Jeśli wydaje się wam, że elektromobilność to nowy trend w motoryzacji jesteście w błędzie. Już na początku lat siedemdziesiątych XX wieku przemysł samochodowy szukał alternatywnych i przyszłościowych systemów napędowych. Związane to było przede wszystkim z rosnącą już wtedy świadomością coraz bardziej ograniczonych zasobów, zwłaszcza w obliczu trwającego w tych latach kryzysu naftowego. Jednym z pionierów rozwoju takich koncepcji koncern Volkswagen, który w roku 1972 zaprezentował pierwszy w historii w pełni elektryczny samochód dostawczy - Volkswagen T2 Elektro transporter.
Volkswagen T2 Elektro
W roku 1970 Volkswagen, z myślą o napędach przyszłości, utworzył centrum prognozowania technologicznego, w którym zatrudniony był dr inż. Adolf Kalberlah. Zadaniem jego i jego małego zespołu było stworzenie pierwszego "napędu przyszłości” dla Volkswagena. On sam jako elektrochemik i specjalista od badań nad bateriami idealnie pasował do tej pracy, w której przede wszystkim chodziło o opracowanie rozwiązań przyspieszających rozwój elektrycznej mobilności. Podczas gdy inni jeszcze prowadzili badania teoretyczne, w pracach 10-osobowej grupy pionierów z Volkswagena nastąpił przełom: zespół Kalberlaha opracował system baterii, przetestował procesory sterujące silnikami i już po dwóch latach, w roku 1972, na drogi wyjechał pierwszy VW "Ogórek” T2 z napędem elektrycznym.
Volkswagen T2 Elektro
To niewielkie jak na współczesne standardy auto użytkowe miało moc 23 KM i rozpędzało się do 70 km/h. Jego zasięg obliczano na ok. 70 km. Po latach Adolf Kalberlah wspominał: "Byliśmy dumni z naszego elektrycznego Transportera. Zdawał się być idealną alternatywą na krótkie trasy: dla służb komunalnych, jako samochód serwisowy czy miejski samochód dostawczy”.
Volkswagen T2 Elektro
W sumie wyprodukowano ok. 150 – 200 elektrycznych Volkswagenów T2, z których większość trafiła do różnych służb miejskich i niestety nie dotrzymała naszych czasów. Jeden z zachowanych samochodów zobaczyć można w Muzeum Volkswagena w Wolfsburgu, prezentowany jest on podczas różnych targów i wystaw motoryzacyjnych.