Toyota Land Cruiser J100 4.7 V8 238 KM
Toyota Land Cruiser
Land Cruiser to jeden z najważniejszych modeli w historii Toyoty. Pierwszy samochód o tej nazwie pojawił się w sprzedaży w 1951 roku. Kolejne generacje były tak udanymi pojazdami, że pozostawały w produkcji (na różnych rynkach) nawet ponad 20 lat stając się synonimem pojazdu terenowego.
W 1985 roku doszło do podziału Land Cruisera na dwie linie modelowe. Japończycy doszli do wniosku, że potrzebują pojazdu nieco bardziej komfortowego niż dotychczas produkowane Land Cruisery. W efekcie pojawiła się generacja oznaczona
J70, którą nazwano
Prado. Samochód miał słabsze silniki, mosty napędowe z Hiluxa oraz sprężyny śrubowe zamiast resorów piórowych. Pojazd produkowano aż do 1996 roku, gdy pojawiła się kolejna generacja (
J90), w USA sprzedawana jako
Lexus GX.
W międzyczasie, w 1990 roku pojawiła się generacja oznaczona jako
J80, którą produkowano przez 7 lat do 1997 roku. Rok później zaprezentowano serię
J100, która w USA sprzedawana była jako
Lexus LX. Samochód otrzymał niezależne przednie zawieszenie.
Równolegle do serii J100 produkowana była seria
J105. Ten model niemal nie różnił się zewnętrznie, ale miał uboższe wyposażenie, jedynie podstawowe silniki oraz sztywny most (z modelu 80) zamiast niezależnego zawieszenia.
W 2002 roku zaprezentowano generację
J120, stanowiącą kontynuację linii Prado. Samochód wciąż oparty był na ramie, przednie zawieszenie było niezależne. Auto, które w USA sprzedawane jest jako Lexus GX, produkowano aż do 2009 roku, gdy zadebiutował nowy model oznaczony
J150.
W 2003 roku do produkcji weszła nowa generacja głównej linii modelowej Land Cruisera oznaczona jako
J200. W Europie samochód ten (o zupełnie innej stylistyce niż produkowane równolegle J120) sprzedawany jest jako
Land Cruiser V8 (w USA - Lexus LX).
Toyota Land Cruiser J100
J100 pojawiła się na rynku z początkiem 1998 roku. Mimo potężnych rozmiarów auto oferowane było wyłącznie w wersji pięcioosobowej. Tym razem konstruktorzy postawili na komfort i lepsze właściwości jezdne na asfalcie. Z tego względu w miejsce sztywnego przedniego mostu pojawiło się niezależne zawieszenie przednich kół ze sprężynami śrubowymi i stabilizatorem. W tym samym czasie w ofercie (na wybranych rynkach) znajdował się jednak model J105, który przygotowano z myślą o bardziej terenowej eksploatacji (można się było zdecydować np. na sztywny most przedni).
Niezależnie od wybranej jednostki napędowej Toyoty serii J100 mają stały napęd na obie osie. Standardem była pięciostopniowa ręczna skrzynia biegów i przekładnia redukcyjna. Jako opcje występowały 4 i 5-stopniowe automaty.
Land Criuser tej generacji cieszy się raczej dobrą opinią, ale problemem jest znalezienie zadbanego egzemplarza. Usterki mechaniczne nie są większym problemem – ten stanowi znalezienie auta, które nie wymaga natychmiastowej interwencji blacharza. Przed zakupem radzimy więc dokładne oględziny z poziomu kanału/podnośnika i weryfikację stanu podwozia (rama,podłoga, progi) przy pomocy gumowego młotka!
Najgorszymi doradcami przy zakupie samochodu używanego są emocje. Dlatego właśnie w opisach modeli kładziemy nacisk na te informacje, które mogą przydać się w podjęciu ostatecznej decyzji oraz przy oględzinach auta. Staramy się ująć w opisie najczęściej występujące usterki danego modelu, a także podpowiedzieć, na jakie „przygody” powinniśmy być przygotowani po zakupie. Oczywiście nie każdy musi zgadzać się z naszymi opiniami, jednak mają one swoje podstawy we wnikliwych analizach rynku. Pamiętajcie, że nasz opis w żadnym wypadku nie ma na celu bezkrytycznego wychwalania danego modelu. To raczej surowa, chłodna ocena konkretnego auta, zachęcająca do równie pesymistycznej kalkulacji kosztów. Zawsze trzeba mieć bowiem na uwadze to, że cena zakupu używanego pojazdu jest dopiero początkiem wydatków.
Ostatnia zmiana: 2020-12-29