Volvo XC40 Recharge to pierwszy w historii szwedzkiej marki model o napędzie elektrycznym. Ten SUV o zasilaniu bateryjnym otwiera całą gamę zelektryfikowanych modeli, które będą występować pod nazwą Recharge.
Volvo XC40 Recharge
Od momentu wejścia na rynek XC40 Recharge w gamie samochodów Volvo znajdą się samochody o tradycyjnym napędzie albo takie, które odzyskuję energię podczas hamowania i wykorzystują ją do wspierania konwencjonalnego silnika (Mild-hybrid) lub doładowywane z gniazdka (Plug-in-hybrid). Aut z podłączanych do sieci elektrycznej jest coraz więcej, a to nie koniec ofensywy modeli Volvo Recharge.
W ciągu najbliższych pięciu lat Volvo Cars wprowadzi elektryczną odmianę każdego oferowanego modelu. Firma dąży do tego, by auta w pełni elektryczne stanowiły połowę jej sprzedaży już w 2025 roku. Drugą połowę będą stanowić hybrydy, co oznacza całkowitą rezygnację ze stricte spalinowego napędu.
Volvo XC40 Recharge
Nazwa Recharge będzie zarezerwowana dla wszystkich aut ładowanych z gniazdka – tzw. pełnych elektryków oraz hybryd plug-in.
Już od początku przyszłego roku osoby wchodzące na stronę internetową Volvo Cars będą najpierw pytani, czy wolą samochód z gamy Volvo Recharge, czy wybierają tradycyjną wersję napędową. Aby ich zachęcić do jazdy na prądzie, każdy model hybrydowy plug-in Volvo Recharge będzie objęty specjalną promocją. Firma zwróci nabywcy auta koszt energii elektrycznej w pierwszym roku użytkowania pojazdu.
Volvo XC40 Recharge
A jakie jest Volvo XC40 Recharge? Samochód został zbudowany na nowej płycie podłogowej, którą zaprojektowano z myślą o samochodach elektrycznych o nazwie CMA (Compact Modular Architecture). Umożliwia ona m.in zlokalizowanie baterii w podłodze, dzięki czemu nie zmniejszają one kabiny ani bagażnika.
Samochód oferuje wszystko to, czego można oczekiwać od nowoczesnego samochodu elektrycznego. Wyposażony jest w napęd na cztery koła, a jego dwa zlokalizowane przy osiach silniki elektryczne generują łączną moc 408 KM. Zasięg auta, homologowany według zasad WLTP, wynosi ok. 400 km. Akumulatory ładują się do 80 proc. pojemności w 40 minut, gdy skorzystamy z szybkiej ładowarki (CCS). Ich pojemność nie została jeszcze ujawniona.
Volvo XC40 Recharge
Elektrycznym Volvo można sterować z wykorzystaniem systemu jednego pedału (można ustawić poziom rekuperacji, na najwyższym poziomie właściwie nie ma potrzeby korzystania z hamulca, auto zwalnia mocno już po puszczeniu pedału gazu, jednocześnie ładując baterie).
XC40 Recharged to także pierwsze Volvo i pierwszy samochód w ogóle, w którym zadebiutuje nowy system Android stworzony przez Google’a z myślą o wykorzystaniu w motoryzacji. Nie jest to zwykły Android Auto, lecz system znacznie głębiej zintegrowany ze sterowaniem funkcjami auta. Połączono go także z rozwiązaniami Volvo On Call. Aktualizacja oprogramowania samochodu będzie odbywać się zdalnie.
Volvo XC40 Recharge
Elektryczne Volvo XC40 otrzyma nowy system bezpieczeństwa o nazwie ADAS (Advanced Driver Assistance Systems). Jest to właściwie zbiór systemów bezpieczeństwa czynnego, korzystających z radarów, kamer i czujników ultradźwiękowych, w większości umieszczonych w przedniej atrapie. Układ jest skalowalny, dzięki czemu w przyszłości może służyć jako baza dla rozwijania samochodów autonomicznych.
Aby sprostać zapotrzebowaniu rynku na auta elektryczne, Volvo potroi moce produkcyjne swoich zelektryfikowanych modeli. Firma pracuje także nad tym, by skrócić czas ich dostawy. Volvo dąży do tego, by hybrydy plug-in już w przyszłym roku stanowiły 20 proc. całkowitej sprzedaży.
Volvo to dziś jedyny producent, który ma wariant plug-in każdego oferowanego modelu, począwszy od najmniejszego XC40, przez modele serii 60, po największe auta takie jak XC90, V90 i S90.
XC40 Recharge i linia samochodów Recharge są również namacalnymi dowodami realizacji planu szwedzkiej firmy, zmierzającego do wypełnienia porozumień klimatycznych z Paryża - Volvo ogłosiło, że do 2040 roku chce być firmą neutralną dla klimatu.
Zobacz nowe Volvo XC40 Recharge na filmie:
Volvo XC40 Recharge. Pierwsze elektryczne - GALERIA ZDJĘĆ