Skoda oficjalnie zaprezentowała Superba IV generacji. Samochód wygląda zaskakująco wręcz znajomo, ale pełen jest nowych rozwiązań i technologii.
Skoda Superb IV
Obecna generacja Superba trafiła na rynek w 2015 roku, w sumie sprzedano niespełna 800 tys. egzemplarzy tego flagowego modelu. Czy kolejna generacja powtórzy ten sukces?
Design nowej Skody Superb prezentuje elementy nowego języka projektowania Modern Solid, a kluczowe cechy to zmodernizowane reflektory Matrix LED oraz tylne światła LED z kryształowymi elementami. Ponadto samochód charakteryzuje się ostro zarysowanymi liniami i wyraźnie nawiązuje do trzeciej generacji.
Skoda Superb IV
Samochód jest większy niż obecnie. Skoda Superb w wersji liftback wydłużyła się o 43 mm - do 4912 mm oraz urosła o 12 mm - do 1481 mm. Dzięki temu przestrzeń z przodu zwiększyła się o 11 milimetrów, a pasażerowie mają nad głowami o sześć milimetrów więcej. Pojemność bagażnika wzrosła do 645 litrów.
Co ciekawe, szerokość pojazdu wynosząca 1834 mm i rozstaw osi wynoszący 2841 mm pozostały niezmienione.
Skoda Superb IV
W kabinie znajdziemy ekran centralny wyświetlacz o przekątnej ekranu do 12,9 cala. Jego uzupełnieniem jest wyświetlacz przezierny HUD (do tej pory niedostępny w Superbie). Nie zabraknie oczywiście ekranu cyfrowych zegarów wielkości 10,25 cala.
Nowością są trzy obrotowe przyciski Skoda Smart Dials, każdy z cyfrowym wyświetlaczem o średnicy 32 milimetrów. Pokrętła zapewniają szybki i łatwy dostęp do wielu funkcji pojazdu.
Skoda Superb IV
Dźwignia zmiany biegów została umieszczona na kolumnie kierownicy, w Superbie nie będą bowiem dostępne manualne skrzynie biegów.
Nowa Skoda Superb będzie dostępna w kilku wariantach napędu, wśród których znajdą się: trzy silniki benzynowe, dwa diesle, hybryda typu plug-in o zasięgu w trybie elektrycznym do 100 kilometrów (w cyklu WLTP) oraz – po raz pierwszy – hybryda miękka.
Skoda Superb IV
Hybrydowy układ typu plug-in dostępny będzie wyłącznie w kombi. Układ będzie składał się z nowego silnika 1.5 TSI o mocy 110 kW (150 KM), który będzie wspomagany przez jednostkę elektryczną. Moc systemowa to 150 kW (204 KM) kierowana jest ku przednim kołom za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni DSG. Pojemność akumulatora wzrosła z 12,7 kWh do 25,7 kWh, zwiększając tym samym zasięg pojazdu do nawet ponad 100 kilometrów według WLTP.
Skoda Superb liftback czwartej generacji będzie po raz pierwszy dostępna z technologią miękkiej hybrydy. W modelu 1.5 TSI o mocy 110 kW (150 KM) czterocylindrowy silnik benzynowy jest uzupełniony 48-woltowym rozrusznikiem z napędem pasowym i 48-woltowym akumulatorem litowo-jonowym.
Skoda Superb IV
Skoda zwiększyła też maksymalną szybkość ładowania akumulatora za pomocą wallboxów AC z 3,6 do 11 kW.
Ponadto w Superbie dostępne będą dwie jednostki 2.0 TSI o mocy 150 kW (204 KM) i 195 kW (265 KM). Ofertę uzupełni jednostka 2.0 TDI o mocy 110 kW (150 KM). Po raz pierwszy w historii marki wszystkie silniki spalinowe Superba standardowo współpracują z 7-biegową skrzynią DSG, skrzynie manualne nie są dostępne.
Tradycyjne poziomy wyposażenia Superba, czyli Active, Ambition i Style zostaną zastąpione nową wersją Selection, a dodatkowo do dyspozycji będą wersje Sportline oraz Laurin & Klement, które otrzymają bogatsze wyposażenie.
Skoda Superb IV trafi do salonów na początku 2024 roku. Ceny nie są jeszcze znane.