chceauto.pl
x
Silnik Wankla to wizytówka Mazdy

Silnik Wankla to wizytówka Mazdy

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2020-08-23
Żadne spojrzenie na 100-letnią historię Mazdy nie byłoby kompletne bez wspomnienia o silniku Wankla. Od momentu wprowadzenia Mazdy Cosmo w 1967 r. do zakończenia produkcji RX-8 w 2012 r., Mazda wyprodukowała niemal dwa miliony samochodów napędzanych silnikami z obrotowym tłokiem. Samochody z nadwoziem coupé, sedan, kombi i modele sportowe były napędzane przez różne generacje wysokoobrotowych wirników, a silnik Wankla napędzał nawet pojazdy typu pickup i autobusy.

Prawdopodobnie to sukces samochodów z silnikami Wankla w sportowej rywalizacji sprawił, że Mazda jako marka stała się sławna, co bardzo pomogło w sprzedaży modeli napędzanych przez ten typ silników. Już pierwsze osiągnięcia Mazdy w międzynarodowych wyścigach samochodowych w 1968 r. z udziałem Mazdy Cosmo potwierdziły, że lekki, niewielkich rozmiarów, ale mocny i wysokoobrotowy charakter silnika Wankla doskonale nadaje się do rywalizacji na torze. Na początku lat 70. XX w. Mazda RX-3 brała udział w zawodach na poziomie mistrzowskim na całym świecie, a pierwsza generacja
RX-7 wzniosła sukces sportowy na nowy poziom, zdobywając tytuły na czterech kontynentach. W 1991 r. Mazda 787B Johnny'ego Herberta, Volkera Weidlera i Bertranda Gachota wygrała 24-godzinny wyścig Le Mans, dzięki czemu Mazda stała się pierwszą japońską marką, która dokonała tego wyczynu.

Jednak nie tylko cztery dekady produkcji samochodów i sukcesów w sportach motorowych uczyniły wirujący tłok sławnym. Charakterystyczny silnik Mazdy pojawił się również w wielu samochodach koncepcyjnych, dlatego w stulecie istnienia Mazdy przyjrzymy się niektórym z najbardziej radykalnych i zaawansowanych technologicznie samochodów koncepcyjnych z tym napędem, poczynając od prototypowego sportowego auta z silnikiem Wankla zaprezentowanego podczas Tokyo Motor Show w 1963 roku.

Mazda 802 Cosmo
Mazda 802 Cosmo
Będący prototypem testowym, a nie samochodem koncepcyjnym, ten egzemplarz doprowadził do stworzenia 60 różnych wersji testowych Cosmo w 1965 roku, a następnie pierwszych seryjnych samochodów Cosmo w 1967 roku. Prototypowe Cosmo 802 z 1963 r. nieznacznie różniące się od wersji produkcyjnej, doprowadziło do pierwszego sukcesu Mazdy napędzanej silnikiem Wankla. Podobnie, koncepcyjna Mazda RX-87 opracowana przez Bertone w 1967 r. była niemal identyczna z modelem produkcyjnym R130 Luce Coupé z 1969 roku, analogicznie jak koncepcyjna RX-85 z 1967 r. stała się produkcyjną wersją Mazdy R100 coupé z 1968 roku.

Mazda RX-500 z 1970 roku
Mazda RX-500 z 1970 roku
Zaprezentowany premierowo podczas Tokyo Motor Show w 1970 roku, kolejny koncepcyjny model z silnikiem Wankla, RX-500, nie przypominał żadnego znanego samochodu. Był czysto futurystycznym projektem, który zapowiadał rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa i wyglądał, jak samochód z innej planety porównując do Cosmo, Luce i R100, czyli pozostałych samochodów z silnikami Wankla będących wówczas w sprzedaży.

Mazda RX-500 była dwumiejscowym sportowym coupé z silnikiem umieszczonym centralnie i napędem na tylne koła, z otwieranymi do góry drzwiami. Promowana jako mobilna platforma testowania bezpieczeństwa drogowego, miała z tyłu wielokolorowe listwy świetlne, które zmieniały barwę w zależności od tego czy samochód przyspieszał, jechał ze stałą prędkością, czy zwalniał. Do silnika Wankla 10A o mocy 250KM można było dostać się przez otwierane do góry pokrywy.

Mazda RX-500 z 1970 roku
Mazda RX-500 z 1970 roku
Polakierowany przed publicznym debiutem na pomarańczowo, jeszcze wówczas bez reflektorów, został później przemalowany na srebrno i do dziś koncepcyjny prototyp RX-500 nadal przyciąga uwagę w Muzeum Transportu Miejskiego w Hiroszimie. W 2014 r. był także ozdobą pokazu Cartier Style De Luxe podczas Festiwalu Prędkości w Goodwood.

Jeszcze bardziej awangardowa niż RX-500 była Mazda Le Mans Prototype z 1983 roku naszkicowana przez niezależnego projektanta Luigiego Colaniego, który był znany ze swoich odważnych, „biodynamicznych” form. Chociaż nigdy nie wyszła poza fazę koncepcyjną, Le Mans Prototype z 1983 roku była pojazdem z ekstremalnym naciskiem na aerodynamikę, który miał być napędzany czterowirnikowym silnikiem o mocy ponad 900 KM i mógłby osiągać prędkość 380 km/h, gdyby został ostatecznie wyprodukowany.

Mazda Colani
Mazda Colani
Jednorazowe projekty modeli koncepcyjnych powstawały nieustannie, co potwierdza choćby Mazda MX-03 z 1985 r., która, chociaż wyglądała zdecydowanie awangardowo, w przeciwieństwie do Le Mans Prototype autorstwa Colaniego, naprawdę jeździła. To coupé z nisko poprowadzoną linią dachu napędzane 315-konnym silnikiem z trzema wirnikami, był czystą, futurystyczną fantazją.

Wrażenie to potęgowało wnętrze kabiny, w której znalazł się wolant zamiast kierownicy, a także cyfrowe wyświetlacze, czy mało wówczas znany wyświetlacz przezierny head-up. Niezwykła technologia obejmowała również napęd na wszystkie koła oraz system 4 kół skrętnych, podczas gdy długie, niskie nadwozie zapewniało współczynnik oporu powietrza Cd wynoszący zaledwie 0,25.

Mazda MX-03 z 1985 roku
Mazda MX-03 z 1985 roku
Całkowicie odmiennym od MX-03 był koncepcyjny model MX-04. Przedstawiony w 1987 r. podczas Salonu Samochodowego w Tokio, MX-04 z silnikiem umieszczonym z przodu i napędem na tylne koła, wyposażony był w zdejmowane panele z włókna szklanego. Był to nie jeden zestaw, ale dwa różne, pozwalające na zmianę nadwozia samochodu z zadaszonego coupé ze szklanym dachem na przewiewnego roadstera w stylu plażowego buggy.

Ten napędzany silnikiem Wankla sportowy samochód o zmiennym kształcie nigdy nie był kandydatem do seryjnej produkcji, ale tylko nieliczni wiedzieli wówczas, że Mazda pracuje nad rozwojem roadstera MX-5. Rzeczywiście dwa lata później ten najsłynniejszy samochód z oznaczeniem MX, który nie był napędzany silnikiem Wankla, został zaprezentowany światu.

Mazda MX-03 z 1985 roku
Mazda MX-03 z 1985 roku
W latach 90. XX wieku największym osiągnięciem silnika Wankla w historii Mazdy było zwycięstwo w słynnym 24-godzinnym wyścigu Le Mans, choć przedstawiona podczas Salonu Motoryzacyjnego w Tokio w 1995 r. Mazda RX-01 zapowiedziała już kolejną generację samochodów produkcyjnych z silnikiem rotorowym. Zdolny do jazdy model koncepcyjny napędzany był jednostką zwaną Renesis, która montowana była także w ostatnim produkowanym do tej pory modelu z silnikiem Wankla - RX-8. Dzięki układowi siedzeń 2+2, niektóre z zabiegów stylizacyjnych RX-01 również miały swój wpływ na wygląd RX-8 zaprezentowanej premierowo w 2003 roku.

Mazda RX-01 z 1995 roku
Mazda RX-01 z 1995 roku
W latach 2005-2007 Mazda prowadziła prace rozwojowe prototypowych silników Wankla na dwa rodzaje paliwa: wodór i benzynę. Rozwiązanie te były testowane w egzemplarzach Mazdy RX-8 i Mazdy 5, które zostały wyleasingowane firmom w Japonii i Norwegii. Dowodem na przydatność silników rotorowych do spalania wodoru była finalna wersja RX-8 RE Hydrogen. Powstała, jako piąty model Mazdy zasilany wodorem po wcześniejszych modelach koncepcyjnych i prototypach HR-X, HR-X2, MX-5 i 626. Podkreśleniem rozwoju ekologicznych napędów była też hybryda plug-in zasilana wodorem – Mazda5 RE Hydrogen z 2007 r., a w 2013 r. pojawił się prototyp elektrycznej Mazdy 2 EV wyposażony w malutki silnik Wankla z pojedynczym wirnikiem o pojemności 330 cm³ i mocy 30 KM, który pełnił rolę range extendera, wydłużając zasięg auta. Dzisiaj Mazda także pracuje nad podobnym rozwiązaniem dla nowej, elektrycznej Mazdy MX-30.

Mazda Furai
Mazda Furai
Pozostałe koncepty z silnikami Wankla z XXI wieku koncentrowały się w dużej mierze na osiągach napędu rotorowego. Pokazana na targach motoryzacyjnych w Detroit w 2008 r., Mazda Furai została zbudowana na podwoziu samochodu wyścigowego Courage C65 LMP2, a jej silnik z trzema rotorami i mocy 450 KM był zasilany etanolem. W pełni funkcjonalny model koncepcyjny samochodu wyścigowego został opracowany przez Mazdę North America i był testowany na kilku torach w USA i Europie. Nazwany Furai, co oznacza „dźwięk wiatru”, ten wyścigowy koncept był piątym i ostatnim z serii samochodów koncepcyjnych Mazdy „Nagare”.

Czwarty samochód z tej linii to odsłonięta w 2007 roku koncepcyjna Mazda Taiki była radykalnie aerodynamicznie zoptymalizowanym coupé z bardzo nisko poprowadzoną linią nadwozia, które wyróżniały charakterystyczne obudowy tylnych kół. Zainspirowana miękko układającą się delikatną tkaniną, jej elegancka karoseria miała współczynnik oporu powietrza zaledwie 0,25 i była prawdopodobnie najbardziej odważnym modelem spośród samochodów koncepcyjnych „Nagare”. Z otwieranymi do góry drzwiami i przyciemnianymi szybami Taiki była niezwykłą fantazją koncepcyjną, a została stworzona z myślą o tej samej jednostce napędowej Renesis, co RX-8.

Dziedzictwo Mazdy w Le Mans z silnikiem rotorowym ponownie wysunęło się na pierwszy plan w 2014 r. wraz z powstaniem wirtualnego samochodu koncepcyjnego Vision Gran Turismo LM55. Ten niski prototyp w stylu Le Mans, będący cyfrowo zaprojektowanym modelem koncepcyjnym na potrzeby gry komputerowej Gran Turismo otrzymał nazwę nawiązującą do numeru startowego zwycięskiego 787B ze słynnego wyścigu w Le Mans w 1991 roku. Przenosząc osiągi i dźwięk silnika Wankla na zupełnie nową generację pojazdów ze świata gier komputerowych, LM55 Vision ożył, jako pełnowymiarowy model demonstracyjny na Festiwalu Prędkości Goodwood w 2015 roku, prezentując najwyższy kunszt stylistyki projektowania Mazdy - KODO, obok kultowej Mazdy 787B.

Mazda RX-Vision
Mazda RX-Vision
]Jednak to właśnie w 2015 r. na targach motoryzacyjnych w Tokio Mazda ujawniła najpiękniejszy samochód koncepcyjny stworzony dla silnika Wankla: RX-Vision. Wizja Mazdy dotycząca idealnego samochodu sportowego z silnikiem umieszczonym z przodu i napędem na tylne koła oraz ostateczne wcielenie języka stylizacji KODO, oszałamiające proporcje i delikatna linia bryły modelu RX-Vision sprawiły, że został on uznany za „Najpiękniejszy samochód koncepcyjny roku” na 31 Festival Automobile International, a w 2016 r. pojawił się także na Concorso d'Eleganza Villa d'Este. Pod długą maską RX-Vision projektanci Mazdy wyobrazili sobie silnik Wankla nowej generacji o nazwie Skyactiv-R.

Silnik Wankla to wizytówka Mazdy - GALERIA ZDJĘĆ

Silnik Wankla to wizytówka MazdySilnik Wankla to wizytówka MazdySilnik Wankla to wizytówka MazdySilnik Wankla to wizytówka MazdySilnik Wankla to wizytówka MazdySilnik Wankla to wizytówka MazdySilnik Wankla to wizytówka MazdySilnik Wankla to wizytówka MazdySilnik Wankla to wizytówka MazdySilnik Wankla to wizytówka Mazdy

Zobacz także

Toyota, Subaru i Mazda nie rezygnują z silników spalinowych

Toyota, Subaru i Mazda nie rezygnują z silników spalinowych 2024-06-05

Toyota, Subaru i Mazda to trzy firmy, które sceptycznie podchodziły do ślepego pędu ku elektomobilności i wygląda na to, że miały rację. Rynek samochodów elektrycznych w Europie dotknęła stagnacja, wobec czego wiele firm nagle zmienia swoje...
Mazda CX-30 e-Skyactiv X - samuraj chodzi własnymi drogami

Mazda CX-30 e-Skyactiv X - samuraj chodzi własnymi drogami 2022-11-29

Mazda trochę namieszała w kwestii nazewnictwa swoich samochodów. Miejsce modelu CX-30 jest pomiędzy CX-3 i CX-5. Co ciekawe, model CX-4 też występuje, ale na rynku azjatycki i jest… dłuższy od CX-5. To nie nazwa jest jednak najciekawsza, a...
Mazda CX-60. Już 100 zamówień. Cena: 229 900 zł

Mazda CX-60. Już 100 zamówień. Cena: 229 900 zł 2022-03-29

W zaledwie tydzień od rozpoczęcia w Polsce przedsprzedaży nowego, flagowego modelu CX-60, dealerzy Mazdy zebrali już 100 zamówień na ten samochód. Największy SUV w europejskiej ofercie jest też pierwszym modelem japońskiego producenta oferowanym z...
Mazda 2 hybrid - znamy cenę

Mazda 2 hybrid - znamy cenę 2022-01-28

Mazda ogłosiła właśnie polski cennik i dane techniczne modelu 2 w wersji hybrydowej. Samochód z segmentu B, będący bliźniakiem nowej Toyoty Yaris, można zamawiać od początku lutego u wszystkich dealerów Mazdy w cenie od 79 900 zł za wersję PURE.W...
Mazda CX-50 już w produkcji

Mazda CX-50 już w produkcji 2022-01-27

Mazda rozpoczęła właśnie produkcję zupełnie nowego, zaprojektowanego wyłącznie na rynki Ameryki Północnej, suva - Mazdy CX-50. Pierwsze samochody wyjechały już 18 stycznia z fabryki Mazda Toyota Manufacturing, wybudowanej w Huntsville w stanie...
Dobry rok Mazdy w Polsce

Dobry rok Mazdy w Polsce 2022-01-10

Pomimo wyzwań związanych z trwającą globalnie pandemią koronawirusa i przerywanymi łańcuchami dostaw komponentów do produkcji samochodów, rok 2021 zakończył się dla polskiego oddziału Mazdy doskonałymi wynikami sprzedażowymi. W ręce polskich...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS