Audi TT debiutowało w 1998 roku, obchodzi więc już 25. urodziny. A to oznacza, że już niedługo mogą pojawić się pierwsze egzemplarze na żółtych, zabytkowych tablicach rejestracyjnych.
Prototyp Audi TT z 1995 roku
Nazwa modelu "TT" nawiązuje do legendarnego Tourist Trophy, jednej z najstarszych imprez motorowych na świecie, na której wielkie sukcesy ze swoimi motocyklami święcili niemieccy producenci tacy jak NSU i DKW. Ponadto nazwa przywołuje również sportowe NSU TT z lat 60-tych.
Decyzja o wprowadzeniu TT do produkcji zapadała w grudniu 1995 roku, po tym gdy zaprezentowany jesienią tego samego roku na salonie we Frankfurcie concept spotkał się z ciepłym przyjęciem.
Audi TT I
W wersji produkcyjnej najbardziej zauważalną zmianą była integracja tylnej szyby bocznej, która wydłużyła profil samochodu. Do niepowtarzalnej sylwetki Audi TT Coupé przyczynia się jeszcze jeden element stylistyczny: koło. Liczne okrągłe elementy znalazły odzwierciedlenie w projekcie wnętrza i karoserii samochodu.
W 1998 roku rozpoczęła się seryjna produkcja Audi TT Coupé. Rok później, Audi wprowadziło na rynek TT Roadster. Samochód oparty był na platformie silnikowej VW Golf IV.
Audi TT I
Paleta silników w Audi TT pierwszej generacji była szeroka. Np. TT pierwszej generacji występowało z czterocylindrowymi silnikami turbo o spektrum mocy od 150 do 225 KM oraz z jednostką V6 o mocy 250 KM.
Na szczycie gamy stał czterocylindrowy silnik w Audi TT quattro Sport, którego moc zwiększono do 240 KM, a dostarczono zaledwie 1 168 sztuk.
Audi TT II
Przez osiem lat produkcji, aż do połowy 2006 roku z linii produkcyjnej zjechało 178 765 Audi TT Coupé pierwszej generacji (Typ 8N) oraz 90 733 Audi TT Roadster.
Drugą generację TT wprowadzono na rynek w 2006 (Coupé) i 2007 (Roadster) – bazowała na platformie drugiej generacji Audi A3. Po raz pierwszy zastosowano adaptacyjne amortyzatory z Audi magnetic ride.
Audi TT II
W 2008 roku pojawił się sportowy model TTS z silnikiem turbo o pojemności 2 litrów i mocy 272 KM, a rok później TT RS z 2,5-litrowym pięciocylindrowym silnikiem turbo o mocy 340 KM i 360 KM w Audi TT RS plus.
Również w 2008 roku debiutowało TT 2.0 TDI quattro, czyli pierwszy raz w TT pojawił się silnik Diesla.
Audi TT III
W 2014 roku pojawiła się trzecia generacja Audi TT – i po raz kolejny niemiecki producent wykorzystał nową generację do zmniejszenia masy. TT Coupé, z silnikiem 2.0 TFSI i manualną skrzynią biegów, ważyło tylko 1 230 kilogramów, czyli do 50 kilogramów mniej niż jego poprzednik.
Pod względem technicznym nowy model przyniósł kilka innowacji. Jedną z nich jest Audi virtual cockpit – w pełni cyfrową tablicę przyrządów z bardzo szczegółowymi, rozbudowanymi wyświetlaczami, które zastąpiły urządzenia analogowe i monitor MMI.
Audi TT III
W 2016 roku, w Audi TT RS rozpoczęła się nowa era dla motoryzacyjnej techniki oświetleniowej, kiedy to Audi po raz pierwszy zastosowało organiczne diody LED, znane jako technologia OLED.
Oferta silnikowa była szeroka. Topowym modelem było początkowo Audi TTS z 2-litrowym silnikiem turbo i mocą 310 KM, a następnie w 2016 roku pojawiło się TT RS z 2,5-litrowym pięciocylindrowym silnikiem turbo. Silnik ten, o mocy 400 KM, dziewięć razy z rzędu otrzymał tytuł "International Engine of the Year".
Dla uczczenia 25-lecia wprowadzenia na rynek TT, Audi przygotowało limitowaną do 100 sztuk edycję specjalną Audi TT RS Coupé iconic edition, która występuje w kolorze Nardo Gray.