Na salonie w Tokio Toyota zaprezentowała prototyp Mirai drugiej generacji. Jest to pojazd wykorzystujący ogniwa paliwowe, a więc tankowany wodorem.
Toyota Mirai
]Toyota podąża własną drogą ku elektromobilności. Japończycy, jako pierwsi, wiele lat temu, zaczęli wprowadzać samochody hybrydowe, byli również jednymi z pionierów samochodów na wodór - w 2014 roku zaprezentowali produkcyjną wersją sedana o nazwie Mirai.
Mirai wykorzystuje ogniwa paliwowe, w których - w wyniku reakcji chemicznej - z wodoru powstaje energia elektryczna, a jedynym efektem ubocznym jest czysta woda. Wodór jest powszechnym pierwiastkiem, ale jako paliwo jest mało kaloryczny, dlatego w zbiornikach auta przechowuje się go pod wysokim ciśnieniem. Efekt to szybkie tankowanie (czas jest podobny do czasu nalania paliwa) i zasięg na poziomie 500 km.
Toyota Mirai
Mirai pierwszej generacji była sprzedawana głównie odbiorcom instytucjonalnym, posiadającym stosowną infrastrukturę. Od premiery sprzedano około 10 tysięcy egzemplarzy tego modelu.
Toyota wciąż widzi potencjał w napędzie wodorowym (w przeciwieństwie do napędu czysto elektrycznego) - w Tokio pokazano prototyp drugiej generacji Mirai i zapowiedziano premierę wersji produkcyjnej już na przyszły rok.
Toyota Mirai
Nowa Toyota Mirai ponownie jest sedanem, ale w stosunku do poprzednika ma mieć o 30 procent większy zasięg. Udało się to osiągnąć poprzez zamontowanie większych zbiorników wodoru, ale również modyfikacje samych ogniw paliwowych.
Pod względem stylistyki samochód może się podobać. Zresztą Japończycy przekonują, że zmieniają filozofię i nowe Mirai ma nie być kupowane z powodu napędu wodorowego, ale dlatego, że jest ciekawym i atrakcyjnym autem, a napęd to tylko ekstra dodatek.
Nowa Mirai ma 497,5 cm długości, 188,5 cm szerokości i 147 cm wysokości. Rozstaw osi to 292 cm, mamy więc do czynienia z dużym pojazdem. Wnętrze, w którym dominuje umieszczony na konsoli środkowej dotykowy ekran o przekątnej 12,3 cala, pomieści pięć osób.
Producent zapowiada dobre osiągi i doskonałe właściwości jezdne, które zapewnią nisko położony środek ciężkości, duża sztywność nadwozia oraz tylny napęd.