Fiat od wielu lat traci swoją pozycję w Europie. Z czołowego producenta samochodów miejskich i małych stopniowo stał się firmą niszową bazującą na jednym, produkowanym od 13 lat (!) modelu, czyli 500.
Gdyby nie fuzja z Chryslerem koncern zapewne przestałby istnieć.
Nie inaczej sytuacja wygląda w Polsce. Kilkanaście lat temu Fiat był liderem sprzedaży, świetnie sprzedawały się modele produkowane w naszym kraju, a więc CC i SC oraz Panda. Ale to już przeszłość. Włosi wycofali z oferty swoje bestsellery i nie wprowadzając nowych generacji, kolejne segmenty oddawali bez walki. Tak się stało z segmentem B (Punto) czy C (Bravo).
Alfa Romeo Giulia i Alfa Romeo Stelvio
]W ostatnich latach jedynym nowym modelem Fiata było Tipo, które pokazano w... 2015 roku. I to właśnie ten model okazał się filarem sprzedaży w ubiegłym roku. W łącznej liczbie 14 699 Fiatów zarejestrowanych w Polsce w 2019 roku Tipo stanowiło aż 63 proc. Tipo, z rekordową sprzedażą 9384 egzemplarzy był drugim najpopularniejszym samochodem kompaktowym wybieranym przez klientów indywidualnych.
Niewątpliwym atutem tego modelu jest cena, która zaczyna się od 44 900 zł za wersję sedan napędzaną silnikiem 1.4 95 KM. W tej cenie, biorąc pod uwagę wielkość samochodu, konkurencja jest niewielka.
Fiat 500 znalazł w Polsce 2309 nabywców, co jak na auto miejskie, jest wynikiem miernym, ale - co ciekawe - o niemal 30 proc. większym niż w roku 2018.
Jeep Renegade
Poza Tipo drugiem filarem sprzedaży Fiata są samochody dostawcze. Fiat Professional, czyli marka reprezentująca koncern FCA w segmencie samochodów dostawczych, w 2019 roku wróciła na pozycję lidera sprzedaży, osiągając udział w rynku na poziomie 17,1 proc. Fiat Ducato zdobył 13,8 proc. rynku dużych aut dostawczych (5484 sztuki), a Fiorino (3324 sztuki) i Doblò (2631 sztuk) zajęły odpowiednio pierwsze i drugie miejsca segmencie małych samochodów dostawczych, z łącznym udziałem równym 37,5 proc.
Co ciekawe, najlepszy od 10 lat wynik sprzedaży zanotowała Alfa Romeo, która sprzedała w zeszłym roku 1550 aut (rok wcześniej 1400). Z tej liczby 905 egzemplarzy to Stelvio, a 420 - Giulia.
Natomiast z polskich salonów Jeepa wyjechało 4091 samochodów. Do najlepiej sprzedających się modeli należały Renegade (1604 sztuki) oraz nowy Compass (1331 sztuk).
Na marginalnym poziomie pozostaje sprzedaż Abartha - zamknęła się liczbą 101 aut, na co złożyły się modele 500 i 124 Spider.