W 1994 roku, a więc 25 lat temu Audi zaprezentował model RS 2 Avant. Był to pierwszy pojazd w historii firmy z serii RS.
Do dziś Audi Sport GmbH (dawniej quattro GmbH) zaprezentowało już 25 modeli typu RS. W roku 2019 na rynku pojawiło się i pojawi sześć kolejnych modeli, z czego dwa to zupełnie nowe Audi RS.
Audi RS 2 Avant
Modele RS to absolutny top swoich linii produktowych. Wiele z nich było pionierami w swoich segmentach rynkowych i wytyczało drogę dla technicznych innowacji. Dobrym przykładem jest tu zaprezentowane 19 lat temu Audi RS 4 Avant, ze swym silnikiem V6 biturbo, czy Audi TT RS wyposażone w wielokrotnie nagradzaną, mocną, pięciocylindrową jednostkę napędową.
Spośród całej gamy modeli RS na szczególną uwagę zasługuje pięć. To kamienie milowe w historii serii.
Pierwszy rozdział w historii RS rozpoczął się w roku 1994. Wtedy właśnie na rynku pojawiło się wyposażone w pięciocylindrowy, czterozaworowy silnik o mocy 232 kW (315 KM) Audi RS 2 Avant. To właśnie ten samochód pomógł marce stworzyć nowy segment pojazdów: dynamicznych, wydajnych kombi. Moc auta przenoszona była na jezdnię za pomocą sprawdzonego w wyścigach i w rajdach napędu quattro z samoblokującym się, centralnym mechanizmem różnicowym.
Audi RS 4 Avant (B5)
W roku 1999 debiutowało Audi RS 4 Avant. Zbudowany na bazie S4 samochód nadał nowy wymiar pojęciu mocy samochodów klasy średniej. Pod jego maską – podobnie jak pod maską S4 – znalazł się sześciocylindrowy silnik V biturbo o pojemności 2,7 litra. Jednostka ta powstała we współpracy z firmą Cosworth Technology. Dzięki niej głowice cylindrów zbudowano od nowa, zmieniono porty wlotowe i wylotowe oraz powiększono przekrój kanałów powietrznych po stronie ssącej i sprężającej. Ponadto powiększono turbosprężarki i zwiększono – w porównaniu z S4 – ciśnienie doładowania. W wyniku tego, silnik modelu RS 4 rozwijał maksymalnie 280 kW (380 KM) mocy, zamiast 195 kW (265 KM).
Druga generacja RS 4 pojawiła się w roku 2005. Charakteryzowało ją wiele rozwiązań pochodzących wprost ze sportów motorowych. Najbardziej wyróżniającym się z nich był silnik V8 o mocy 309 kW (420 KM). Był to pierwszy przypadek, w którym Audi zastosowało w swej konstrukcji połączenie bezpośredniego wtrysku benzyny i koncepcji silnika wysokoobrotowego, osiągającego nawet 8250 obr./min.
Jednostka napędowa z bezpośrednim wtryskiem benzyny (FSI), dzięki bardziej efektywnej produkcji mieszanki paliwowo-powietrznej pozwoliła na zwiększenie mocy wyjściowej. Budując zawieszenie RS 4 wykorzystano najnowszą wtedy wersję stałego napędu na cztery koła quattro oraz użyty po raz pierwszy w roku 2002 w modelu RS 6 system dynamicznej kontroli jazdy Dynamic Ride Control.
Zaawansowany napęd quattro z samoblokującym się, centralnym mechanizmem różnicowym zapewniał przyczepność, asymetrycznie i dynamicznie rozdzielając moment obrotowy między osiami, w stosunku 40 procent na przód i 60 procent na tył.
Ta generacja RS 4 była również dostępna jako jedyna w wersji ze składanym dachem.
Audi RS 6 Avant (C5)
Rok 2008 to rynkowa premiera RS 6 Avant. Samochód miał od podstaw skonstruowany benzynowy silnik V10 z bezpośrednim wtryskiem FSI, podwójne doładowanie biturbo, smarowanie z suchej miski olejowej oraz stały napęd na cztery koła quattro. Z mocą 426 kW (580 KM) i 650 Nm momentu obrotowego, RS 6 Avant jest do dziś najmocniejszym seryjnie produkowanym Audi.
Skrzynia korbowa jednostki napędowej V10 wykonana została w procesie niskociśnieniowego odlewu ze stopu aluminium – zaawansowanego technicznie materiału łączącego w sobie niską masę i wysoką wytrzymałość. Tuleje cylindrów połączonej skrzyni korbowej były mechanicznie odsłonięte, w wyniku czego masa silnika wynosiła zaledwie 278 kg.
Jednocześnie, by stawić czoło najbardziej wyśrubowanym wymaganiom jeśli chodzi o dynamikę samochodu, obieg oleju wyposażono w suchą miskę olejową – rozwiązanie wypróbowane i przetestowane w sporcie motorowym. Oddzielny zbiornik oleju i moduł pompy olejowej z kilkoma stopniami zasysania oleju, przez cały czas zapewniały podzespołom silnika i dwóm turbosprężarkom odpowiednie smarowanie. Dziś, to rozwiązanie techniczne stosowane jest w Audi R8.
Audi RS 4 Avant (B7)
W roku 2011 filozofia RS, za sprawą modelu RS 3 Sportback o mocy 250 kW (340 KM) wyposażonego w silnik pięciocylindrowy, trafiła do samochodów klasy compact. W 2013, RS Q3 zapoczątkował kolejny segment rynkowy – segment kompaktowych SUV’ów. Ten samochód napędzany był przez montowany poprzecznie, pięciocylindrowy silnik 2,5 – taki sam, jaki montuje się w Audi TT RS i RS 3.
Motor ten był bardzo kompaktowy – miał niecałe 50 cm długości. Długi skok tłoka (średnica cylindra x skok: 82,5 x 92,8 mm) jest rozwiązaniem doskonałym dla jednostek napędowych montowanych poprzecznie. Początkowo wytwarzał 228 kW (310 KM) lecz jego moc w roku 2014 została zwiększona do 250 kW (340 KM), a w 2016 roku - do 270 kW (367 KM).
Silniki pięciocylindrowe zajmowały zresztą w historii Audi RS wyjątkowe miejsce
Audi RS 4 Avant (B8)
Już RS 2 z roku 1994 wyposażone był w taki silnik. Pięciocylindrowy motor powrócił w roku 2009 w Audi TT RS, w 2011 trafił do RS 3 Sportback, a dwa lata później do RS Q3. Dziś 2.5 TFSI napędza nie tylko TT RS, ale również RS 3.
Po przekonstruowaniu, pięciocylindrowa jednostka jest teraz o 26 kg lżejsza od swojej poprzedniczki. Skrzynia korbowa jest zrobiona z aluminium, co zmniejsza masę całości o 18 kg. Staranne, precyzyjnie wymierzone wykonanie zmniejsza tarcie wewnętrzne, zwiększając jednocześnie moc wyjściową. Cylindry pokryte są plazmą; główne łożyska wału korbowego mają średnicę mniejszą o 6 mm. Wał korbowy jest drążony i dlatego jest lżejszy o 1 kg. Aluminiowe tłoki mają kanały do chłodzenia olejowego.
Audi RS 6 Avant (C6)
W krótkiej fazie rozgrzewania silnika po zimnym starcie, wyłączana pompa wodna nie tłoczy płynu chłodzącego do głowicy cylindrów – w ten sposób 2.5 TFSI szybciej osiąga temperaturę roboczą. Obniża to współczynnik tarcia i zmniejsza zużycie paliwa. Sekwencja zapłonu 1-2-4-5-3 wsparta geometrią układu ssącego i wydechowego, zapewnia niepowtarzalny dźwięk silnika.
Audi Sport GmbH ma obecnie w swej ofercie siedem modeli typu RS: • Audi TT RS Coupé i Roadster
• Audi RS 3 Sportback i Limousine
• Audi RS 4 Avant
• Audi RS 5 Coupé
• Audi RS 5 Sportback
Modele RS w porządku chronologicznym:Audi serii RS
• Audi RS 2 Avant (1994): pięciocylindrowy, turbodoładowany silnik 2,2 l.; 232 kW (326 KM)
• Audi RS 4 Avant (2000): silnik 2,7 l. V6, biturbo, 279 kW (380 KM)
• Audi RS 6 Limousine i RS 6 Avant (2002): silnik 4,2 l. V8, biturbo, 331 kW (450 KM); od roku 2004 – RS 6 plus, 353 kW (480 KM), seria limitowana do 999 egzemplarzy
• Audi RS 4 Limousine (2005), RS 4 Avant (2006), RS 4 Cabriolet (2006): silnik 4,2 l. V8, 309 kW (420 KM)
• Audi RS 6 Limousine i RS 6 Avant (2008): silnik 5,0 l. V10, biturbo, 426 kW (580 KM); od roku 2010 – RS 6 plus z prędkością ograniczoną do 303 km/h
• Audi TT RS Coupé i TT RS Roadster (2009): pięciocylindrowy silnik 2.5 l., 250 kW (340 KM); od roku 2012 – wersja plus o mocy 265 kW (360 KM)
• Audi RS 5 Coupé (2010) i RS 5 Cabriolet (2012): silnik 4,2 l. V8, 331 kW (450 KM),
• Audi RS 3 Sportback (2011): pięciocylindrowy silnik 2.5 l., 250 kW (340 KM)
• Audi RS 4 Avant (2012): 4,2 l. V8, 331 kW (450 KM)
• Audi RS Q3 (2013): pięciocylindrowy silnik 2,5 l., 228 kW (310 KM); od roku 2014 – 250 kW (340 KM); od roku 2016 – wersja performance 270 kW (367 KM)
• Audi RS 6 Avant (2013): silnik 4,0 l. V8, biturbo, moc 412 kW (560 KM); od roku 2015 – wersja performance o mocy 445 kW (605 KM)
• Audi RS 7 Sportback (2013): 4,0 l. V8, biturbo, 412 kW (560 KM); od roku 2015 – wersja performance o mocy 445 kW (605 KM)
• Audi RS 3 Sportback (2015): pięciocylindrowy silnik 2,5 l. o mocy 270 kW (367 KM)
• Audi TT RS Coupé i TT RS Roadster (2016): pięciocylindrowy silnik 2,5 l. o mocy 294 kW (400 KM)
• Audi RS 3 Limousine (2017): pięciocylindrowy silnik 2,5 l. o mocy 294 kW (400 KM)
• Audi RS 5 Coupé (2017): 2,9 l. V6, biturbo, moc 331 kW (450 KM)
• Audi RS 4 Avant (2017): 2,9 l. V6, biturbo, moc 331 kW (450 KM)
• Audi RS 5 Sportback (2018): 2,9 l. V6, biturbo, moc 331 kW (450 KM)