Jeszcze do niedawna marka Seat znajdowała się na skraju przepaści. O jej dalszej egzystencji zadecydować miał popyt na nowego - wprowadzonego w 2012 roku - Leona. Przedstawiciele Volkswagena jasno dawali do zrozumienia, że jeśli auto okaże się rynkową klapą, hiszpański producent zniknie z motoryzacyjej mapy świata. Na szczęście, wszystko wskazuje na to, że przyszłość marki nie rysuje się już w czarnych barwach.
Seat Alhambra
Globalna sprzedaż Seata Leona w pierwszym półroczu 2015 wyniosła 86 300 sztuk, co daje wzrost o 7 700 egzemplarzy w stosunku do pierwszego półrocza 2014 (78 600 sztuk.). Rekordowy wzrost popytu zanotowano zwłaszcza w przypadku wersji ST, czyli kombi. Na Leona w takiej konfiguracji, przez pierwszych sześć miesięcy tego roku, zdecydowało się 30 900 kierowców (wzrost o 45,9 proc.).
Drugi najlepiej sprzedający się model marki - Ibiza - również utrzymał trend wzrostowy. 84 500 sprzedanych na świecie pojazdów oznacza wzrost popytu o 6,6 proc. w stosunku do pierwszej połowy ubiegłego roku. Największa w gamie Seata - Alhambra - okazała się trzecim najlepiej sprzedającym się samochodem w swojej klasie (lider segmentu w Polsce), osiągając 14,6 proc. wzrostu (13 100 szt.).
Seat Leon ST
W Europie Zachodniej w pierwszej połowie roku sprzedaż marki wzrosła o 9 proc. do 172 500 sztuk. W rodzinnej Hiszpanii Seat dostarczył o 20,3 proc. więcej samochodów niż przed rokiem (47 200 szt.), z czego najczęściej wybierane były: Ibiza i Leon. W Niemczech marka odnotowała wzrost o 6,2 proc. (44 900 szt.), we Włoszech o rekordowe 37,2 proc. (9 000 szt.), a w Portugalii o 18,1 proc. (4 400 szt.).
W Europie Środkowej i Wschodniej postępy Seata widoczne są m.in. w Czechach (+11,1 proc. i 4 300 szt.) i w Polsce. Nad Wisłą sprzedaż marki w pierwszej połowie 2015 roku w stosunku do analogicznego okresu z 2014 roku wzrosła aż o 53 proc! To największy postęp wśród marek tej klasy na naszym rynku.
Rosnący popyt sprawił, że fabryka w Martorell zamknęła pierwszą połowę roku wzrostem produkcji o 10,5 proc. Centrum Techniczne Seata opracowuje już nowe modele, w tym kompaktowego SUVa, z którym Hiszpanie wiążą duże nadzieje.