Toyotę RAV4 zaprezentowano w marcu 1994 roku podczas targów w Genewie. Był to kompaktowy SUV z napędem na cztery koła i nadwoziem samonośnym. Termin "SUV" nie był wówczas znany, ale nowe auto zostało entuzjastycznie przyjęte przez dziennikarzy i gości targów. Pierwsza generacja RAV4 została zaprojektowana zgodnie z wizją, którą prezentował prototypowy model RAV-FOUR (skrót od: Recreational Active Vehicle with 4-wheel drive) pokazany po raz pierwszy podczas Tokio Motor Show w 1989 roku. Kluczowe miało być połączenie kompaktowych wymiarów zewnętrznych z przestronną kabiną, a design auta miał być wyrazisty i o sportowym charakterze. Zgodnie z wytycznymi kierowca miał siedzieć wyżej i mieć doskonałą widoczność, co zwiększało poczucie bezpieczeństwa. Układ jezdny auta miał łączyć zdolności terenowe z osiągami oraz komfortem na co dzień. Te zasady wyznaczyły kierunek rozwoju modelu RAV4.
- Pierwsza generacja Toyoty RAV4 (1994 – 2000)
- Druga generacja Toyoty RAV4 (2000 – 2006)
- Trzecia generacja Toyoty RAV4 (2006 – 2012)
- Czwarta generacja Toyoty RAV4 (2013 – 2018)
- Piąta generacja Toyoty RAV4 (2018 – teraz)
Pierwsza generacja Toyoty RAV4 (1994 – 2000)
Projektanci pierwszej generacji Toyoty RAV4 stworzyli auto o wyrazistym designie, który podkreślały przyciągające wzrok krzywizny i linie. Montowane na tylnych drzwiach koło zapasowe podkreślało off-roadowe zdolności auta, ale jego stylistyka pasowała także do miejskiego otoczenia.
Toyota RAV4 I
RAV4 pierwszej generacji miał dwu- lub trzydrzwiowe nadwozie o długości 3,69 m. Auto napędzał dwulitrowy silnik benzynowy o mocy 129 KM, który zamontowano poprzecznie, a moc była przekazywana na wszystkie cztery koła.
Samochód wyróżniał się samonośnym nadwoziem oraz niezależnym zawieszeniem tylnych kół. Wysoka pozycja za kierownicą dawała doskonałą widoczność, a kompaktowe wymiary zewnętrzne przekładały się na łatwość manewrowania autem.
W 1996 roku do gamy dołączył model pięciodrzwiowy (4,1 m długości), a także pojawiła się możliwość zamówienia auta z napędem na przód oraz trzydrzwiowa wersja z miękkim dachem.
Druga generacja Toyoty RAV4 (2000 – 2006)
Druga generacja RAV4 otrzymała nową platformę, nowe zawieszenie oraz stały napęd na cztery koła. Poprawił się komfort podróżowania po drogach i bezdrożach, a wnętrze zyskało na jakości. W gamie pojawiły się nowe wersje wyposażenia, zwiększył się zakres przesuwania foteli, a różne konfiguracje tylnych siedzeń zwiększyły praktyczność kabiny.
Toyota RAV4 II
W porównaniu z poprzednikiem wersje trzy- i pięciodrzwiowa zyskały odpowiednio 5,5 oraz 4 cm długości. W ofercie były dwa silniki benzynowe – 1.8 l o mocy 123 KM oraz 2.0 l o mocy 150 KM. Stały napęd na cztery koła miał tylny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, a opcjonalnie można było zamówić auto z mechanizmem torsen. W 2001 roku do gamy dołączył dwulitrowy silnik Diesla 2.0 l. D-4D z wtryskiem bezpośrednim o mocy 116 KM.
Trzecia generacja Toyoty RAV4 (2006 – 2012)
RAV4 trzeciej generacji urosła i zyskała bardziej wyrafinowany wygląd. Samochód oferowany był wyłącznie z nadwoziem pięciodrzwiowym. Auto otrzymało nową platformę i było aż o 19 cm dłuższe od poprzednika. W USA oraz na wybranych innych rynkach pojawiła się także wersja ze zwiększonym rozstawem osi.
Toyota RAV4 III
Ta odsłona RAV4 była pierwszą w historii modelu z elektronicznie kontrolowanym napędem AWD, którego działanie było automatycznie dostosowywane do prędkości, wciśnięcia pedału przyspieszenia, kąta skrętu kół oraz przeciążeń. Był to pierwszy RAV z systemem wspomagającym zjazd ze wzniesienia (DAC) oraz asystentem ruszania pod górę (HAC). Gama jednostek napędowych obejmowała silniki benzynowe (2.0, 2.4, 2.5 oraz 3.5 l) oraz nowego Diesla 2.2 l.
Czwarta generacja Toyoty RAV4 (2013 – 2018)
Czwarta generacja RAV4 oferowana była ze standardowym rozstawem osi, ale w porównaniu z poprzednikiem auto było o 23,5 cm dłuższe, co zwiększyło przestrzeń bagażową aż o 47%. Napęd na cztery koła zyskał system Dynamic Torque Control oraz kontrolę jazdy w zakręcie i tryb sportowy. W gamie silnikowej były benzynowe jednostki (2.0 l, 2.5 l) oraz Diesle (2.0 l, 2.2 l).
Toyota RAV4 IV
W 2016 roku samochód przeszedł dużą modernizację. Do gamy napędów dołączyła pierwsza w tym segmencie hybryda o mocy 197 KM połączona z elektrycznym napędem na cztery koła E-Four. Był to wówczas najmocniejszy wariant RAV4.
Piąta generacja Toyoty RAV4 (2018 – teraz)
Piąta generacja RAV4 zadebiutowała w Europie na początku 2019 roku, a już rok później sprzedano 10-milionowy egzemplarz w historii modelu. Był to pierwszy SUV Toyoty na nowej platformie TNGA, która gwarantowała niskie położenie środka ciężkości, niską masę oraz wysoką sztywność, co przekłada się na doskonałe właściwości jezdne.
Toyota RAV4 V
W Europie auto oferowane było wyłącznie jako hybryda z układem czwartej generacji, bazującym na silniku 2.5 Dynamic Force. W 2020 roku do gamy auta dołączyła hybryda plug-in, której moc systemowa wynosi 306 KM, co jest rekordowym wynikiem w historii modelu.