Francuski zakład, gdzie powstaje nowe wcielenie auta, dofinansowano kwotą 400 milionów euro i przystosowano do montażu na tej samej linii produkcyjnej dwóch różnych modeli – Yarisa hatchbacka czwartej generacji oraz nowego Yarisa Cross. Możliwości produkcyjne fabryki wzrosły do 300 tysięcy samochodów, a łączna liczba pracowników – do niemal 5 000 osób.
Napędy do nowego Yarisa powstają w Polsce
Zaprojektowany z myślą o europejskich klientach Yaris Cross będzie dostępny z napędami znanymi z Yarisa czwartej generacji – benzynowym silnikiem 1.5 o mocy 125 KM i układem hybrydowym 1.5 o mocy 116 KM. Według przewidywań dominującym napędem będzie niskoemisyjny układ hybrydowy, co ułatwi Toyocie osiągnięcie do 2025 roku 90-procentowego udziału zelektryfikowanych samochodów w całkowitej sprzedaży marki.
Yaris Cross to drugi model zbudowany na platformie GA-B i ósmy produkowany w Europie samochód zaprojektowany w architekturze TNGA (Toyota New Global Architecture). Obok Yarisa i Yarisa Cross montowanych w Toyota Motor Manufacturing France, w technologii TNGA powstają także Toyota C-HR i Corolla Sedan (Toyota Motor Manufacturing Turkey), Corolla Hatchback i Corolla TS Kombi (Toyota Motor Manufacturing UK w Burnaston). W ten sposób Toyota realizuje strategię montowania samochodów blisko ich rynków zbytu oraz łączenia spokrewnionych modeli w jednym miejscu.
Możliwości produkcyjne Toyoty w Europie zwiększyły się w tym roku również w związku z rozpoczęciem produkcji hybrydowych przekładni e-CVT 1.5 oraz silników elektrycznych w Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP), które dołączyły m.in. do wytwarzanych w tym zakładzie benzynowych silników 1.5 TNGA. Tym samym w polskich fabrykach powstają kompletne napędy hybrydowe do Yarisa i Yarisa Cross.
Produkcja Toyoty Yaris Cross
Japończycy zainwestowali także w modernizację i zwiększenie możliwości produkcyjnych zakładu Toyota Motor Manufacturing Czech Republic (TMMCZ) w Kolinie, aby przygotować go do uruchomienia drugiej linii produkcyjnej Yarisa. Firma zamierza w ten sposób odpowiedzieć na rosnące zapotrzebowanie klientów na Europejski Samochód Roku 2021.
Wraz z uruchomieniem w kwietniu b.r. produkcji przekładni hybrydowej do Yarisa i Yarisa Cross fabryka Toyoty w Wałbrzychu rozpoczęła również po raz pierwszy w historii produkcję silników elektrycznych MG1 stanowiących integralną część elektrycznej przekładni hybrydowej.
Napędy do nowego Yarisa powstają w Polsce
„Yaris, w tym nowa wersja SUV czyli Yaris Cross, to bardzo ważny samochód dla naszych polskich fabryk. Nakładem blisko miliarda złotych w Wałbrzychu uruchamiamy produkcję elektrycznych napędów hybrydowych do tego modelu na zupełnie nowych liniach produkcyjnych, w tym silników TNGA 1,5 l w wybudowanej od zera hali produkcyjnej. To nasz kolejny ważny krok w kierunku elektromobilności, co pozwala nam spokojnie patrzeć w przyszłość. – podkreśla Dariusz Mikołajczak, prezes Toyota Motor Manufacturing Poland
Po całkowitej rozbudowie obu fabryk w 2022 roku w polskich zakładach Toyoty w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach funkcjonować będzie łącznie aż sześć linii produkcyjnych głównych podzespołów hybrydowych, w tym trzy linie elektrycznych przekładni hybrydowych oraz trzy linie silników zaprojektowanych w architekturze TNGA. Dodatkowo w roku 2020 w TMMP rozpoczął działalność Dział Testów i Oceny Napędów Hybrydowych, którego celem jest przyspieszenie procesu testowania napędów hybrydowych oraz lokalizacji produkcji komponentów hybrydowych w Europie.