Mercedes klasy C obecnej generacji debiutował w 2021 roku. Teraz niemiecki koncern pokazał pierwszą wersję sygnowaną przez AMG. Oto Mercedes-AMG C 43 4Matic.
Mercedes-AMG C 43 4Matic
Poprzednia generacja pojazdu o tym oznaczeniu napędzana była trzylitrowym, sześciocylindrowym silnikiem o mocy 390 KM i momencie obrotowym 520 Nm. Tymczasem ze względu na wciąż zaostrzane normy emisji spalin pod maskę nowej generacji trafił czterocylindrowy silnik o pojemności zaledwie dwóch litrów. Czy to nie za mało?
Okazuje się, że specjaliści od AMG przyłożyli się do swojej pracy. Dzięki zastosowaniu elektrycznie sterowanej turbosprężarki jednostka generuje 408 KM (przy 6750 obr/min) i 500 Nm (przy 5000 obr/min).
Mercedes-AMG C 43 4Matic
Co więcej, w określonych sytuacjach do dyspozycji jest jeszcze krótkotrwały "zastrzyk" mocy rozruszniko-alternatora (RSG) wynoszący 10 kW (14 KM). RSG drugiej generacji działa jak łagodna hybryda (mild hybrid): oferuje tymczasowe zwiększenie mocy, a także umożliwia realizację funkcji zapewniających maksymalną efektywność, takich jak żeglowanie oraz rekuperacja. Jednocześnie 48-woltowa instalacja zwiększa komfort jazdy – działanie funkcji start-stop i żeglowania jest niemal niezauważalne.
W efekcie Mercedes-AMG C 43 sedan przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,6 s, a kombi na to samo zadanie potrzebuje 4,7 s. W obu modelach prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h. Z opcjonalnym pakietem kierowcy AMG można podnieść ją do 265 km/h.
Mercedes-AMG C 43 4Matic
Silnik, wewnętrznie oznaczony jako M139l (l dla montażu wzdłużnego), który debiutował w Mercedes-AMG SL 43, jest pierwszym na świecie seryjnie produkowanym motorem z turbodoładowaniem realizowanym za pomocą elektrycznej turbosprężarki. Z wałkiem turbosprężarki, pomiędzy kołem turbiny po stronie „wydechu” a kołem kompresji po stronie „dolotu”, zintegrowano mały silnik elektryczny – o grubości około 4 cm. Elektronicznie sterowany motor bezpośrednio napędza wałek turbosprężarki, a tym samym „rozpędza” koło kompresji, jeszcze zanim strumień spalin przejmie jego napęd w konwencjonalny sposób.
Mercedes-AMG C 43 4Matic
Znacznie poprawia to reakcję z obrotów biegu jałowego i w całym zakresie prędkości obrotowych. Elektryczna turbosprężarka, zasilana przez 48-woltową pokładową instalację elektryczną, pracuje z prędkością do 175 000 obr./min.
Standardowe wyposażenie Mercedesa-AMG C 43 4Maric stanowi skrętna tylna oś, stały napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC z priorytetem kierowania momentu obrotowego na tył, automatyczna, dwusprzęgłowa, dziewięciostopniowa przekładnia AMG SPEEDSHIFT MCT 9G z mokrym sprzęgłem startowym oraz zawieszenie AMG RIDE CONTROL z systemem adaptacyjnego tłumienia.
Ceny nowego Mercedesa-AMG C 43 4Matic nie zostały jeszcze ogłoszone.