Alfa Romeo Tonale wreszcie oficjalnie ujrzała światło dzienne. Prototyp tego pojazdu, bardzo zbliżony wyglądem do wersji produkcyjnej debiutował na salonie genewskim w marcu 2019 roku.
Alfa Romeo Tonale
Na nowy, trzeci w gamie Alfy Romeo model, przyszło więc czekać aż trzy lata... Co więcej, to pierwsza nowość włoskiej marki od... 2016 roku, gdy na rynek trafiło Stelvio. Aż trudno uwierzyć, że Alfa popadła w taką stagnację.
Alfa Romeo Tonale to kompaktowy SUV. Jego nadwozie ma długość 4,53 m, szerokość 1,84 m i wysokość 1,6 m. Na rynku przyjdzie mu się więc zmierzyć m.in. z BMW X1, Audi Q3 czy Volvo XC40.
Samochód jest stylistycznie mocno zbliżony do prototypu. Zauważalne na pierwszy rzut oka różnice sprowadzają się do nieco inaczej zaprojektowanego przodu z szerszymi światłami. Linię świateł poszerzono również z tyłu, ponadto w aucie zastosowano klasyczne klamki, również w tylnych drzwiach (prototyp miał, niczym Alfa Romeo 156, klamki ukryte w słupku).
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale to pierwszy model tego producenta, który można ładować z gniazdka. Co prawda, w gamie nie ma jeszcze wersji elektrycznej, ale pojawiła się hybryda plug-in. Układ hybrydy to to samo rozwiązanie, które dostępne jest w Jeepie Compass i Renagade (wszystkie trzy modele zbudowano na tej samej płycie podłogowej). Napęd Plug-in Hybrid Q4 Tonale opiera się o benzynowy doładowany silnik o pojemności 1.3, który napędza przednią oś i silnik elektryczny przy osi tylnej. O ile w Jeepach układ generuje 190 lub 240 KM, to w Alfie jest to 275 KM.
Oba silniki napędzają w sumie cztery koła, Tonale Q4 rozpędza się do 100 km/h w 6,2 s. Ponadto w trybie elektrycznym, dzięki akumulatorowi o pojemności 15,5 kWh, możliwe jest przejechanie do 60 km.
Alfa Romeo Tonale
Ponadto w ofercie znajdzie się Tonale z hybrydowym napędem bez możliwości ładowania (napęd ten w styczniu debiutował w Jeepach). Bazowym silnikiem tej wersji jest spalinowa jednostka 1.5 turbo, wspomagana przez silnik elektryczny o mocy 20 KM i momencie 55 Nm. Napędowi temu bliżej do układu typu mild hybrid niż klasycznej hybrydy - możliwe jest jednak manewrowanie na parkingu wyłącznie przy użyciu silnika elektrycznego, czego hybryd typu mild nie umożliwiają.
Napęd ten będzie dostępny w wersjach o mocy 130 i 160 KM.
Alfa Romeo Tonale
Wersje hybrydowe posiadają skrzynię automatyczną sześciostopniową (Q4) lub siedmiobiegową, dwusprzęgłową TCT. Sześciobiegowa skrzynia TCT będzie natomiast stosowana w autach z wysokoprężnym silnikiem 1.6 o mocy 130 KM. Przekładni manualnej nie przewidziano.
Nowością w Tonale, a nawet całym świecie motoryzacji, jest token NFT, czyli swego rodzaju "karta zdrowia" pojazdu. NFT rejestruje dane pojazdu, generując certyfikat, który może być wykorzystany jako gwarancja, że samochód był prawidłowo utrzymywany, przechodził przeglądy czy nie brał udziału w wypadkach.
Alfa Romeo Tonale
System infotainment Alfy Romeo oparto o Androida, umożliwia on zdalną aktualizację oprogramowania. W kabinie znajdują się dwa ekrany - zegarów o przekątnej 12,3 cala oraz dotykowy na konsoli środkowej w rozmiarze 10,25 cala.
Wyposażenie w systemy asystujące kierowcy umożliwia Tonale jazdę autonomiczną na poziomie drugim, a więc w określonych sytuacjach samochód sam utrzymuje się na pasie ruchu, dostosowując prędkość do innych pojazdów.
Alfa Romeo Tonale będzie produkowana we Włoszech, w zakładzie w Pomigliano d'Arco.