chceauto.pl
x
"Baby-Benz" wydoroślał. Ma już 35 lat!

"Baby-Benz" wydoroślał. Ma już 35 lat!

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2017-12-04
35 lat temu - 8 grudnia 1982 - roku Mercedes oficjalnie zaprezentował zupełnie nową serię modelową. Na rynku pojawił się wówczas typoszereg W201, czyli popularna 190-ka.

Mercedes-Benz 190 W201
Mercedes-Benz 190 W201
Chociaż samochód często przezywany był mianem „Baby-Benza” auto przyczyniło się do ugruntowania pozycji niemieckiego producenta. Było też wyznacznikiem rozwiązań technicznych, które – po dziś dzień – stosowane są we flagowych modelach niemieckiego producenta. W momencie debiutu do wyboru były dwa, czterocylindrowe silniki benzynowe: 190, z gaźnikową jednostką rozwijającą moc 90 KM, oraz 190 E, z zasilanym wtryskiem paliwa motorem o mocy 122 KM.

Mercedes-Benz 190 W201
Mercedes-Benz 190 W201
Firma systematycznie poszerzała jednak paletę modelową, wprowadzając kolejne innowacyjne warianty. Przykładowo model 190 D (72 KM) znany był z cichej pracy, w czym swój udział miało zastosowanie wygłuszenia silnika. Te pojawiło się po raz pierwszy w seryjnie produkowanym aucie osobowym! Nieznany wcześniej poziom osiągów modelu wysokoprężnego zaoferowano w roku 1986 - zadebiutował wówczas 5-cylindrowy wariant 190 D 2.5 Turbo rozwijający 122 KM).

Odmiana 190 E 2.3-16 (185 KM), zaopatrzona w przełomową głowicę z 4 zaworami na cylinder, już w chwili swojej premiery jesienią 1983 roku miała na koncie imponujący sportowy sukces: trzy prototypy modelu ustanowiły długodystansowe rekordy świata, pokonując odległość 25 000 km, 25 000 mil oraz 50 000 km ze średnimi prędkościami ocierającymi się o 250 km/h. Wyczynu tego dokonały na torze Nardò w południowej Italii.

Mercedes-Benz 190 W201
Mercedes-Benz 190 W201
Kompaktowa limuzyna z 1982 roku stanowiła też prawdziwą rewolucję pod względem bezpieczeństwa. Najważniejszym punktem było tu niezależne, wielodrążkowe zawieszenie tylnej osi z pięcioma wahaczami na koło. Opracowali je: dr Kurt Enke, Alf Müller oraz Manfred von der Ohe. Takie samo rozwiązanie pojawiło się później w legendarnym już modelu W124. Do dziś konstrukcja ta jest powszechnie stosowana w produkcji pojazdów.

Mercedes-Benz 190 W201
Mercedes-Benz 190 W201
W dziedzinie pasywnego bezpieczeństwa kluczowe było połączenie lekkiej architektury z wysokim poziomem ochrony w trakcie zderzenia. Konstrukcja dachu W 201, z poprowadzonymi podłużnymi belkami na zewnątrz, ze względu na niską masę oraz wyśmienitą stabilność stała się standardem kolejnych serii modelowych Mercedes-Benz. Po raz pierwszy w segmencie kompaktowych limuzyn zastosowano też rozwidlone wzmocnienia stożkowe o określonej odkształcalności, wykonane z wysokowytrzymałej blachy – zapewniały one wysoką odporność na skutki zderzenia, zwłaszcza czołowego z częściowym przesunięciem przeszkody.

Także design W 201, nadzorowany przez Bruno Sacco, wyznaczał standardy obowiązujące u Mercedesa przez wiele kolejnych lat. Ze współczynnikiem oporu powietrza równym 0,34, w chwili premiery w 1982 roku 190-ka była najbardziej opływową spośród wszystkich oferowanych wtedy limuzyn Mercedesa.

Mercedes-Benz 190 W201
Mercedes-Benz 190 W201
Komentując w 1974 r. koncepcję nowego pojazdu, główny inżynier prof. Scherenberg napisał: „Nie ulega wątpliwości [...], ze musi być to typowy Mercedes-Benz”. Tu jako o definicji charakteru Mercedesa wspomniał m.in. o wyrafinowaniu i bezpieczeństwie. W sporządzonej nieco później, pierwszej specyfikacji modelu zapisano, że W 201 miał „świadomie różnić się od innych pojazdów klasy średniej ze względu na cechy, jakich klienci oczekują od marki Mercedes-Benz, odnoszące się do jakości, bezpieczeństwa i wyrafinowania”.

Mercedes-Benz 190 W201
Mercedes-Benz 190 W201
Seryjna produkcja W 201 ruszyła w Sindelfingen, a później odbywała się także w fabryce Mercedes-Benz w Bremie. Na potrzeby nowej serii modelowej tamtejsze zakłady produkcyjne zostały znacząco rozbudowane. Do dziś fabryka w Bremie pozostaje głównym wytwórcą Klasy C, której pierwsza generacja – W 202 – zastąpiła W 201 w 1993 roku. Do sierpnia 1993 r. wyprodukowano łącznie około 1 879 630 egzemplarzy serii W 201.


"Baby-Benz" wydoroślał. Ma już 35 lat! - GALERIA ZDJĘĆ

"Baby-Benz" wydoroślał. Ma już 35 lat!"Baby-Benz" wydoroślał. Ma już 35 lat!"Baby-Benz" wydoroślał. Ma już 35 lat!"Baby-Benz" wydoroślał. Ma już 35 lat!"Baby-Benz" wydoroślał. Ma już 35 lat!"Baby-Benz" wydoroślał. Ma już 35 lat!"Baby-Benz" wydoroślał. Ma już 35 lat!"Baby-Benz" wydoroślał. Ma już 35 lat!"Baby-Benz" wydoroślał. Ma już 35 lat!"Baby-Benz" wydoroślał. Ma już 35 lat!"Baby-Benz" wydoroślał. Ma już 35 lat!"Baby-Benz" wydoroślał. Ma już 35 lat!"Baby-Benz" wydoroślał. Ma już 35 lat!"Baby-Benz" wydoroślał. Ma już 35 lat!

Zobacz także

Mercedes-AMG CLE 53 4MATIC+. Polskie ceny

Mercedes-AMG CLE 53 4MATIC+. Polskie ceny 2024-01-31

Sportowe, dwudrzwiowe coupé napędza sześciocylindrowy rzędowy silnik o pojemności 3.0, wspomagany podwójnym doładowaniem z dodatkową elektryczną sprężarką, który wytwarza moc 330 kW (449 KM) oraz maksymalny moment obrotowy 560 Nm (z funkcją...
Mercedes CLE. Model, który zastąpi dwa

Mercedes CLE. Model, który zastąpi dwa 2023-07-27

Mercedes CLE to samochód coupe, który zastąpi klasę C Coupe oraz klasę E Coupe. Jest to zupełnie nowy model, pojazdu o takim oznaczeniu nigdy jeszcze nie było w gamie niemieckiej firmy.Mercedes CLE jest wynikiem racjonalizatorskiego podejścia. Zamiast...
TEST: Mercedes Klasy C 300d - aspiracje do arystokracji

TEST: Mercedes Klasy C 300d - aspiracje do arystokracji 2023-05-15

Obecna gama limuzyn Mercedesa zaprojektowana została w myśl wspólnej koncepcji stylistycznej, przez co Klasa C, E i S dla osoby niezorientowanej w tym temacie nie będzie wcale aż tak łatwa do rozróżnienia. Może się wydawać, że dla klientów Klasy C...
Mercedes-AMG C 63 SE Performance. Koniec z V8, czas na R4!

Mercedes-AMG C 63 SE Performance. Koniec z V8, czas na R4! 2022-09-25

Mercedes-AMG C 63 SE Performance to najmocniejszy wariant klasy C. Niestety, pod maską nie znajdziemy już potężnego silnika V8, a zaledwie dwulitrową jednostkę czterocylindrową.Normy emisji spalin są nieubłagane, a kary za ich łamanie potężne....
Nowe testy Euro NCAP. Wpadki Opla Astry i Peugeota 308

Nowe testy Euro NCAP. Wpadki Opla Astry i Peugeota 308 2022-05-27

Euro NCAP ogłosił kolejne wyniki testów zderzeniowych. Tym razem pod lupę niezależnych ekspertów od bezpieczeństwa trafiło sześć nowych modeli i nie wszystkie otrzymały ocenę pięciogwiazdkową.Zastrzeżenia dotyczyły spokrewnionych ze sobą,...
Mercedes-AMG C 43 z czterocylindrowym silnikiem

Mercedes-AMG C 43 z czterocylindrowym silnikiem 2022-04-30

Mercedes klasy C obecnej generacji debiutował w 2021 roku. Teraz niemiecki koncern pokazał pierwszą wersję sygnowaną przez AMG. Oto Mercedes-AMG C 43 4Matic.Poprzednia generacja pojazdu o tym oznaczeniu napędzana była trzylitrowym, sześciocylindrowym...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS