Zwrot kosztu instalacji po
5000 km czyli po 3 miesiącach
Zużycie paliwa
20.4 l gazu na 100 km
Koszt przejechania 100 km
53 zł
Przyspieszenie do 100 km/h
60.5 s.
Prędkość maksymalna
95 km/h
UwagaŚredni przebieg sugerowanej jednostki napędowej wskazuje na dość znaczne wyeksploatowanie silnika. Decydując się na montaż instalacji gazowej, trzeba wybrać dobry warsztat, który tak dobierze instalację gazową by nie doszło do wypalenia gniazd zaworowych, co może się skończyć utratą kompresji w cylindrach i szybką koniecznością remontu kapitalnego.
UAZ 469B/3151 2.4 70 KM
UAZ to jedna z niewielu prawdziwych terenówek, jakie dostępne są na naszym rynku. Samochód opracowano w początku lat siedemdziesiątych dwudziestego wieku, od tej pory, z niewielkimi zmianami, dostępny jest w ofercie ulianowskiej fabryki do dzisiaj. Auto zbudowano tylko w jednym celu – miało poradzić sobie w każdych warunkach terenowych, niezależnie od szerokości geograficznej.
Pojazd ma ramową konstrukcję, do napędu wykorzystywany jest benzynowa jednostka o pojemności nieco ponad 2,4 l., która rozwija jedynie 70 KM. Trzeba jednak pamiętać, że silnik pracować może niemal na każdym paliwie, co sprawia, że samochód doskonale sprawdza się na bezkresach Kaukazu czy w Afryce. Wiele dostępnych na rynku wtórnym modeli ma zamontowane wysokoprężne jednostki (głównie produkcji Mercedesa), które dysponują nieco większym momentem obrotowym i zużywają zdecydowanie mniej, zdecydowanie tańszego oleju napędowego (w terenie zużycie paliwa liczy się w litrach na godzinę!).
Auto wyposażone jest w napęd 4x4 (dołączany przedni most) i dwustopniową skrzynię redukcyjną. UAZa pozbawiono wszelkich zbędnych urządzeń, nie ma więc co liczyć nawet na wspomaganie kierownicy. Prosta konstrukcja sprawia jednak, że samochód radzi sobie świetnie w każdych warunkach. Po powrocie z terenowej wyprawy wnętrze śmiało umyć można strumieniem wody.
UAZ zupełnie nie nadaje się jednak do codziennego użytku. Bębnowe hamulce, sztywne mosty i mizerne osiągi sprawiają, że podróż po asfalcie to istne piekło. Trzeba też pamiętać, że po każdym wypadzie w teren auto wymaga starannej obsługi (np. smarowanie zwrotnic). Jeśli nie mamy smykałki do majsterkowania lepiej rozejrzeć się za japońską konkurencją (nissan patrol).
Najgorszymi doradcami przy zakupie samochodu używanego są emocje. Dlatego właśnie w opisach modeli kładziemy nacisk na te informacje, które mogą przydać się w podjęciu ostatecznej decyzji oraz przy oględzinach auta. Staramy się ująć w opisie najczęściej występujące usterki danego modelu, a także podpowiedzieć, na jakie „przygody” powinniśmy być przygotowani po zakupie. Oczywiście nie każdy musi zgadzać się z naszymi opiniami, jednak mają one swoje podstawy we wnikliwych analizach rynku. Pamiętajcie, że nasz opis w żadnym wypadku nie ma na celu bezkrytycznego wychwalania danego modelu. To raczej surowa, chłodna ocena konkretnego auta, zachęcająca do równie pesymistycznej kalkulacji kosztów. Zawsze trzeba mieć bowiem na uwadze to, że cena zakupu używanego pojazdu jest dopiero początkiem wydatków.
Ostatnia zmiana: 2010-01-26