zdjęta, wówczas samochód może osiągnąć 222 km/h.
Range Rover Sport
Nieco później oferta zostanie poszerzona o wysokoprężny silnik TDV8 o mocy 339 KM i momencie 700 Nm. Takie auto to już prawdziwa rakieta - sprint do 100 km/h zajmuje 6,9 s, a prędkość maksymalna została ograniczona do 225 km/h.
Natomiast dla fanów marki i mocy przeznaczona jest sprawdzona, benzynowa jednostka 5.0 V8, która dzięki doładowaniu dysponuje mocą 510 KM i momentem 625 Nm. Taki samochód osiąga 100 km/h po 5,3 s, prędkość maksymalna została ograniczona do 250 km/h.
Range Rover Sport
Co ciekawe, Land Rover zapowiada wprowadzenie do oferty również słabszego silnika czterocylindrowego o pojemności 2.0 oraz wersji hybrydowej.
Chociaż Range Rover Sport ma sobie radzić dobrze głównie na asfalcie, to nie zaniedbano możliwości terenowych. Auto wyposażone jest w pneumatyczne zawieszenie o regulowanej wysokości, dzięki któremu maksymalny prześwit wynosi 27,8 cm (wzrost o 5,1 cm). Zawieszenie może pracować w dwóch trybach, a wybór dokonywany jest przez komputer w zależności od warunków jazdy lub manualnie.
Range Rover Sport
Moment obrotowy generowany przez silniki za pośrednictwem ośmiostopniowej, automatycznej skrzyni biegów produkcji ZF trafia na wszystkie cztery koła. Co ciekawe, do wyboru są dwa warianty napędu 4x4. Pierwszy z nich przeznaczony jest dla osób częściej zjeżdżających z asfaltu. Oparty jest na skrzyni rozdzielczej, standardowo moment obrotowy rozdzielany jest na obie osie po równo, przy czym kierowca ma do dyspozycji reduktor oraz całkowitą blokadę międzyosiowego dyferencjału (moment zostaje "na sztywno" rozdzielony w stosunku 50:50).
Range Rover Sport
Drugi typ napędy oparty jest o centralny dyferencjał typu torsen, który w standardowych warunkach rozdziela moment w stosunku 42:58 (z przewagą tylnej osi) oraz automatycznie transferuje moment na oś o większej przyczepności. Ten typ napędu jest o 18 kg lżejszy, ale pozbawiony reduktora i blokady dyferencjału. Dlatego przeznaczony jest głównie do zwiększania przyczepności podczas szybkiej jazdy po przyczepnej nawierzchni (mokry asfalt itp).
Nowy Range Rover Sport trafi do europejskich salonów w drugiej połowie roku.