Volkswagen Touareg to jeden z nielicznych SUV-ów, który nie boi się kopnego piachu, śniegu czy błota. Skonstruowany wspólnie z firmą Porsche (bliźniaczy model to Cayenne) pojazd sprawdza się nie tylko jako szybka, podwyższona rodzinna limuzyna, ale również - mimo samonośnego nadwozia - jako auto terenowe, czego nie można powiedzieć o większości konkurencyjnych konstrukcji.
Za duże zdolności terenowe odpowiada seryjny napęd obu osi (ze sprzęgłem wielopłytkowym). Ponadto - już opcjonalnie - niektóre samochody wyposażone są w blokadę centralnego i tylnego dyferencjału oraz reduktor. Tak wyposażony samochód może samodzielnie wydostać się niemal z każdych tarapatów, oczywiście o ile pozwolą mu na to opony.
VW Touareg może zaimponować zdolnościami terenowymi
Touarega I generacji zaprezentowano w 2002 roku. W 2006 roku model poddano niewielkiemu liftingowi - zmianom uległ m.in. kształt przednich i tylnych świateł oraz atrapa chłodnicy. Produkcję zakończono w 2010 roku.
Gama silników jest szeroka. Jeśli ważne są koszty utrzymania (a kiedy nie są?) to najlepiej wybrać samochód z 5-cylindrowym silnikiem 2.5 TDI (z pompowtryskiwaczami) i manualną skrzynią biegów. Moc 174 KM nie zapewnia w Touaregu rewelacyjnych osiągów, ale jest to solidna konstrukcja, która nie tylko rzadko się psuje, ale również zużywa akceptowalne ilości paliwa.
Wnętrze Touarega jest luksusowe
Większy diesel ma już 6 cylindrów i 3 litry pojemności. W tym silniku (3.0 TDI) zastosowano już układ wtrysku typu common-rail. Jednostka pracuje więc ciszej i w lepszy sposób rozwija moment obrotowy, ale jest bardziej wrażliwa na jakość paliwa. Ze względu na większą moc (225 KM) i wciąż relatywnie niewielkie zużycie paliwa, to może być najlepszy wybór w Touaregu.
Najmocniejszy diesel to silnik 5.0V10 TDI. To już propozycja dla koneserów, gdyż serwisowanie samochodu z tą jednostką może szybko spustoszyć konto. Rozrząd oparto na kołach zębatych, przez co, teoretycznie, jest dożywotni. Gdy jednak zajdzie konieczność jego wymiany (a wbrew pozorom czasem się to zdarza), trzeba się liczyć z kosztem nawet 5 tys. zł (oczywiście poza ASO). Pojemność układu olejowego to aż 11 litrów, ponadto silnik (z dwiema turbosprężarkami) jest tak ciasno zabudowany w komorze, że do wielu czynności serwisowych należy go po prostu wyjąć! Po stronie zalet tabun koni (313 KM) i moment obrotowy, jak w samochodach ciężarowych (750 Nm).
VW Touareg
Fani silników benzynowych najczęściej wybierają pomiędzy jednostką 3.2VR6 a 4.2V8. Rozrząd pierwszego z nich oparto na łańcuchu, jednostka ta również w miarę dobrze znosi potraktowanie instalacją gazową (koniecznie sekwencyjną). Natomiast w silniku V8 zastosowano pasek rozrządu. Oczywiście w obu przypadkach trzeba liczyć się z naprawdę dużym zużyciem paliwa (masa i gabaryty samochodu robią swoje). W 2006 roku silnik 3.2 został zastąpiony przez jednostkę 3.6 FSI (z bezpośrednim wtryskiem). Tym samym utracony został atut dobrej współpracy z LPG.
Raczej jako ciekawostkę należy potraktować silnik 6.0W12. Ze wzgledu na fakt, że jeo serwisowanie jest ekstremalnie kosztowne, to bardzo rzadka oferta na rynku wtórnym.
VW Touareg
Najwięcej problemów w Touaregu przysporzyć może rozbudowana instalacja elektryczna. Samochód wyposażony jest w wiele przydatnych gadżetów (np. adaptacyjny tempomat), które z czasem odmówić mogą posłuszeństwa. Zdarza się, że komputer informuje kierowcę o awarii równych systemów (np. przepalające się żarówki, spadek ciśnienia w oponach), mimo że w rzeczywistości samochód jest sprawny.
Poza tym auto cieszy się opinią bezawaryjnego, chociaż bieżąca obsługa serwisowa na pewno nie należy do tanich (klocki hamulcowe, wahacze, tuleje metalowo-gumowe). Układ napędu 4x4 również ma opinię solidnego. W zasadzie najprędzej zużyciu mogą ulegać podpory wału napędowego (co objawia się głośnym huczeniem). Samej podpory wymienić się nie da, nowy wał kosztuje około 4 tys. zł, można rozważyć również jego regenerację (koszt około 1500 zł).
VW Touareg
Polecić można modele z pneumatycznym zawieszeniem, które świetnie sprawdzają się na polskich drogach i które dość łatwo znaleźć można na rynku wtórnym. Samochody wyposażone w ten układ zapewniają komfort jazdy na poziomie hydropneumatycznych modeli Citroena. W trybie automatycznym samochód sam opuszcza się podczas szybkiej jazdy, ponadto samodzielnie można regulować prześwit w zakresie 16-30 cm, co zwiększa zdolności terenowe.
Zła wiadomość? Koszt serwisu. W samochodach z pneumatycznym zawieszeniem korodują przyłącza pneumatyczne do poduszki i amortyzatora. Często nie da się tego elementu naprawić i trzeba wymieniać w całości. Zdarzyć się mogą zatarcia kompresorów, a także awarie poszczególnych poduszek (objawia się to przechyleniem samochodu na postoju). Usunięcie żadnej z tych usterek nie będzie tanie, trzeba raczej liczyć się z wydatkami w tysiącach złotych.
Na rynku wtórnym dominują oczywiście samochody z silnikami wysokoprężnymi. Natomiast auta sprowadzane z USA (poznać je można m.in. po światłach obrysowych oraz innym wycięciu na tylną tablicę rejestracyjną) najczęściej napędzane są silnikami V8. W tym wypadku trudniej o egzemplarz z pneumatycznym zawieszeniem.
Przed zakupem Touarega warto zrobić rozeznanie rynku pod kątem warsztatu, który będzie potrafił serwisować ten model. Jeżdżenie do ASO z samochodami po gwarancji ze względów finansowych nie ma większego sensu. Tymczasem naprawy są skomplikowane i może się okazać, że nawet wymiana rozrządu przerośnie siły wielu warsztatów.
Volkswagen Touareg - sprawdź ceny, dane techniczne, osiągi, poziom bezpieczeństwa i koszty utrzymania.Prestiżowo?? To auto jest tak prestiżowe jak chodzenie w adidasach do teatru. To że coś jest drogie nie oznacza prestiżowe. Czy Cygan oblepiony złotem jest prestiżowy?
Szmelcwagen i tyle. Miałem dwa i chwatit. Das auto :)
oooo znawcy sie odezwali :)
Sami posiadacze VW Touarega. Nawet przy nich nie staliście . Typowi Polscy internauci. Wszystko mieli , wszystkim jezdzili , testowali auta przed testami i na każde jest ich stać...a w realu jezdzą autobusem :)
ani piękny a co dopiero prestiżowy!
To zawsze będzie tylko vw-en
Bo vw touareg sie tylko nadaje do jazdy w terenie. Toyotą RAV4 bym w teren nie jechał, bo auto ma dla mnie za dobrą markę żeby jeździć w terenie-co innego vw....
Bobul uważasz że toyota rav4 jest dobrą marką?? VW Touareg jest gorszy??? LECZ SIE DZIECKO Z KOMPLEKSÓW!
michał wytłumacz mi jak to możliwe że w golfie 5 mojego brata padł jakis czujnik i silnik za Chiny nie dał się uruchomić a ja mam Yariskę od nowości i nie miała jeszcze żadnej awarii a mam diesla .I gdzie tu jest lepszy wg.ciebie vw skoro auta są z tego samego roku.Napisałem że ja sam kupując auto do jazdy w terenie wybrałbym vw JAKIEGOKOLWIEK a jak bym miał w teren jechać ,,od święta '' to kupiłbym Rav 4.
I nie jestem już dzieckiem i nie mam kompleksów.....
No widzisz. Gdybyś sie znał to byś wiedział że Golf nie ma żadnej wspólnej części z VW Touaregiem. Nawet silnika. Czyli taki z ciebie znawca jak z koziej du...trąba.
No i masz Yarisa wiec ....nie stać cie na VW touarega. Zapłakałbyś sie już na stacji benzynowej:) pozdrawiam i życzę abyś choć raz w zyciu miał przyjemność przejechac sie VW Touaregiem.
michał-zdziwisz się jechałem oboma autami i jak dla mnie to tuareg dla mnie może stać ale za RAV4 poprostu jest lepsza i tyle.Wiesz czemu polacy gloryfikują auta niemiaszków ? Ja ci powiem-w czasach kiedy my mieliśmy maluchy i poldki przyjechał do nas niemiaszek w nowym lśniącym vw i polakom się zapodobało tak że do dziś powtarzają głupoty że niemieckie cacy a inne to be.
Dopuki nie zobaczą co to znaczy bezawaryjna Toyota lub Honda....
Na tym kończę te pisanie michał możesz odpisać ale ja już pewnie nie odpiszę ...
(..) Toyota RAV4 lepsza od Touarega hehe. Ona nawet nie jest w segmencie touarega. (..) Nikt nawet z dziennikarzy nie porówna Toyoty rav do Touarega a ty to robisz :)
(..) Toyota to dobre auto tu przyznam ci rację. Ale VW Touareg to jeden z najlepiej sprzedających sie Suv-ów na Swiecie. Ceny zaczynają się od 200tys zł a kończą na 0,5 mln zł. (..)
Mod Edit: Panowie, spokojnie, piszemy o samochodach, a nie o kierowcach.
ciekawe Michał Ravka nie jest w tym samym segmencie samochodów co Tuareg?
Ja mam katalog z 09 r i tam Ravka jest na 1 stronie a Tuareg zaraz obok niej na stronie nastepnej a opisane są OBA w segmecie aut terenowych wiec niejaki Bobul ma rację niestety...
(..) prawda boli niestety Bobul ma racje a co do cen tuarega to ja znalazłem 1 szt.za uwaga 24000zł z Anglii ale z kierownicą z prawej strony wiec + opłaty i transport to wyjdzie 30000 zł a nie 200 tyś zł jak piszesz......
Mam tuarega panowie i powiem wam ze nie jest to auto bezawaryjne.psuje mi sie wiecznie.a koszty naprawy mnie zrzeraja.mysle ze ravka jest mniej awsryjna ale nie tak prestizowa jak turas.mimo ze mnie duzo kosztuje nie sprzedam.mam zal do vw. ze z roku na rok te samochody sa coraz gorsze.i za miast ravki to pokusil bym sie na land cruise prado.tez ladna i prestizowa.i na pewno mniej awaryjna od vw.