Toyota GR Yaris została zmodernizowana. Wśród nowości jest ekran cyfrowych zegarów i automatyczna skrzynia biegów.
Toyota GR Yaris po modernizacji
Toyota GR Yaris okazała się spektakularnym sukcesem marki. Samochód, który powstał na bazie doświadczeń ze startów w rajdach zespołu TOYOTA GAZOO Racing, okazał się bestsellerem.
W ciągu trzech lat od debiutu inżynierowie, kierowcy testowi, a także profesjonalni kierowcy rajdowi i wyścigowi Toyoty pracowali intensywnie nad ulepszeniem GR Yarisa, by stał się jeszcze mocniejszy, jeszcze lepszy w prowadzeniu oraz dający jeszcze więcej przyjemności z jazdy.
Zmodernizowany GR Yaris otrzymał nową wersję turbodoładowanego, trzycylindrowego silnika, który teraz ma większą moc i wyższy moment obrotowy, a także otrzymał nową, ośmiobiegową skrzynię automatyczną. Poprawiono też podwozie, a w kabinie zmodyfikowano pozycję za kierownicą. Dostosowano też ustawienia sprężyn oraz wzmocniono przednie amortyzatory.
Toyota GR Yaris po modernizacji
Światowa premiera nowego GR Yarisa odbyła się 12 stycznia podczas Tokyo Auto Salon. Auto będzie dostępne w Europie od lata 2024 roku. Szczegóły rezerwacji online i zamówień zostaną ogłoszone wkrótce.
GR Yaris w chwili debiutu w 2020 roku dysponował najmocniejszym trzycylindrowym silnikiem na świecie. Teraz oferuje jeszcze więcej. Jego moc została podniesiona o 19 KM do 280 KM, a moment obrotowy jest o 30 Nm wyższy i wynosi 390 Nm.
Równolegle ze zwiększaniem mocy dopracowano też niezawodność jednostki napędowej. Jako poligon doświadczalny posłużyły rajdowe mistrzostwa Japonii oraz w starty w japońskich wyścigach długodystansowych. Nowy GR Yaris ma wzmocniony rozrząd, zawór wydechowy, zwiększono ciśnienie wtrysku paliwa. Auto ma też nowe, lekkie tłoki z odpornymi na zużycie pierścieniami, a do układu dolotowego dodano nowy czujnik ciśnienia.
Toyota GR Yaris po modernizacji
Zmodernizowany GR Yaris będzie oferowany wyłącznie z pakietem Sport, który ma dodatkowe elementy układu chłodzenia jak nowa dolna chłodnica, modyfikacje wlotu powietrza oraz intercooler z instalacją natrysku wody.
Największą zmianą w nowym GR Yarisie jest wprowadzenie ośmiobiegowej skrzyni automatycznej GAZOO Racing Direct, która będzie oferowana opcjonalnie. Auto nadal będzie w standardzie wyposażone w skrzynię manualną o sześciu przełożeniach.
W przypadku manualnej skrzyni biegów przełożenia zmienia się w oparciu o zachowanie auta, oddziaływanie sił podczas hamowania oraz prędkość. Oprogramowanie automatycznej skrzyni biegów zostało tak dostosowane, by na bieżąco analizować użycie pedałów hamulca i przyspieszenia.
Toyota GR Yaris po modernizacji
Skrzynia automatyczna przewiduje, kiedy konieczna będzie zmiana przełożenia nawet przed zmianą zachowania auta, żeby wybór biegu odpowiadał intencjom kierowcy i przypominał zachowanie profesjonalnego zawodnika.
Podczas testów na torze wyścigowym nowy automat w GR Yarisie umożliwił osiągnięcie lepszych czasów niż auta wyposażone w skrzynię manualną.
Doskonałe właściwości jezdne auta to także zasługa standardowych mechanizmów o ograniczonym poślizgu Torsen z przodu i tyłu.
Ośmiobiegowa skrzynia automatyczna ma ciasno zestopniowane przełożenia. Auto korzysta też z nowego systemu kontroli momentu obrotowego oraz kompaktowego elektromagnesu liniowego o wysokiej czułości.
Toyota GR Yaris po modernizacji
Nowa funkcja wyboru trybów jazdy – Sport, Normal, Eco, pozwala dostosować auto do codziennych potrzeb poprzez modyfikację ustawień wspomagania kierownicy, pracy układu klimatyzacji, reakcji na pedał przyspieszenia czy układ zegarów przed kierowcą.
W samochodach z automatyczną skrzynią dostosowuje się także sposób zmiany przełożeń. W trybie Sport zmiany są błyskawiczne, w trybie Normal oraz Eco zachowano balans.
Tak jak w do tej pory oferowanym GR Yarisie zastosowano stały, kontrolowany elektronicznie napęd na cztery koła GR-FOUR.
Dzięki zwiększeniu liczby spawów laserowych o 13% oraz wykorzystanie o 24% więcej klejów strukturalnych zwiększyła się sztywność nadwozia GR Yarisa.
Nowy GR Yaris wciąż wykorzystuje lekkie i sztywne zawieszenie, które składa się z kolumn MacPhersona z przodu oraz podwójnych wahaczy poprzecznych wleczonych z tyłu, ale zmieniono ich ustawienia po konsultacjach z profesjonalnymi kierowcami z rajdów i wyścigów. Zastosowano dodatkowe śruby mocujące amortyzatory z przodu, dzięki czemu wyeliminowano ryzyko zmiany ustawień geometrii pojazdu podczas pracy tulei przy dużych obciążeniach. Przednie i tylne sprężyny mają nowe parametry pracy, dzięki czemu daje jeszcze większą pewność prowadzenia.
Kabinę GR Yarisa zmodyfikowano. Zmieniono rozmieszczenie przycisków i przełączników korzystając z doświadczeń kierowców rajdowych i wyścigowych. Wyłącznik układu stabilizacji toru jazdy (VSC), włącznik świateł awaryjnych oraz włącznik natrysku wody na intercooler są teraz umieszczone bliżej kierowcy, a sięgnięcie do nich nie będzie utrudnione nawet korzystając ze sportowych pasów bezpieczeństwa.
Przed pasażerem powiększono półkę na desce rozdzielczej, co ułatwia zamontowanie dodatkowych wskaźników lub monitorów dla pilota rajdowego.
Poprawiono widoczność poprzez obniżenie górnej krawędzi deski rozdzielczej o 50 mm, zmianę umiejscowienia lusterka wstecznego oraz przechylając o 15 stopni w kierunku kierowcy panel sterowania.
Przed kierowcą umieszczono 12,3-calowe cyfrowe zegary z dwoma trybami wyświetlania do wyboru – normal oraz sport, w którym prezentowanych jest więcej danych związanych z osiągami auta. W samochodach z automatyczną skrzynią biegów wyświetlana jest także temperatura oleju w przekładni, a także wizualne ostrzeżenie o zbyt wysokich obrotach przed próbą redukcji biegu.
Poprawiono także pozycję za kierownicą. Obniżono o 25 mm fotel kierowcy i dostosowano do tych zmian umiejscowienie koła kierownicy. Żeby zmienić MANUALNIE bieg na wyższy w automatycznej skrzyni biegów kierowca przyciąga lewarek do siebie, a żeby zredukować przełożenie, popycha go.
Nadwozie GR Yarisa również przeszło szereg modyfikacji. Dolny przedni grill otrzymał nową stalową kratkę, boczne grille są większe, a dolny zderzak ma dzieloną konstrukcję, która sprawia, że można go naprawić łatwiej i taniej.
Z tyłu otwór w dolnej krawędzi dolnej listwy ozdobnej umożliwia wydostanie się powietrza spod podłogi, zmniejszając opór powietrza, poprawiając zwrotność i stabilność samochodu oraz odprowadzając ciepło z układu wydechowego.
Światła przeciwmgielne oraz światła cofania przeniesiono ze zderzaka do zespołu tylnych świateł, co zmniejsza ryzyko ich uszkodzenia. Trzecie światło stop umieszczono teraz na dole tylnej szyby. Przeniesienie go ze spojlera ułatwi ewentualną zmianę lub modyfikację tego elementu.
Nowy GR Yaris zyskał lakier Precious Metal. Samochód będzie wciąż dostępny w kolorach Imperial Red, Precious Black and Pure White/Platinum White Pearl, które reprezentują barwy zespołu TOYOTA GAZOO Racing.
Toyota wyprodukuje dwie limitowane wersje specjalne GR Yarisa, inspirowane dwoma rajdowymi mistrzami świata. Sébastien Ogier Special Edition oraz Kalle Rovanpera Special Edition będą bazować na GR Yarisie pokazanym w Tokio i zostaną zaprezentowane podczas Rajdu Monte Carlo, który w dniach 25-28 stycznia zainauguruje sezon 2024 w WRC.