Polacy zrobili ostry zwrot w stronę używanych aut z zachodu. Za nagły wzrost zainteresowania importem odpowiadają nowe przepisy.
1 stycznia 2016 roku przestała obowiązywać tzw. „opłata recyklingowa” pobierana od każdego rejestrowanego w naszym kraju po raz pierwszy pojazdu. Oznacza to, że – z dnia na dzień – koszty zarejestrowania sprowadzonego samochodu spadły aż o 500 zł. Jak się okazuje, miało to niebagatelny wpływ na poziom importu, zwłaszcza najstarszych pojazdów w wieku powyżej 10 lat.
Ze statystyk instytutu Samar wynika, ze w zeszłym miesiącu sprowadzono do Polski 69 941 używanych aut. To aż o 25 proc. więcej niż w lutym ubiegłego roku! Więcej aut trafiło do Polski tylko w lutym 2008 roku – jedynym roku, gdy import przekroczył barierę 1 mln pojazdów!
W pierwszych dwóch miesiącach bieżącego roku w Polsce zarejestrowano ponad 134 482 sprowadzonych pojazdów. W zestawieniu z danymi sprzed roku oznacza to wzrost aż 21 proc!
Obniżka kosztów rejestracji zachęciła klientów do kupna starszych pojazdów. Obecnie średni wiek sprowadzanego auta to 11 lat i 3 miesiące. W zeszłym roku było to 10 lat i 6 miesięcy. Zainteresowanie najstarszymi pojazdami (powyżej 10 lat) wzrosło w tym roku aż o 35 proc.
Najpopularniejszym wśród importerów modelem jest aktualnie Audi A4. Drugie miejsce zajmuje Volkswagen Golf. Trzecie – jego większy brat - Volkswagen Passat. W dziesiątce najchętniej sprowadzanych pojazdów znajdziemy też: 4. Opel Astrę, 5. BMW serii 3, 6. Renault Scenic, 7. Audi A3, 8. Forda Focusa, 9. Audi A6 i 10. Opla Corsę.