Od kilku dekad systemy napędu na cztery koła zapewniają lepsze wykorzystanie przyczepności kół na śliskich nawierzchniach jednak dzieje się to kosztem większego zużycia paliwa. Inżynierowie opracowali więc systemy napędu na wszystkie koła (AWD) potrafiące wykryć, które koła mają najlepszą przyczepność i na nie przekazywać więcej mocy, by ograniczyć zużycia paliwa.
Ford Kuga
Ford poszedł właśnie o krok dalej i zaprzęgnął do pracy... sztuczną iteligencję! W efekcie powstał system Intelligent All-Wheel Drive. Potrafi on włączyć lub rozłączyć napęd AWD w czasie krótszym, niż mgnienie oka, gdy tylko uzna, że należy skorzystać z dodatkowej dostępnej przyczepności kół!
Chociaż jeżdżenie po śliskich nawierzchniach zdarza się przez cały rok, inteligentny napęd na wszystkie koła oferuje szczególne korzyści w miesiącach zimowych, kiedy deszcz, śnieg i lód regularnie sprawiają, że drogi stają się trudniejsze dla kierowcy i samochodu. Zdecydowanie poprawia też bezpieczeństwo - śliska nawierzchna była przyczyną 8 procent wypadków drogowych w Wielkiej Brytanii w 2019 roku!
Inteligentny system napędu na wszystkie koła Kuga Hybrid Intelligent All-Wheel Drive stale monitoruje, które koła mają najlepszą przyczepność, wykorzystując informacje z wielu czujników zamontowanych w pojeździe. Moc benzynowo-elektrycznego, hybrydowego układu napędowego jest płynnie rozdzielana pomiędzy przednie i tylne koła, co zapewnia płynność jazdy i precyzję zachowania w zakrętach, przy czym zmiana rozdziału momentu obrotowego na osie trwa mniej niż 20 milisekund. W sytuacjach, gdy przednie koła mają niedostateczną przyczepność do nawierzchni, system może wysyłać nawet 100 procent (!) mocy na tylne koła.
Ford Kuga
Funkcja odłączania napędu tylnych kół systemu AWD wykorzystuje przystosowany do tego celu komputer oraz algorytm logiki rozmytej (rozróżniającej stany pośrednie między 0 i 1) w celu określenia czy napęd tylnych kół może zostać całkowicie wyłączony w aktualnie panujących warunkach, na przykład podczas jazdy po autostradzie przy dodatniej temperaturze i suchej nawierzchni. W sprzyjających warunkach Kuga Hybrid staje się samochodem przednionapędowym, co pozwala na minimalizację zużycia paliwa.
Co najważniejsze, wyłączony napęd tylnych kół w systemie AWD jest zawsze gotowy do ponownego włączenia się, jeśli systemy elektroniczne ustalą, że inteligentny napęd wszystkich kół 1 jest lub wkrótce może być potrzebny. Elektronika układu napędowego AWD monitoruje informacje z systemów samochodu, w tym z kontroli trakcji i ABS w celu określenia prędkości obrotowej i poślizgu kół, a także sygnały dotyczące aktywacji wycieraczek i temperatury zewnętrznej w celu określenia warunków pogodowych, może nawet wykryć, czy Kuga Hybrid holuje przyczepę, aby na podstawie tych informacji podjąć decyzję w ciągu zaledwie 10 milisekund.
Ford Kuga
– Termin «Logika rozmyta» odnosi się do algorytmu, który może uwzględniać wszystkie rodzaje zmiennych przed podjęciem decyzji, podobnie jak człowiek decydujący w co się ubrać, na podstawie prognozy pogody, pory roku, tego co widać przez okno i celu swojego wyjścia z domu – powiedział Scott Beiring, kierownik działu oprogramowania układów napędowych Forda. – W wypadku Kugi, Intelligent All Wheel Drive nie zostanie włączony tylko dlatego, że używane są wycieraczki. Algorytm bierze pod uwagę informacje z wielu czujników przed podjęciem decyzji o załączeniu lub rozłączeniu napędu i robi to nieporównanie szybciej, niż mógłby to zrobić człowiek.