Abarth zaprezentował pierwszy elektryczny pojazd w swojej historii. Oto Abarth 500e.
![Abarth 500e](https://img.chceauto.pl/arts/5478/abarth-500e-sportowo-na-prad-41929_v3.webp)
Abarth 500e
Abarth 500e nie jest najmocniejszym modelem w historii marki, ale pierwszym o napędzie elektrycznym. Samochód wyposażono w silnik elektryczny o mocy 154 KM i momencie 235 Nm. Auto ma więc o około 30 proc. większą moc od elektrycznego Fiata 500e (118 KM), ale jest wyraźnie słabsze od specjalnych wersji spalinowego Abartha 500, jak 595 (165, 180 KM) czy 695 Biposto (190 KM).
Abarth 500e rozpędza się do 100 km/h w równe 7 sekund, czyli o niespełna sekundę szybciej od bazowej wersji spalinowego Abartha 500, ale wyraźnie wolniej niż Biposto (5,9 s). Włosi zwracają jednak uwagę, że dzięki dostępnemu w każdej chwili momentowi obrotowego 500e świetnie rozpędza się między 20 a 40 czy 40 a 60 km/h. W efekcie 500e na torze Balocco uzyskał o 1 s lepszy czas niż Abarth 695.
![Abarth 500e](https://img.chceauto.pl/arts/5478/abarth-500e-sportowo-na-prad-41931_v3.webp)
Abarth 500e
Elektryczny Fiat 500e oferowany jest z baterią o pojemności 24 lub 42 kWh, natomiast w Abarthcie zawsze montowana jest bateria 42 kWh. Zasięg Fiata 500e wynosi do 330 km, Włosi nie ujawnili zasięgu Abartha, ale możemy się spodziewać, że będzie nieco mniejszy. Samochód można ładować z mocą do 85 kW. Stosunkowo niewielka pojemność baterii sprawia, że jej naładowanie do 80 proc. trwa 35 minut.
Abarth 500e może poruszać się w jednym z trzech trybów: Turismo, Scorpion Street i Scorpion Track. W pierwszym z nich, przeznaczonym do codziennej jazdy, moc silnika jest ograniczona do 136 KM, zaś moment obrotowy - do 220 Nm.
![Abarth 500e](https://img.chceauto.pl/arts/5478/abarth-500e-sportowo-na-prad-41935_v3.webp)
Abarth 500e
Ważnym elementem spalinowych samochodów sportowych jest dźwięk silnika, czyli coś, czego w aucie elektrycznym nie znajdziemy. Abarth poradził sobie z problemem poprzez system o nazwie Acoustic Vehicle Alert System. Przy uruchomieniu silnika odtwarza on dźwięk gitary, zaś obowiązkowo emitowany przez każde auto elektryczne dźwięk ma przypominać odgłos pracy silnik spalinowego.
Ale to nie wszystko, bo za dodatkową opłatą można otrzymać generator dźwięku, który ma wiernie imitować dźwięk spalinowego Abartha. W śmiesznym kierunku zmierza motoryzacja...
Na początek na rynek trafi bogato wyposażone wersja Abarth 500e Scorpionissima. Samochód powstanie w limitowanej serii 1949 egzemplarzy. Polskich cen jeszcze nie podano, ale np. w Holandii ten samochód wyceniono na... 44 tys. euro. Bogato.