Miłośnicy polskiej motoryzacji mają powód do świętowania. Wczoraj z linii montażowych tyskiego zakładu Fiat Auto Poland zjechał jubileuszowy 10-milionowy samochód. Tyle aut wyprodukowały w swojej 41-letniej historii zakłady w Bielsku-Białej i w Tychach.
Początki rozwoju przemysłu samochodowego na Śląsku sięgają roku 1971, kiedy to z linii dawnej FSM w Bielsku-Białej zjechały pierwsze Syreny. Dynamiczny rozwój dawnej Fabryki Samochodów Małolitrażowych (powstałej na bazie WSM-u) rozpoczął się w roku 1973, kiedy to na liniach produkcyjnych zakładu w Bielsku-Białej - na mocy licencji zakupionych przez polski rząd - zaczęto montować Fiaty 126, a w Tychach uruchomiono budowę nowego zakładu, który rozpoczął działalność produkcyjną jesienią 1975 roku.
Przez okres swojego istnienia (od końca 1971 roku do września roku 2000 kiedy to produkcja została przeniesiona do tyskiego zakładu) bielska fabryka wyprodukowała 1 722 596 samochodów (modele: 126, 127, Uno, Siena, Palio Weekend).
Produkcja samochodów w tyskim zakładzie rozpoczęła się we wrześniu 1975 roku, gdy z linii montażowych zaczęły zjeżdżać pierwsze Maluchy (Fiat 126p). Od tego czasu wiele się zmieniło. Inwestycje związane z uruchomieniem produkcji kolejnych, nowych modeli uczyniły fabrykę Fiata jedną z najnowocześniejszych w światowym przemyśle motoryzacyjnym, a produkowane w niej samochody plasują się w czołówce rankingów niezawodności. Dwa auta z Tychów: Fiat Panda i Fiat 500 zdobyły prestiżowe tytuły Car of The Year.
W swej 37-letniej działalności tyski zakład, który do maja 1992 roku był częścią dawnej FSM, a obecnie jest jednym z zakładów Fiata, wyprodukował 8 277 404 samochody (modele: 126, Uno/Innocenti, Siena, Palio Weekend, Cinquecento, Seicento, Panda Classic, 500/500C/Abarth, Lancia Ypsilon, Ford KA, a także w systemie SKD - Ducato, Punto, Bravo/Brava, Marea).
W zakładach dawnej FSM wyprodukowano 3 349 487 samochodów, a w Fiat Auto Poland 6 650 513. Z 10 000 000 wyprodukowanych samochodów, 6 205 813 trafiło do klientów zagranicznych.
Jubileuszowym 10-milionowym samochodem okazał się Fiat 500C 1,2 w kolorze czerwonym „rosso corsa" (wersja Lounge), przeznaczony dla klienta w Niemczech.