Audi Q8 to największy SUV w gamie niemieckiego producenta. A RS Q8 to najmocniejsza wersja tego modelu, która zadebiutowała na salonie w Los Angeles. Auto deklasuje obecny top, czyli 435-konne Audi SQ8 TDI.
Audi RS Q8
Audi RS Q8 to przede wszystkim niezwykle mocny silnik, doskonałe osiągi oraz fenomenalne właściwości jezdne, potwierdzone rekordem toru Nurburgring (7:42.2). Samochód jest napędzany jednostką V8 o pojemności 4.0, która dzięki podwójnemu doładowaniu generuje 600 KM mocy i 800 Nm momentu obrotowego.
To wystarczy, by katapultować tego olbrzymiego SUV-a do 100 km/h w 3,8 s, a do 200 km/h w 13,7 s. Prędkość maksymalna została ograniczona do 250 km/h, jednak po zastosowaniu ceramicznych hamulców blokadę można znieść, wówczas RS Q8 może się rozpędzić do 305 km/h! Warto dodać, że samochód wyposażono w technologię miękkiej hybrydy, która umożliwia "żeglowanie" z wyłączonym silnikiem i ma obniżać zużycie paliwa do 0,8 l/100 km.
Audi RS Q8
Moment obrotowy generowany przez silnik trafia na wszystkie cztery koła (układ stałego napędu quattro, standardowo 60 proc. momentu trafia na tylną oś, ale wartość ta waha się w zależności od warunków jazdy od 30 do 85 proc.) za pośrednictwem ośmiostopniowej przekładni Tiptronic. Samochód jest wyposażony we wszystkie możliwe systemy, zapewniając odpowiednią trakcję: sportowy tylny dyferencjał, układ wektorowania momentu czy kontroli trakcji.
Standardem jest adaptacyjne zawieszenie, które nie tylko daje kierowcy możliwość wyboru trybu pracy, ale również automatycznie dostosowuje się do jego stylu jazdy oraz nawierzchni. Układ zapobiega również nadmiernemu przechylaniu nadwozia na zakrętach.
Audi RS Q8
Audi RS Q8 posiada układ czterech kół skrętnych. Rozwiązanie to poprawia stabilność przy wysokich prędkościach oraz zwrotność podczas manewrowania na parkingach. Producent zapewnia ponadto, że auto, dzięki krótkim zwisom i regulowanej wysokości prześwitu (w zakresie 9 centymetrów), nadaje się do zjechania z asfaltu. Pytanie tylko, jak to zniosą niskoprofilowe opony zamontowane na potężnych 22-calowych (opcjonalnie nawet 23-calowych) felgach.
Kierowca Audi RS Q8 ma dyspozycji aż siedem różnych profili jazdy: comfort, auto, dynamic, allroad, offroad oraz indywidualnie konfigurowalne tryby RS1 and RS2, które można aktywować bezpośrednio za pomocą przycisku na kierownicy. Wybór trybu jazdy wpływa na sposób pracy przekładni, wspomagania kierownicy, zawieszenia adaptacyjnego, układu sterowania czterema kołami a nawet na dźwięk silnika.
Audi RS Q8
Wnętrze pełne jest akcentów RS. Sportowe są fotele pokryte skórą Nappa i alcantarą. System virtual cocpit oraz pokłady system infotainment MMI mogą podawać m.in. informacje na temat siły przeciążenia, czasów okrążeń, generowanego w danej chwili momentu czy też ciśnienia w oponach. W aucie znajdziemy również lampkę przypominającą o konieczności zmiany przełożenia po dojściu do granicy obrotów.
600-konne Audi RS8 Q8 to auto zaledwie o 50 KM słabsze od Lamborghini Urus. Samochód należy postawić w jednym rzędzie z takimi mocarzami jak BMW X6 M, Mercedes-AMG GLE 63 czy Land Rover Range Rover Sport SVR.
Audi RS Q8 trafi do europejskich salonów na początku przyszłego roku. Ceny nie są jeszcze znane.