Na salonie w Los Angeles zadebiutowała najnowsza, czwarta już generacja Toyoty RAV4. Model, który wziął nazwę od słów Recreational Active Vehicle with 4 Wheel-Drive, był prekursorem światowego rynku SUV-ów, debiutując jako niespełna 4-metrowy samochód rekreacyjny z napędem na 4 koła.
Toyota RAV4
Dziś Toyota RAV4 jest dostępna w ponad 150 krajach świata, od debiutu sprzedano 4,5 mln egzemplarzy trzech generacji (z czego 1.2 mln w Europie).
Najnowsza generacja Toyoty RAV4 ma być pojazdem jeszcze bardziej rodzinnym i wszechstronnym niż jej poprzednicy, o całkowicie nowym wyglądzie nadwozia i licznymi nowinkami technicznymi.
Toyota RAV4
Długość całkowita pojazdu wzrosła o 205 mm, szerokość o 30 mm, wysokość zmalała natomiast o 25 mm. Rozstaw osi wynosi teraz 2660 mm i jest aż o 100 mm większy niż w dotychczasowym modelu. Dzięki temu wyraźnie wzrosła także przestronność wnętrza, z czego cieszyć się mogą szczególnie osoby podróżujące na tylnej kanapie. Jak zapewnia producent, nowy RAV4 oferuje tam więcej miejsca niż którykolwiek z konkurentów.
Imponować może również pojemność bagażnika, która wynosi teraz 547 litrów. Ponadto, dzięki systemowi Easy Flat można dowolnie dzielić dostępną przestrzeń między pasażerów a przestrzeń bagażową.
Toyota RAV4
Niespodziankę stanowi fakt, że klapa bagażnika otwiera się teraz do góry (z możliwością sterowania elektrycznego), a nie tak jak dotychczas na bok. To rozwiązanie stosowane w samochodach typu kombi, a nie SUV. Krok taki jest jednak logiczny wobec odciążenia klapy poprzez usunięcie koła zapasowego, co nastąpiło już w samochodach trzeciej generacji.
Stylistycznie nowa Toyota RAV4 nawiązuje do innych nowych modeli tego japońskiego producenta.
Toyota RAV4
Rewolucyjne zmiany nastąpiły także wewnątrz pojazdu, które zostało ukierunkowane na kierowcę. Kierowca siedzi teraz niżej niż dotychczas, mając do dyspozycji większy zakres regulacji fotela i kierownicy.
Wśród jednostek napędowych nowej Toyoty znajdzie się nowy silnik Diesla o pojemności 2.0 i mocy 124 KM. Dostępne będą znane również jednostki: benzynowa 2.0 o mocy 151 KM z manualną lub automatyczną, bezstopniową skrzynią biegów CVT, oraz Diesla 2.2 o mocy 150 KM (manualna lub automatyczna skrzynia biegów). Wszystkie silniki zostały zoptymalizowane pod kątem zużycia paliwa i emisji CO2, które w nowej generacji spadną średnio o 12%. Przynajmniej w cyklu pomiarowym...
Toyota RAV4
Za możliwości terenowe odpowiada nowa generacja układu napędowego Integrated Dynamic Drive System z nową funkcją Sport. System kontroluje jednocześnie pracę napędu na 4 koła, systemu stabilizacji toru jazdy VSC oraz elektryczne wspomaganie kierownicy. Moment obrotowy może być rozdzielany na przednią i tylną oś w zakresie od 100:0 (przód/tył) do 50:50.
Podobnie jak dotychczas będzie istniała możliwość zblokowania napędu 4x4, oraz wykorzystania funkcji asystenta zjazdu i podjazdu.
Toyota RAV4
Nowa Toyota RAV4 będzie standardowo wyposażona we wszystkie systemy podnoszące bezpieczeństwo, a w wyższych wersjach wyposażenia znajdziemy m.in. systemy automatycznego włączania i wyłączania świateł drogowych, ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu czy informowania o martwym polu w lusterkach.
Toyota RAV4 IV generacji trafi do polskich salonów na początku marca.