Ostatnie lata to dla Skody niemal ciągłe pasmo sukcesów. Czesi prezentują kolejne modele i notują kolejne rekordy sprzedaży.
Skoda Rapid
Na początku lutego fabrykę Skody w Mlada Boleslav opuścił 15-milionowy samochód tej czeskiej marki. Jubileuszowy pojazd to srebrna Octavia III generacji. Auto trafi do Skoda Technology Center w Cesanie, gdzie będzie służyło do wożenia VIP-ów.
Ostatnie lata to niezwykłe przyspieszenie produkcji Skody. Na początku zeszłego roku Czesi świętowali przekroczenie liczby 14 mln samochodów (w całym roku 2012 sprzedano 939 200 Skód, co jest rekordowym rocznym wynikiem), a w ciągu ostatnich sześciu lat wyprodukowano około 1/3 wszystkich Skód powstałych w całej 118-letniej historii firmy, czyli mniej więcej 5 mln egzemplarzy.
Skoda Octavia
Co więcej, Czesi nie zamierzają zwalniać. Przeciwnie, wdrażają właśnie program rozwoju, który skutkować ma podniesieniem sprzedaży do poziomu 1,5 mln samochodów rocznie. Wynik taki ma zostać osiągnięty do 2018 roku.
Aktualnie możemy obserwować największą w historii Skody ofensywę modelową. W zeszłym roku zadebiutowały Citigo i Rapid, obecnie rozpoczyna się sukcesywne wprowadzanie na kolejne rynki nowej Octavii. To jednak nie koniec, w sumie w tym roku Skoda zaprezentuje osiem nowych lub odświeżonych modeli.
Skoda Yeti
Debiut nowej Octavii będzie dla Skody miał szczególnie wielkie znaczenie. W najbliższych dniach samochód trafi do salonów w Niemczech i Czechach, w kolejnych tygodniach pojawi się na kolejnych rynkach, w tym także w Polsce. Przypomnijmy, że Octavię z 85-konnym silnikiem benzynowym, klimatyzacją i elektrycznie sterowanymi szybami będzie można kupić już za mniej niż 60 tys. zł.
W zeszłym roku sprzedaż Octavii stanowiła 44 proc. sprzedaży całej Skody, a od 1996 roku na całym świecie sprzedano 3,75 mln egzemplarzy Octavii dwóch generacji.
Skoda Citigo
Obecnie Skoda posiada dwie główne fabryki w Czechach, a kolejne powstają na rynkach rozwijających się. W Mlada Boleslaw, gdzie niedawno przeprowadzono modernizację, zwiększając moce produkcyjne z 800 do 1200 samochodów dziennie, powstają Octavia, Rapid i Fabia.
Modernizacji poddano niedawno również zakład w Kvasinach. Dzięki niej wydajność fabryki została podwojona, obecnie jej bramy może opuszczać 100 tys. samochodów rocznie. W styczniu w Kvasinach ruszyła produkcja Roomstera, która została tam przeniesiona z zakładu we Vrchlabi (ten ostatni stał się głównym dostawcą części - od października zeszłego roku produkowane tam są przekładnie DSG dla całej grupy Volkswagena).
Skoda Superb
Pod koniec zeszłego roku w fabryce w Chinach (kooperacja z Shanghai Volkswagen) ruszyła produkcja Skody Yeti, w tym roku dołączy do niej Rapid i Octavia. Kilka tygodni temu w fabryce GAZ-a w Niżnym Nowogrodzie uruchomiono produkcję Skody Yeti (wyłącznie na rynek rosyjski), w tym roku rozpocznie się tam produkcja Octavii, a w przyszłym - Rapida. Ostatnie fabryka Skody znajduje się w Indiach, gdzie kilka modeli produkowanych jest na lokalny rynek.
W sumie samochody Skody można kupić w ponad 100 krajach całego świata. Firma zatrudnia 25 500 osób. A w halach FSO na Żeraniu hula wiatr...