Euro NCAP przeprowadzi kolejne testy zderzeniowe. Wpadek nie było, ale kilka niespodzianek już tak.
Maksymalną ocenę pięciu gwiazdek w tym cyklu testów otrzymał elektryczny Mercedes EQE. Na taką samą ocenę zasłużył debiutujący w testach Euro NCAP, chiński producent samochodów elektrycznych, firma BYD, która do sprawdzenia wystawiła crossovera o nazwie Atto 3.
Również pięciogwiazdkowe wyniki uzyskały: Mazda CX-60, BMW X1 i 2 Active Tourer, Seaty Ibiza i Arona po liftingu oraz również zmodernizowany Volkswagen Golf.
BMW 2 Active Tourer
Najsłabiej, co można uznać za niespodziankę, wypadły samochody francuskie - Citroen C5 X i przeznaczona do najmu krótkoterminowego konstrukcja należącej do Renault marki Mobilize o nazwie Limo.
Mercedes EQE, poza wysokim poziomem ochrony biernej, oferuje m.in. aktywny system kierowania Distronic, który jako jedyny, gdy kierowca przestaje reagować, potrafi sprowadzić samochód na pobocze wielopasmowej drogi, bezpiecznie zatrzymać i wezwać pomoc. Stąd najwyższa w historii Euro NCAP ocena w zakresie systemów ADAS.
BYD Atto 3 to kolejny chiński elektryczny pojazd, który zdobył pięć gwiazdek po należących do Great Wall Motor modelach Ora Funky Cat i Wey Cofeee 01. Oczywiście wszystkie te pojazdy już wkrótce mają być oferowane w Europie, lub już da się je kupić na wybranych rynkach.
Mazda CX-60
Warto zauważyć, że Citroen C5 X i Mobilize Limo, czyli samochody, które otrzymały po cztery gwiazdki, również produkowane są w Chinach - Citroen w firmie Dongfeng Peugeot-Citroen Automobile, a Limo z w zakładzie spółki joint-venture Renault Jiangling. W tych modelach uwagę jurorów zwróciły pewne braki w zakresie systemów asystujących kierowcy i to one zadecydowały o gorszym wyniku.
Również małe Seaty, czyli Ibiza i Arona mogłyby mieć lepsze wyposażenie w systemy ADAS, chociaż w ich wypadku bardzo dobre wyniki na innych polach przesądziły o ocenie pięciogwiazdowej.
Natomiast Volkswagen Golf po raz pierwszy testowany był po premierze w 2019 roku i zdobył wówczas pięć gwiazdek. Nie mogło więc być inaczej obecnie, szczególnie że wyposażenie w systemy asystujące zostało zwiększone.