Jednym ze sposobów oceny jakości produktu jest badanie satysfakcji klienta. Zajmują się tym wyspecjalizowane agencje badań rynkowych.
Jedną z nich jest amerykański instytut J.D. Power and Associates. Firma zajmuje się badaniami na całym świecie, a jej europejska centrala znajduje sie w Monachium. Nic więc dziwnego, że badając poziom zadowolonia z samochodów J.D. Power skupiło się na rynku niemieckim.
O wynikach badania w zakresie marek pisaliśmy już w tekście
Najlepsze marki wg Niemców. Warto jednak przyjrzeć się, które modele samochodów zyskały wśrod niemieckich kierowców najwyższe oceny.
Pisaliśmy już o samochodach miejskich, dziś skupimy się na autach nieco większych - należących do segmentu B.
Najlepszy wynik (835 punktów na 1000 możliwych) w tej kategorii uzyskała
Mazda2. Samochód oferowany w Europie od 2007 roku produkowany jest w Japonii. Dobra pozycja małej Mazdy nie jest zaskoczeniem, auta tej japońskiej marki cieszą się generalnie dobrą opinią.
Na drugim miejscu uplasowała się - i to niemała sensacja -
Dacia Logan! Ten samochód, który debiutował w 2004 roku i jakoś nigdy nie zdołał przebić się na polskim rynku, został doceniony przez Niemców (832 punkty).
Dacia Logan
Dacia Logan wykorzystuje wiele elementów Renault - m.in. jednostki napędowe i skrzynie biegów. Zapewnia całkiem sporo przestrzeni dla czterech dorosłych osób, oraz charakteryzuje się komfortowym zawieszeniem. Oszczędności widać jednak we wnętrzu, którego plastiki nie grzeszą jakością, podobnie jak „szmaciane” tapicerki. Minusem jest również brak możliwości złożenia tylnej kanapy (za oparciem w Loganie przebiega belka wzmacniająca).
Na trzecim miejscu w badaniu J.D. Power znalazł się pierwszy wytwór niemieckiej motoryzacji -
Mini (827 punktów). Obecna generacja tego modelu debiutowała w 2006 roku i, jak widać, wciąż mocno pracuje na utrzymanie miana kultowego. Styl, prowadzenie, silniki to niewątpliwe, ale niejedyne atuty tego samochodu. W polskich warunkach zastrzeżenia można mieć jedynie do ceny, ale nie zapominajmy, że od przejęcia marki przez BMW, Mini to marka premium.
Mini Cooper
Wynik badania J.D Power uwzględnia bardzo wiele czynników, które podzielić można na cztery główne grupy. Najważniejsza z nich, która stanowi 32 procent oceny końcowej to ogólnie pojęte zadowolenie z auta. Obejmuje ono m.in. osiągi, wygląd (nadwozia, jak i wnętrza), funkcjonalność, styl, pojemność bagażnika, właściwości jezdne, bezpieczeństwo, a nawet widoczność.
Drugie pod względem wagi kryterium to jakość/niezawodność, które stanowi 26 procent oceny końcowej. Kryterium to obejmuje wszelkie możliwe usterki, które pojawiły się w samochodzie.
22 procent to waga kryterium kosztowego. Uwzględnia ono zużycie paliwa, koszt ubezpieczenia, a także ceny przeglądów gwarancyjnych i napraw.
Ostatnie 20 procent oceny całościowej to zadowolenie właściciela samochodu z poziomu obsługi serwisowej. Obejmuje nie tylko jakość napraw, ale również zachowanie doradcy serwisowego czy też wygląd i wyposażenie stacji obsługi.