Jeśli uważacie producentów pokroju Hyundaia czy Kii za nowicjuszy w dziedzinie budowy pojazdów musicie zweryfikować swoje poglądy.
Mija właśnie równe trzydzieści lat do rynkowego debiutu popularnego również na naszym rynku Hyundaia Sonata.
Pierwsza Sonata trafiła do salonów w 1985 roku. Hyundai był wówczas mocno związany z Fordem, nie dziwi więc fakt, że auto bazowało na rozwiązaniach technicznych amerykańskiego koncernu.
Hyundai Sonata III generacji
Warto przypomnieć, że romans Koreańczyków z Fordem trwał od początku istnienia Hyundai Motors. Pierwszym pojazdem wyprodukowanym przez nową koreańską markę (w 1968 roku) był Hyundai Cotina, czyli lokalna wariacja na temat wytwarzanego wówczas Forda Cortiny.
Zbudowana głównie z myślą o nabywcach z USA pierwsza generacja Sonaty miała kanciaste kształty (auto oferowano wyłącznie z nadwoziem typu sedan) i klasyczny układ napędowy – umieszczony wzdłużnie z przodu silnik napędzał koła tylnej osi. Od tej pory, wliczając w to poważniejsze liftingi, Hyundai zaprezentował już siedem generacji Sonaty.
Hyundai Sonata II generacji
W Polsce największym powodzeniem cieszyło jej trzecie wcielenie produkowane w latach 1994-2000, do budowy którego wykorzystano płytę podłogową, na jakiej powstawały też modele Santa Fe i Trajet. Najwięcej nabywców Sonata znalazła jednak w Stanach Zjednoczonych, gdzie sprzedano już ponad 2,3 mln egzemplarzy tego modelu. Począwszy od 1985 roku z fabryk należących do Hyundaia wyjechało przeszło 7,3 mln sztuk różnych generacji Sonaty.
Przypominamy, że w 1998 roku Hyundai zakupił firmę Kia i obecnie koreański holding jest piątym największym producentem samochodów na świecie.