Volkswagen – obok Toyoty – często uważany jest za producenta „najnudniejszych samochodów”
Wygląda jednak na to, że niechęć do stylistycznych fajerwerków i czysto użytkowe podejście do projektowania samochodów przynosi marce ogromne korzyści.
Jak już informowaliśmy, najlepiej sprzedającym się pojazdem w krajach Unii Europejskiej w minionym roku został Volkswagen Golf. Oprócz kompakta z Wolksburga, w pierwszej dziesiątce znalazły się jeszcze – sklasyfikowany na drugim miejscu – Volkswagen Polo oraz – zamykający stawkę – Volkswagen Passat.
Co zaskakujące, mimo że od debiutu obecnej generacji Golfa minęło dokładnie tyle samo czasu, co od premiery obecnego Renault Megane (oba trafiły do salonów w 2008 roku), sprzedaż niemieckiego auta jest przeszło dwukrotnie wyższa, niż w przypadku pojazdu znad Sekwany! Na tym jednak nie koniec – w minionym roku klientów znalazło 484 547 Golfów, czyli o niecałe 2 proc. mniej niż dwa lata temu. W tym samym czasie sprzedaż Megane spadła aż o 8 proc. – klienci Renault zakupili jedynie 239 329 tych aut. Nawet jeśli wziąć pod uwagę ogólny spadek zainteresowania nowymi pojazdami w Europie o 4 proc, wynik tego pojedynku jest dla Francuzów druzgoczący.
Fenomen Golfa jest trudny do wytłumaczenia. W ostatnich dwunastu latach niemiecki kompakt aż siedmiokrotnie zwyciężał w zestawieniu najchętniej kupowanych samochodów w Europie. Tylko trzy razy lepsze okazały się samochody Francuskie (Peugeoty 206 – lata 2002/2003 i 207 – rok 2007), dwukrotnie Golf uznać musiał wyższość Opla Astry (lata 2005 i 2006). Tegoroczna wygrana niemieckiego auta segmentu C jest już czwartą z kolei.
Wiele wskazuje na to, że również nadchodzące miesiące okrzyknięte zostaną rokiem Golfa.
Kolejna generacja na zadebiutować ma na przełomie września i października tego roku, na salonie motoryzacyjnym w Paryżu.
Czy debiut w ostatnim kwartale roku pozwoli utrzymać niemieckiemu kompaktowi pozycję lidera na rynku europejskim? Najprawdopodobniej tak. Chociaż gruntownie zmodernizowany Passat trafił do salonów dopiero w październiku, w ujęciu rocznym, wzrost zainteresowania tym modelem Volkswagena wyniósł rekordowe 46 procent!