Organizacja Euro NCAP opublikowała wyniki ostatniej serii testów zderzeniowych przeprowadzonych w 2022 roku. Kolejne testy odbędą się już w przyszłym roku i będą prowadzone według zaostrzonych kryteriów.
Z tego względu wielu producentów śpieszyło się, by ich samochody poddano egzaminowi jeszcze w tym roku. Stąd w ostatniej sesji przebadano aż 14 różnych modeli. Wśród nich tylko kilka nie uzyskało maksymalnej, pięciogwiazdkowej oceny.
Lucid Air
Pod lupę ekspertów z Euro NCAP trafił szereg pojazdów producentów do tej pory na Starym Kontynencie nieobecnych. Nowością jest np. Lucid Air, czyli duży luksusowy pojazd segmentu premium, wyprodukowany przez amerykańską firmę. Lucid Air otrzymał ocenę pięciu gwiazdek.
Również na pięć gwiazdek oceniono nowe samochody z Chin. Chery Omoda 5 to nieduży SUV, z kolei SAIC Mifa 9 to duży van. Oba pojazdy w Europie jeszcze nie zaistniały.
Pięć gwiazdek otrzymał również MG 4. To elektryczny pojazd, także produkcji chińskiej (MG należy do SAIC).
Nie jest żadną niespodzianką, że maksymalną ocenę w testach otrzymały nowy Lexus RX, Land Rover Discovery Sport i Mercedes GLC.
Dobrze spisały się również pickupy. Zarówno nowy Volkswagen Amarok, jak i Ford Ranger również zasłużyły na pięć gwiazdek. Podobnie oceniono nowego elektrycznego Volkswagena, czyli ID. Buzz oraz Skodę Octavię.
Które samochody w tej sesji wypadły najsłabiej? Na cztery gwiazdki oceniono Peugeota 408 i Citroena C4 X, co jest pewną niespodzianką. Natomiast Ford Puma i Volkswagen Touran zostały poddane kolejnym testom (auta mają już solidny staż rynkowy) i na skutek zaostrzanych kryteriów straciły po jednej z pięciu otrzymanych wcześniej gwiazdek.
Kolejne testy zostaną przeprowadzone w 2023 roku. Większy nacisk zostanie w nich położony na systemy wspomagania kierowców i jazdy półautonomicznej.