Na rynek trafiło już 200 tysięcy Volkswagenów sygnowanych literą R. Wynik ten udało się osiągnąć w 15 lat.
Jubileuszy egzemplarz Volkswagena ze logiem R został sprzedany w Wielkiej Brytanii, a kluczyki nabywcy przekazał sam prezes Volkswagena R. Jest to Golf R z opcjonalnym pakietem Performance Pack i układem wydechowym Akrapovicia. Dla nabywcy to już kolejny Volkswagen R - wcześniej kupił i wciąż posiada Golfa IV R32 i Golfa V GTI.
Volkswagen R został założony w 2002 roku jako Volkswagen Individual. W 2010 roku nazwa została zmieniona na R - od słowa Racing. Pierwszy model z literą R to Golf IV R32. Później pojawiały się kolejne generacje Golfa R, a także Passat R36, Touareg R50, Scirocco R, Golf R Cabriolet oraz Golf R w wersji kombi.
Obecna generacja Golfa R produkowana jest jako trzy- i pięciodrzwiowy hatchback oraz kombi. Źródłem mocy jest dwulitrowy silnik benzynowy z doładowaniem, który generuje 310 KM mocy. Maksymalny moment obrotowy wynosi 400 Nm i trafia na wszystkie cztery koła (napęd 4MOTION) za pośrednictwem zautomatyzowanej, dwusprzęgłowej przekładni DSG o siedmiu przełożeniach lub manualnej skrzyni sześciostopniowej (ta wersja nie jest dostępna w Polsce).
Samochód wyróżnia się nie tylko wysoką mocą i świetnymi osiągami, ale również pakietem ospojlerowania oraz sportowym zawieszeniem. Polskie ceny Volkswagena Golfa R startują z poziomu 166 tys. zł. To niemało bowiem za tyle samo można kupić np. Forda Mustanga z silnikiem 2.3 EcoBoost (317 KM).
Obecnie w Volkswagenie R pracuje 350 osób.