Na salonie w Genewie zadebiutuje nowy flagowy model Volkswagena – Touareg R. To najmocniejsza wersja największego SUV-a niemieckiej marki.
Volkswagen Touareg R
Auto będzie dostępne wyłącznie jako hybryda typu plug-in z zespołem napędowym o mocy 462 KM i maksymalnym momencie 700 Nm.
Hybrydowy zespół napędowy Touarega R składa się z turbodoładowanego silnika benzynowego V6 o pojemności 2995 ccm i mocy 340 KM, elektrycznego silnika o mocy 100 kW/136 KM i akumulatora litowo-jonowego o pojemności 14,1 kWh, który znajduje się pod podłogą bagażnika. Moc systemowa to 462 KM, a więc nieco więcej niż oferuje Touareg V8 TDI (422 KM). Wspomniane 700 Nm to jednak wyraźnie mniej niż 900 Nm w TDI.
Volkswagen Touareg R
8-biegowa przekładnia automatyczna i skrzynia rozdzielcza stale przekazują moment obrotowy na cztery koła. Fani motoryzacji pewnie się zorientują, że podobne rozwiązanie i osiągi znajdziemy w hybrydowych wersjach Porsche Cayenne i Panamera. To nie przypadek, bo układ napędowy pochodzi właśnie z tych modeli.
Volkswagen nie pochwalił się przyśpieszeniem Touarega R, ale wiemy, że sprint do 100 km/h może zajmować około 5 sekund, natomiast prędkość maksymalna została ograniczona do 250 km/h. To osiągi podobne jak w Touaregu V8 TDI.
Volkswagen Touareg R
Do 140 km/h Touareg R może poruszać się wyłącznie dzięki silnikowi elektrycznemu. Dopiero powyżej tej prędkości uruchamia się turbodoładowana, benzynowa jednostka napędowa V6 TSI. Kierowca w łatwy sposób może kontrolować poziom naładowania akumulatora za pomocą menu Hybrid na ekranie systemu multimedialnego. Jeśli korzysta się z nawigacji, tzw. menedżer baterii śledzi trasę i uwzględnia jej topografię, aby zminimalizować zużycie energii elektrycznej i wydłużyć zasięg bez lokalnej emisji dwutlenku węgla. Efekt nie jest jednak powalający - na prądzie nie uda się przejechać więcej niż 48 kilometrów, a praktyce będzie to pewnie z 10 km mniej.
Volkswagen Touareg R
Nowością w Volkswagenie Touaregu R jest system Travel Assist, dzięki któremu Touareg może jechać półautomatycznie z prędkością do 250 km/h. Touareg R może być wyposażony w system Trailer Assist, który ułatwia manewrowanie z przyczepą. A przyczepa może być spora, samochód pociągnie nawet taką o masie 3,5 tony.
Touareg R to trzeci, obok Golfa i Passata, hybrydowy model typu plug-in w europejskiej gamie Volkswagena, ale pierwszy oferowany z napędem na cztery koła.
Touareg R, który formalnie wciąż ma status zbliżonego do wersji produkcyjnej prototypu, został zaprojektowany przez dział Volkswagen R, który od lat specjalizuje się w przygotowaniu sportowych modeli. Jest też pierwszym autem spod znaku R, które wyposażono w napęd hybrydowy typu plug-in.
Samochód trafi do sprzedaży w drugiej połowie tego roku.