9 maja 1950 roku narodził się Seat – firma, która zmotoryzowała Hiszpanię i uczyniła samochody osobowe powszechnie dostępnym środkiem transportu na Półwyspie Iberyjskim.
Seat jest jedyną firmą motoryzacyjną, która zarazem projektuje, produkuje i sprzedaje pojazdy w Hiszpanii. Jej działania przekładają się na 1% PKB kraju oraz 80% hiszpańskiego eksportu samochodów. To także krajowy lider inwestycji w badania i rozwój. Jako część grupy Volkswagena Seat opracowuje nowe produkty i rozwiązania z obszaru mobilności.
Łyk historii
Seat 1400. Pierwszy Seat w historii
Pierwsza fabryka Seata, zlokalizowana w Zona Franca w Barcelonie, rozpoczęła pracę w 1953 roku. Zakład produkował pięć egzemplarzy modelu Seat 1400 dziennie. Pierwszy pojazd z logiem Seata był licencyjna kopią Fiata 1400. Model ten, jako sedan i kombi, produkowano do 1964 roku. W sumie powstało 98 114 sztuk.
Również kolejne modele były efektem współpracy z Fiatem, który od powstania firmy aż do 1980 roku miał 7 procent udziałów w Seacie. Dużą popularnością cieszyły się m.in. Seat 600 i czy Seat 127, które właściwie niczym nie różniły się włoskich pierwowzorów.
Seat krótko był samodzielnym producentem samochodów. Już w 1982 roku nawiązano współpracę z Volkswagenem, a 4 lata później niemiecki koncern został większościowym udziałowcem. W 1990 roku Seat już niemal w całości należał do Volkswagena.
Produkcja Seata Ibizy I generacji
W 1993 roku Seat zdecydowała się przenieść produkcję do nowoczesnego ośrodka w Martorell pod Barceloną. W zakład zainwestowano 244,5 mld peset (ok. 1,47 mld euro), a pierwszymi modelami, które zjechały z jego taśm, były Seat Ibiza drugiej generacji oraz spokrewniona z nim Cordoba - oba modele oparto na płycie podłogowej Volkswagena.
W 1993 roku fabryka wytwarzała ok. 1500 pojazdów dziennie. Obecnie Seat dysponuje trzema hiszpańskim centrami produkcyjnymi: w Barcelonie, w El Prat de Llobregat oraz w Martorell, gdzie produkowane są modele Ibiza, Arona i Leon. Codziennie powstaje nawet ok. 2300 aut. Ponadto Seat korzysta z innych zakładów należących do Grupy Volkswagen – model Ateca wytwarzany jest w Czechach, Tarraco w Niemczech, Alhambra w Portugalii, a Mii electric – pierwszy całkowicie elektryczny samochód SEAT-a – na Słowacji.
Od 1953 roku do dziś ze wszystkich linii produkcyjnych zjechało ponad 19 mln pojazdów hiszpańskiej marki.
Produkcja Seata 127
Obecnie Seat w ciągu 5 minut potrafi wyprodukować tyle samochodów, ile w ciągu jednego dnia w 1953 roku. W latach 50-tych potencjalni nabywcy musieli czekać na dostarczenie auta dwa lata, teraz od zamówienia spersonalizowanego samochodu do dostarczenia potrafi minąć jedynie 21 dni. Od pierwszej sprzedaży eksportowej do Kolumbii w 1965 roku, Seat stał się jednym z najważniejszych hiszpańskich eksporterów przemysłowych. Obecnie odpowiada za 3 proc. całkowitego krajowego eksportu, a modele Seata docierają m.in. do Nowej Zelandii, Meksyku czy Gujany Francuskiej.
W Polsce
W Polsce hiszpańska marka pojawiła się na początku lat 90-tych i szybko zyskała popularność dzięki modelom Ibiza i Cordoba. Pozycja Seata na rynku polskim osłabła na początku nowego tysiąclecia, lecz trend uległ wyraźnemu odwróceniu wraz z zaprezentowaniem trzeciej generacji Leona i włączeniem marki w struktury Volkswagen Group Polska w 2013 roku.
Ostatnie lata Seata w Polsce to czas największego rozszerzenia gamy modelowej w swojej historii – na drogach pojawiła się nowa odsłona Ibizy, Ateca, Arona, Tarraco, a w bieżącym roku również czwarta generacja Leona. Polscy kierowcy mogą obecnie korzystać z sieci 23 salonów dealerskich oraz 35 partnerów serwisowych na terenie całego kraju.
Najważniejsze modele
Produkcja Seata 600
W ciągu 70 lat Seat wprowadził na rynek łącznie 67 modeli w różnych wersjach i generacjach. Niektóre premiery wyznaczają punkty zwrotne w historii firmy, np. wspomniane już - Seat 1400 z 1953 roku lub Seat 600, który został zaprezentowany w 1957 roku i wkrótce stał się w Hiszpanii symbolem wolności i nieograniczonej mobilności.
W roku 1984 roku na rynek trafił Seat Ibiza, natomiast w 1999 roku do produkcji wszedł kompaktowy Seat Leon, który okazał się największym bestsellerem producenta. W 2016 roku firma rozszerzyła swoją ofertę o segment SUV-ów, wprowadzając modele Arona, Ateca i Tarraco. W 2019 roku świat poznał Seata Mii electric – pierwszy całkowicie elektryczny samochód marki, oczywiście będący klonem elektrycznych Volkswagena e-Up! i Skody Citigo e.
W 2020 i 2021 roku do dostępnych już modeli z napędem hybrydowym – najnowszego Leona i Tarraco – dołączą kolejne. Natomiast ofertę całkowicie elektrycznych pojazdów niebawem uzupełni Seat el-Born.
Cupra, czyli na sportowo
Seat Leon Cupra
Wersja wyposażenia Supra stało się synonimem sportowego charakteru od chwili premiery w 1996 roku Ibizy w wersji Cupra. W 2018 roku Seat zdecydował, że Cupra stanie się odrębną marką. Debiutanckim modelem była Ateca, do którego dwa lata później dołączyło kilka wariantów samochodu, który otrzymał nazwę Cupra Leon.
Producent ogłosił również zaawansowane prace nad dwoma modelami marki, które nie będą istniały jako Seat – Cuprą Formentorem oraz całkowicie elektryczną Cuprą Tavascanem. Oficjalna prezentacja produkcyjnej wersji Formentora w lutym 2020 roku została połączona z inauguracją siedziby w Martorell – Cupra Studio.
Nie tylko produkcja samochodów
Seat 132
W ostatnich latach Seat podjął kroki, aby stać się dostawcą nie tylko samochodów osobowych, ale innowacyjnych rozwiązań z obszaru mobilności. Nowe przedsięwzięcia SEAT-a wpisują się w najważniejszy trend przyszłości, jakim jest zrównoważona ekonomia współdzielenia. W 2019 roku producent został liderem rozwoju mikromobilności w Grupie Volkswagen. Powołano specjalną jednostkę biznesową Seat Urban Mobility, odpowiedzialną za wdrażanie nowych produktów i usług z zakresu mobilności miejskiej. Zaprezentowano już pierwsze efekty jej prac – projekty pierwszego elektrycznego skutera Seat eScooter oraz elektrycznej hulajnogi Seat eKickscooter, następcy Kickscooter eXS.
W 2019 roku firma stworzyła SEAT:CODE – centrum rozwoju technologii cyfrowej. Laboratorium kontynuuje cyfrową transformację i dąży do zwiększenia wydajności dzięki digitalizacji procesów produkcyjnych. Ponadto wspiera opracowywanie nowych rozwiązań dotyczących mikromobilności, łączności z siecią i digitalizacji samochodów.
Nie Łada, nawet nie Fiat, ale... Seat 124
W 2020 roku firma zainauguruje również centrum kulturalne CASA SEAT, zlokalizowane w samym sercu Barcelony. Przestrzeń powstała z okazji 70. rocznicy założenia przedsiębiorstwa i ma stać się miejscem spotkań wizjonerów i twórców oraz organizacji wydarzeń kulturalnych.
W 2019 roku SEAT osiągnął obroty na poziomie 11 157 mld euro – z czego aż 81% stanowił eksport pojazdów i części (9 041 mld euro), co czyni firmę największym eksporterem przemysłowym w Hiszpanii. W Polsce w ubiegłym roku zarejestrowano 12 435 nowych samochodów Seata i Cupry.
Fabryka w Martorell to drugi największy ośrodek produkcji samochodów w całej Europie. W 2019 roku Seat przeznaczył 1,259 mld euro na inwestycje oraz R&D, z czego 27 mln euro zainwestowano w rozwiązania mające na celu ograniczenie emisji CO2 w procesie produkcji. Zgodnie z założeniami, Martorell do 2030 roku ma stać się zakładem o zerowym śladzie węglowym.
70 lat Seata w liczbach
ponad 19 mln – liczba wszystkich pojazdów wyprodukowanych w historii firmy 67 – liczba wszystkich powstałych modeli Seata i Cupry 5 – dzienna wydajność produkcji modelu Seat 1400 w 1953 roku ok. 2300 – dzienna wydajność linii produkcyjnych Seata w 2020 roku 81% – udział eksportu pojazdów i części w obrotach firmy w 2019 r. 12 435 – liczba samochodów marek Seat i Cupa zarejestrowanych w Polsce w 2019