Aż dziewięć samochodów rozbili ostatnio specjaliści z Euro NCAP. Tym razem próbom zderzeniowym poddano: Audi Q2, Hyundai Ioniq, Ford Edge, SsangYong Tivoli, SsangYong XLV oraz Suzuki Ignis. Trzy ostatnie modele testowano w dwóch odmianach: standardowej oraz wzbogaconej o dodatkowy pakiet safety. Które auta wyszły z prób obronną ręką.
Maksymalny wynik – pięciu gwiazdek - otrzymały: Audi Q2, Hyundai Ioniq, Ford Edge i Suzuki Ignis z pakietem safety. SsangYonga Tivoli i bliźniaczego SsangYonga XLV wyposażone w pakiet „safe” oceniono na cztery gwiazdki. Trzy gwiazdki przyznano podstawowemu modelowi Suzuki Ignisa z najskromniejszym wyposażeniem.
Ford Edge
Audi Q2 otrzymało 93 proc. punktów za ochronę dorosłych i 86 proc. za zabezpieczenie dzieci. Poziom ochrony pieszych i dodatkowe systemy wspomagające oceniono na 70 proc.
Forde Edge otrzymał 85 proc. punktów, za ochronę dzieci i 76 proc. za ochronę dorosłych. Poziom zabezpieczenia pieszych oceniono na 67 proc. Za dodatkowe systemy wspomagające bezpieczeństwo samochód otrzymał 89 proc. punktów.
Najnowsze dzieło Hyundaia – model Ioniq – oceniono na 91 proc. w kategorii ochrony dorosłych i 80 proc. w kategorii ochrony dzieci. Za zabezpieczenie pieszych przyznano autu 70 proc. punktów. Za dodatkowe systemy wspomagające 82 proc.
Suzuki Ignis
Suzuki Ignis z wyposażeniem „safety” może się pochwalić wynikiem 87 punktów za ochronę dorosłych i 79 punktów za ochronę najmłodszych. Poziom ochrony pieszych to 77 proc., dodatkowe systemy wspomagające – 60 proc.
W przypadku podstawowej odmiany Ignisa na trójgwiazdkowym wyniku (podobnie, jak miało to miejsce z SsangYongami) zaważyła bardzo słaba ocena w zakresie dodatkowych systemów wspomagających bezpieczeństwo (jedynie 25 proc). Poziom ochrony dzieci i dorosłych oceniono na 79 proc. Zabezpieczenie pieszych – na 67 proc.
SsangYong Tivoli
SsangYonga Tivoli z dodatkowym wyposażeniem z zakresu bezpieczeństwa oceniono na 82 proc. punktów za ochronę dorosłych i 62 proc. za ochronę dzieci. Za zabezpieczenie pieszych przyznano mu 65 proc., za systemy wspomagające – 43 proc.
Odmianę z podstawowym otrzymała 74 proc. punktów za ochronę dorosłych, 62 proc. za ochronę dzieci i 55 za ochronę pieszych. Dodatkowe systemy wspomagające bezpieczeństwo to zaledwie 25 punktów procentowych.
Podobnie kształtują się wyniki – bazującego na Tivoli – modelu XLV. Z pakietem „safe” bezpieczeństwo dorosłych oceniono na 82 proc, dzieci na 62 proc, ochronę pieszych na 65 proc. punktów, a dodatkowe systemy wspomagające bezpieczeństwo na 43 proc.
„Trzygwiazdkowa” odmiana legitymuje się odpowiednio wynikami: 74 proc. za ochronę dorosłych, 62 proc. za ochronę dzieci, 55 proc. za ochronę przechodniów i 25 proc. za dodatkowe systemy wspomagające bezpieczeństwo.