chceauto.pl
x
Wszystko o silniku 2,0/2,2 l D-4D

Wszystko o silniku 2,0/2,2 l D-4D

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2015-03-19
Zakup używanego auta z silnikiem Diesla niesie ze sobią duże ryzyko. Jak w kategorii awaryjności i kosztów utrzymania wypada stosowany przez Toyotę 2,0 l D-4D?

Trzeba wiedzieć, że w przypadku japońskiego producenta takie same oznaczenie dotyczy dwóch, diametralnie różnych jednostek napędowych. Starsze, produkowane do 2008 roku jednostki o pojemności 2,0 l miały moc do 116 KM, wykonany z żeliwa blok i aluminiową głowicę z prostym, ośmiozaworowym rozrządem napędzanym paskiem. W przypadku tych jednostek – kod silnika zaczyna się od liter CD – użytkownicy rzadko kiedy skarżyli się na poważne awarie. Dotyczyły one jedynie wtryskiwaczy (łatwych w regeneracji) i – typowego dla współczesnych diesli zużycia zaworów EGR oraz turbosprężarek. Ostatecznie jednostki napędowe serii CD zniknęły z oferty Toyoty w 2008 roku.

W 2006 roku Japończycy wprowadzili do oferty nową rodzinę jednostek wysokoprężnych o pojemnościach 2,0 l i 2,2 l, która również występowała pod nazwą D-4D. Na pierwszy rzut oka zmiany mogły się podobać - wprowadzono szesnastozaworową głowicę, wykonany z aluminium blok i napęd rozrządu za pomocą trwałego łańcucha. Nowe jednostki otrzymały kody silników zaczynające się od liter AD.

Pierwsze odczucia z jazdy były pozytywne (głównie za sprawą zdecydowanie lepszych osiągów i niewielkiego zużycia paliwa), ale szybko okazało się, że nowe silniki mają kilka słabych punktów. Największym z nich jest tendencja do utleniania się aluminium na styku z uszczelką głowicy, do czego dochodzi najczęściej po około 150-200 tys. km. Usterka jest o tyle poważna, że by się jej pozbyć, nie wystarczy sama wymiana uszczelki i splanowanie powierzchni głowicy. Ponieważ z aluminium wykonano również blok – niezbędna jest także operacja „splanowania” tego ostatniego.

W przypadku jednostek serii AD problem dotyczy nie tylko wysokich kosztów – by splanować blok należy wymontować z samochodu silnik. Tego typu naprawę przeprowadzić można tylko raz! Kolejna operacja zebrania z głowicy i bloku utlenionego aluminium sprawi, iż głowica obniży się do tego stopnia, że próba uruchomienia silnika skończy się uderzeniem tłoków w zawory!
W praktyce oznacza to, że powtórna naprawa jest niewykonalna lub też „nieuzasadniona ekonomicznie”. Powinna ona bowiem obejmować wymianę bloku, czyli – de facto – montaż nowego silnika.

Toyota – przynajmniej teoretycznie – poradziła sobie z tym problemem w końcu 2009 roku. W serwisowanych autach, w których dochodziło do awarii uszczelki pod głowicą po tym terminie, producent często wymieniał silnik na swój koszt.

Problem w tym, że wypalanie się uszczelek pod głowicą wciąż jest częstą przypadłością silników z rodziny D-4D AD i daje o sobie znać zwłaszcza w dynamicznie eksploatowanych pojazdach (najczęściej w mocniejszym silniku o pojemności 2,2 l D-D4).

Przed zakupem wyposażonej w wysokoprężny silnik z rodziny AD Toyoty koniecznie żądajmy więc od właściciela dokumentacji świadczącej o przebiegu i dokonanych wcześniej naprawach. Na rynku aż roi się od cenowych „okazji”, w których już raz doszło do wypalenia uszczelki głowicy. Jeśli kupimy taki samochód, kolejna naprawa oznaczać będzie dla nas konieczność zakupu drugiego silnika!

Jednostki te znajdziemy m.in. w Toyotach: Avensis II, Auris, RAV4 III, Corolla E15 oraz Lexusie IS220d.


Zobacz także

Toyota RAV4 taniej nawet o 30 tys. zł

Toyota RAV4 taniej nawet o 30 tys. zł 2025-02-14

Toyota obniżyła ceny RAV4 z 2025 roku produkcji, przy czym obniżka dotyczy wyłącznie wersji Plug-in Hybrid. Samochód kosztuje teraz od 219 200 zł, a rabaty sięgają nawet 30 tys. zł.
Rekordowa sprzedaż Toyoty w Europie

Rekordowa sprzedaż Toyoty w Europie 2025-01-16

Koncern Toyoty, który dość ostrożnie podchodzi do samochodów elektrycznych, zanotował rekordową sprzedaż w Europie. Od stycznia do grudnia z salonów wyjechało 1 217 132 Toyot i Lexusów. To wynik o 4 proc. lepszy wynik niż rok wcześniej. Czwarty...
Toyota obniża ceny samochodów z rocznika 2024

Toyota obniża ceny samochodów z rocznika 2024 2025-01-14

W salonach Toyoty trwa wyprzedaż samochodów z 2024 roku produkcji, która obejmuje modele ze wszystkimi rodzajami napędu – od aut z silnikami benzynowymi, przez hybrydowe, po elektryczne. Samochody dostępne są z bardzo krótkim czasem realizacji...
Toyota RAV4 i Prius znacznie taniej

Toyota RAV4 i Prius znacznie taniej 2025-01-03

Toyota nowe, znacznie niższe ceny katalogowe dla Priusa i RAV4, ale wyłącznie w wersji Plug-in Hybrid. Zmiana cen to efekt zaostrzenia norm emisji spalin od 1 stycznie 2025 roku. Japońskiej firmie zależy na zwiększeniu sprzedaży aut emitujących...
Rekordowa sprzedaż Toyoty w Polsce

Rekordowa sprzedaż Toyoty w Polsce 2024-12-21

Po raz pierwszy, odkąd Toyota dostępna jest na polskim rynku, japoński producent sprzedał w naszym kraju ponad 100 tys. samochodów. W 2024 roku zarejestrowano już w Polsce dokładnie 104 156 nowych samochodów osobowych i dostawczych Toyoty. Dane...
Toyoty w obniżonych cenach. Wyprzedaż rocznika

Toyoty w obniżonych cenach. Wyprzedaż rocznika 2024-11-06

U dealerów Toyoty w całym kraju rozpoczęła się wyprzedaż samochodów z roku 2024. Auta w obniżonych cenach są dostępne od ręki, przygotowano także różne formy finansowania zakupu auta oraz promocyjne ceny na akcesoria dodatkowe, w tym na...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS