chceauto.pl
x
25 lat Audi RS

25 lat Audi RS

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2019-07-17
W 1994 roku, a więc 25 lat temu Audi zaprezentował model RS 2 Avant. Był to pierwszy pojazd w historii firmy z serii RS.

Do dziś Audi Sport GmbH (dawniej quattro GmbH) zaprezentowało już 25 modeli typu RS. W roku 2019 na rynku pojawiło się i pojawi sześć kolejnych modeli, z czego dwa to zupełnie nowe Audi RS.

Audi RS 2 Avant
Audi RS 2 Avant
Modele RS to absolutny top swoich linii produktowych. Wiele z nich było pionierami w swoich segmentach rynkowych i wytyczało drogę dla technicznych innowacji. Dobrym przykładem jest tu zaprezentowane 19 lat temu Audi RS 4 Avant, ze swym silnikiem V6 biturbo, czy Audi TT RS wyposażone w wielokrotnie nagradzaną, mocną, pięciocylindrową jednostkę napędową.

Spośród całej gamy modeli RS na szczególną uwagę zasługuje pięć. To kamienie milowe w historii serii.

Pierwszy rozdział w historii RS rozpoczął się w roku 1994. Wtedy właśnie na rynku pojawiło się wyposażone w pięciocylindrowy, czterozaworowy silnik o mocy 232 kW (315 KM) Audi RS 2 Avant. To właśnie ten samochód pomógł marce stworzyć nowy segment pojazdów: dynamicznych, wydajnych kombi. Moc auta przenoszona była na jezdnię za pomocą sprawdzonego w wyścigach i w rajdach napędu quattro z samoblokującym się, centralnym mechanizmem różnicowym.

Audi RS 4 Avant (B5)
Audi RS 4 Avant (B5)
W roku 1999 debiutowało Audi RS 4 Avant. Zbudowany na bazie S4 samochód nadał nowy wymiar pojęciu mocy samochodów klasy średniej. Pod jego maską – podobnie jak pod maską S4 – znalazł się sześciocylindrowy silnik V biturbo o pojemności 2,7 litra. Jednostka ta powstała we współpracy z firmą Cosworth Technology. Dzięki niej głowice cylindrów zbudowano od nowa, zmieniono porty wlotowe i wylotowe oraz powiększono przekrój kanałów powietrznych po stronie ssącej i sprężającej. Ponadto powiększono turbosprężarki i zwiększono – w porównaniu z S4 – ciśnienie doładowania. W wyniku tego, silnik modelu RS 4 rozwijał maksymalnie 280 kW (380 KM) mocy, zamiast 195 kW (265 KM).

Druga generacja RS 4 pojawiła się w roku 2005. Charakteryzowało ją wiele rozwiązań pochodzących wprost ze sportów motorowych. Najbardziej wyróżniającym się z nich był silnik V8 o mocy 309 kW (420 KM). Był to pierwszy przypadek, w którym Audi zastosowało w swej konstrukcji połączenie bezpośredniego wtrysku benzyny i koncepcji silnika wysokoobrotowego, osiągającego nawet 8250 obr./min.

Jednostka napędowa z bezpośrednim wtryskiem benzyny (FSI), dzięki bardziej efektywnej produkcji mieszanki paliwowo-powietrznej pozwoliła na zwiększenie mocy wyjściowej. Budując zawieszenie RS 4 wykorzystano najnowszą wtedy wersję stałego napędu na cztery koła quattro oraz użyty po raz pierwszy w roku 2002 w modelu RS 6 system dynamicznej kontroli jazdy Dynamic Ride Control.

Zaawansowany napęd quattro z samoblokującym się, centralnym mechanizmem różnicowym zapewniał przyczepność, asymetrycznie i dynamicznie rozdzielając moment obrotowy między osiami, w stosunku 40 procent na przód i 60 procent na tył.

Ta generacja RS 4 była również dostępna jako jedyna w wersji ze składanym dachem.

Audi RS 6 Avant (C5)
Audi RS 6 Avant (C5)
Rok 2008 to rynkowa premiera RS 6 Avant. Samochód miał od podstaw skonstruowany benzynowy silnik V10 z bezpośrednim wtryskiem FSI, podwójne doładowanie biturbo, smarowanie z suchej miski olejowej oraz stały napęd na cztery koła quattro. Z mocą 426 kW (580 KM) i 650 Nm momentu obrotowego, RS 6 Avant jest do dziś najmocniejszym seryjnie produkowanym Audi.

Skrzynia korbowa jednostki napędowej V10 wykonana została w procesie niskociśnieniowego odlewu ze stopu aluminium – zaawansowanego technicznie materiału łączącego w sobie niską masę i wysoką wytrzymałość. Tuleje cylindrów połączonej skrzyni korbowej były mechanicznie odsłonięte, w wyniku czego masa silnika wynosiła zaledwie 278 kg.

Jednocześnie, by stawić czoło najbardziej wyśrubowanym wymaganiom jeśli chodzi o dynamikę samochodu, obieg oleju wyposażono w suchą miskę olejową – rozwiązanie wypróbowane i przetestowane w sporcie motorowym. Oddzielny zbiornik oleju i moduł pompy olejowej z kilkoma stopniami zasysania oleju, przez cały czas zapewniały podzespołom silnika i dwóm turbosprężarkom odpowiednie smarowanie. Dziś, to rozwiązanie techniczne stosowane jest w Audi R8.

Audi RS 4 Avant (B7)
Audi RS 4 Avant (B7)
W roku 2011 filozofia RS, za sprawą modelu RS 3 Sportback o mocy 250 kW (340 KM) wyposażonego w silnik pięciocylindrowy, trafiła do samochodów klasy compact. W 2013, RS Q3 zapoczątkował kolejny segment rynkowy – segment kompaktowych SUV’ów. Ten samochód napędzany był przez montowany poprzecznie, pięciocylindrowy silnik 2,5 – taki sam, jaki montuje się w Audi TT RS i RS 3.

Motor ten był bardzo kompaktowy – miał niecałe 50 cm długości. Długi skok tłoka (średnica cylindra x skok: 82,5 x 92,8 mm) jest rozwiązaniem doskonałym dla jednostek napędowych montowanych poprzecznie. Początkowo wytwarzał 228 kW (310 KM) lecz jego moc w roku 2014 została zwiększona do 250 kW (340 KM), a w 2016 roku - do 270 kW (367 KM).

Silniki pięciocylindrowe zajmowały zresztą w historii Audi RS wyjątkowe miejsce

Audi RS 4 Avant (B8)
Audi RS 4 Avant (B8)
Już RS 2 z roku 1994 wyposażone był w taki silnik. Pięciocylindrowy motor powrócił w roku 2009 w Audi TT RS, w 2011 trafił do RS 3 Sportback, a dwa lata później do RS Q3. Dziś 2.5 TFSI napędza nie tylko TT RS, ale również RS 3.

Po przekonstruowaniu, pięciocylindrowa jednostka jest teraz o 26 kg lżejsza od swojej poprzedniczki. Skrzynia korbowa jest zrobiona z aluminium, co zmniejsza masę całości o 18 kg. Staranne, precyzyjnie wymierzone wykonanie zmniejsza tarcie wewnętrzne, zwiększając jednocześnie moc wyjściową. Cylindry pokryte są plazmą; główne łożyska wału korbowego mają średnicę mniejszą o 6 mm. Wał korbowy jest drążony i dlatego jest lżejszy o 1 kg. Aluminiowe tłoki mają kanały do chłodzenia olejowego.

Audi RS 6 Avant (C6)
Audi RS 6 Avant (C6)
W krótkiej fazie rozgrzewania silnika po zimnym starcie, wyłączana pompa wodna nie tłoczy płynu chłodzącego do głowicy cylindrów – w ten sposób 2.5 TFSI szybciej osiąga temperaturę roboczą. Obniża to współczynnik tarcia i zmniejsza zużycie paliwa. Sekwencja zapłonu 1-2-4-5-3 wsparta geometrią układu ssącego i wydechowego, zapewnia niepowtarzalny dźwięk silnika.

Audi Sport GmbH ma obecnie w swej ofercie siedem modeli typu RS:

• Audi TT RS Coupé i Roadster
• Audi RS 3 Sportback i Limousine
• Audi RS 4 Avant
• Audi RS 5 Coupé
• Audi RS 5 Sportback

Modele RS w porządku chronologicznym:

Audi serii RS
Audi serii RS
• Audi RS 2 Avant (1994): pięciocylindrowy, turbodoładowany silnik 2,2 l.; 232 kW (326 KM)
• Audi RS 4 Avant (2000): silnik 2,7 l. V6, biturbo, 279 kW (380 KM)
• Audi RS 6 Limousine i RS 6 Avant (2002): silnik 4,2 l. V8, biturbo, 331 kW (450 KM); od roku 2004 – RS 6 plus, 353 kW (480 KM), seria limitowana do 999 egzemplarzy
• Audi RS 4 Limousine (2005), RS 4 Avant (2006), RS 4 Cabriolet (2006): silnik 4,2 l. V8, 309 kW (420 KM)
• Audi RS 6 Limousine i RS 6 Avant (2008): silnik 5,0 l. V10, biturbo, 426 kW (580 KM); od roku 2010 – RS 6 plus z prędkością ograniczoną do 303 km/h
• Audi TT RS Coupé i TT RS Roadster (2009): pięciocylindrowy silnik 2.5 l., 250 kW (340 KM); od roku 2012 – wersja plus o mocy 265 kW (360 KM)
• Audi RS 5 Coupé (2010) i RS 5 Cabriolet (2012): silnik 4,2 l. V8, 331 kW (450 KM),
• Audi RS 3 Sportback (2011): pięciocylindrowy silnik 2.5 l., 250 kW (340 KM)
• Audi RS 4 Avant (2012): 4,2 l. V8, 331 kW (450 KM)
• Audi RS Q3 (2013): pięciocylindrowy silnik 2,5 l., 228 kW (310 KM); od roku 2014 – 250 kW (340 KM); od roku 2016 – wersja performance 270 kW (367 KM)
• Audi RS 6 Avant (2013): silnik 4,0 l. V8, biturbo, moc 412 kW (560 KM); od roku 2015 – wersja performance o mocy 445 kW (605 KM)
• Audi RS 7 Sportback (2013): 4,0 l. V8, biturbo, 412 kW (560 KM); od roku 2015 – wersja performance o mocy 445 kW (605 KM)
• Audi RS 3 Sportback (2015): pięciocylindrowy silnik 2,5 l. o mocy 270 kW (367 KM)
• Audi TT RS Coupé i TT RS Roadster (2016): pięciocylindrowy silnik 2,5 l. o mocy 294 kW (400 KM)
• Audi RS 3 Limousine (2017): pięciocylindrowy silnik 2,5 l. o mocy 294 kW (400 KM)
• Audi RS 5 Coupé (2017): 2,9 l. V6, biturbo, moc 331 kW (450 KM)
• Audi RS 4 Avant (2017): 2,9 l. V6, biturbo, moc 331 kW (450 KM)
• Audi RS 5 Sportback (2018): 2,9 l. V6, biturbo, moc 331 kW (450 KM)

25 lat Audi RS - GALERIA ZDJĘĆ

25 lat Audi RS25 lat Audi RS25 lat Audi RS25 lat Audi RS25 lat Audi RS25 lat Audi RS25 lat Audi RS25 lat Audi RS

Zobacz także

Audi RS3 po modernizacji

Audi RS3 po modernizacji 2024-08-21

Wiosną 2024 roku Audi A3 zostało poddane modernizacji. Nie dziwi więc fakt, że podobnym zabiegom poddano usportowioną wersję tego modelu, czyli RS3. Warto się zainteresować tym samochodem, bo to jeden z ostatnich prawdziwych hot-hatchów i jeden z...
Audi RS 6 Avant GT. Szybciej już się nie da

Audi RS 6 Avant GT. Szybciej już się nie da 2024-02-08

Audi zaprezentowało model RS 6 Avant GT. Jest to specjalna edycja tego sportowego pojazdu, która wyróżnia się stylizacją, wyglądem oraz osiągami. Samochód nawiązuje do stworzonego przez praktykantów projektu RS 6 GTO concept z 2020 r. Przez 6...
Audi RS 6 Avant performance i RS 7 Sportback performance

Audi RS 6 Avant performance i RS 7 Sportback performance 2022-12-07

Audi RS6 Avant i RS7 Sportback w wersji standardowej napędzane są silnikiem benzynowym V8 biturbo TFSI, który generuje 600 KM i 800 Nm. Trudno sobie wyobrazić, że to będzie dla kogoś niewystarczająco, mimo wszystko jednak Audi przygotowało wersję...
Audi RS6 ma już 20 lat

Audi RS6 ma już 20 lat 2022-07-27

2002 roku Audi zaprezentowało model RS6. Samochód, który początkowo wyglądał jak zwykłe, rodzinne kombi, szokował osiągami i na trwałe zapisał się w historii motoryzacji.Pierwsza generacja (typoszereg C5) Audi RS6 wyglądała niemal identycznie,...
Audi RS Q e-tron na Rajdzie Dakar: udany start w nową erę

Audi RS Q e-tron na Rajdzie Dakar: udany start w nową erę 2022-01-15

Najbardziej niesamowity samochód rajdowy w historii Audi przeszedł swój chrzest bojowy. Wszystkie trzy egzemplarze Audi RS Q e-tron, podczasswojego debiutu w Arabii Saudyjskiej, ukończyły najtrudniejszy na świecie rajd terenowy, „Dakar”. W sumie...
Audi RS3 w szczegółach. Znamy polską cenę.

Audi RS3 w szczegółach. Znamy polską cenę. 2021-10-26

W salonach na można już zamawiać Audi RS3 Sportback i RS3 Limousine. Cena "bazowych" wersji to 284 tys. zł. Pierwsze auta, przynajmniej w teorii, pojawią się u klientów jesienią. Pod maską pracuje prawdziwa legenda. Jednostka napędowa 2.5 TFSI pięć...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS